انرژی

درخشش هفتگی طلای سیاه پس از عبور یک هفته پرنوسان

نفت تحت تاثیر تعطیلی شبکه خط لوله سوخت شرکت کلونیال پایپ لاین و کمبود بنزین متعاقب آن در آمریکا و بحران کووید ۱۹ در هند، هفته پرنوسانی را سپری کرد با این حال موفق شد سومین رشد هفتگی متوالی را رقم بزند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز جمعه با یک دلار و ۵۵ سنت معادل ۲.۴ درصد افزایش، در ۶۵ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه بسته شد. این افزایش قیمت ریزش ۳.۴ درصدی روز پنج شنبه که بزرگترین کاهش قیمت روزانه از پنجم آوریل بود را جبران کرد. شاخص نفت آمریکا برای کل هفته ۰.۷ درصد رشد هفتگی ثبت کرد که به رشد ۲.۱ درصدی هفته پیش و رشد ۲.۳ درصدی هفته پیش از آن اضافه شد.

بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۶۳ سنت معادل ۲.۴ درصد افزایش، در ۶۸ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز پنج شنبه ۳.۳ درصد ریزش داشت که بزرگترین کاهش قیمت از پنجم آوریل بود. این شاخص بازار جهانی برای کل هفته ۰.۶ درصد رشد ثبت کرد که سومین رشد هفتگی پس از رشد ۱.۵ و ۱.۷ درصدی در دو هفته پیش از آن بود.

بهبود قیمت نفت در روز جمعه تحت تاثیر اقدام معامله گران برای جبران ضرر معاملات روز قبل و دومین روز متوالی صعود گسترده در وال استریت روی داد. عامل دیگری که از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد، خوش بینی نسبت به تقاضا برای بنزین در دو هفته آینده پیش از تعطیلات روز یادبود ۳۱ ماه مه در آمریکا بود که معمولا آغاز رقابت تابستانی قیمتهای نفت همزمان با اوج گیری تقاضا برای سوخت در فصل سفرهای جاده ای در آمریکاست.

انجمن اتوموبیل آمریکا انتظار دارد حداکثر ۳۷ میلیون مسافر جاده ای در روز یادبود وجود داشته باشند که ۶۰ درصد بالاتر از ۲۳ میلیون نفر در مدت مشابه سال گذشته خواهد بود. سخنگوی این گروه گفت: ازسرگیری فعالیت شبکه خط لوله سوخت رسانی کلونیال پایپ لاین خبر خوبی برای رانندگان است. این شرکت کار تحویل سوخت به ۴۵ درصد از کرانه شرقی آمریکا را پس از تعطیلی شش روزه ازسرگرفت. اگرچه تاثیر ازسرگیری فعالیت این خط لوله فوری قابل مشاهده نخواهد بود و کمبود در مناطق شرقی ممکن است چند روز دیگر ادامه پیدا کند اما جایگاههای سوخت تا چند روز دیگر سوخت کافی برای تامین نیاز مردم خواهند داشت. این خبر خوبی در آستانه تعطیلات روز یادبود است.

این خط لوله در پی حمله سایبری تعطیل شده بود و پس از این که شرکت کلونیال پایپ لاین پنج میلیون دلار باج به هکرهای سیستمش پرداخت کرد، شبکه خط لوله خود را بازگشایی کرد. کاخ سفید که از ابتدا وارد این موضوع شده بود، پرداخت این باج را تایید کرد.

اختلال فعالیت این خط لوله سوخت رسانی باعث افزایش سه درصدی بهای معاملات بنزین و افزایش قیمت سوخت برای مصرف کنندگان در سراسر کرانه شرقی آمریکا شد که جایگاههای سوخت بنزینی برای فروش نداشتند. بخشی از این رشد قیمت با اعلام خبر بازگشایی خط لوله کلونیال در روز پنج شنبه از بین رفت. بهای معاملات بنزین روز جمعه ۱.۳ درصد افزایش یافت و ۲.۱۲ دلار در هر گالن بود. قیمت بنزین در جایگاههای سوخت همچنان نزدیک به سه دلار در هر گالن قرار دارد که بالاترین قیمت هفت سال اخیر است.

علاوه بر بنزین، بازار همچنین به وضعیت بحران کووید ۱۹ در هند چشم دوخته که سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است و روز جمعه برای سومین روز متوالی آمار قربانیان روزانه اش را چهار هزار نفر گزارش کرد.

بر اساس گزارش اینوستینگ، گونه ویروس کرونایی که در هند شناسایی شده است، سرعت شیوع بالایی دارد. نارندرا مودی، نخست وزیر هند اعلام کرد که دولتش آماده مبارزه برای مهار این گونه ویروس کروناست.

در این بین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز افزودند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز که معیاری برای سنجش تولید آتی است، در هفته منتهی به ۱۴ مه با پنج حلقه افزایش، به ۴۵۳ حلقه رسید که بالاترین آمار از آوریل سال ۲۰۲۰ است. شمار دکلها ۱۱۴ حلقه معادل ۳۴ درصد بالاتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

شمار دکلهای حفاری نفت با هشت حلقه افزایش، به ۳۵۲ حلقه رسید در حالی که شمار دکلهای حفاری گاز با سه حلقه کاهش، به ۱۰۰ حلقه رسید. با افزایش قیمتها از اکتبر، بعضی از شرکتهای انرژی آمریکایی که هزینه حفاری و تکمیل چاهها را در دو سال گذشته کاهش داده بودند، اعلام کردند قصد دارد هزینه بیشتری در سال ۲۰۲۱ داشته باشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا