انرژی

قیمت طلا هفته جاری بالاتر می‌رود

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد با افزایش فشارهای تورمی و تجدید ابهامات اقتصادی، تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه ای خوش بینی بالایی به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری پیدا کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نوسان بازار طلا هفته گذشته اوج گرفت. با این حال تحلیلگران اظهار کردند فضای فعلی می تواند این فلز ارزشمند را به بالای مرز ۱۸۵۰ دلار برساند که محدوده فنی مهمی به شمار می رود و میانگین قیمت ۲۰۰ روزه است.

رابین بیهار، تحلیلگر مستقل بازار به کیتکونیوز گفت: سوال اینجاست که به دلیل رشد تورم آیا بانک مرکزی آمریکا ناچار می شود نرخهای بهره را زودتر از موعد افزایش دهد. اگرچه تورم رو به رشد است اما تصور می کنم بانک مرکزی آمریکا فضا برای صبوری دارد و این امر از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد. با بازگشایی اقتصادها، بالا رفتن تورم منطقی است اما آمار اقتصادی همچنان یکسان نیست.

همچنین بخوانید

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۷۷ درصد به افزایش قیمت طلا و یک نفر معادل هشت درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند. دو نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.

در این بین، مجموعا ۴۶۴ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها، ۳۳۰ نفر معادل ۷۱ درصد به افزایش قیمت و ۸۰ نفر معادل ۱۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۵۴ نفر معادل ۱۱ درصد نظر خنثی داشتند. به دلیل مسائل فنی، شمار شرکت کنندگان در نظرسنجی آنلاین از سرمایه گذاران خُرد به میزان قابل توجهی پایینتر از حد متوسط بود.

بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۴ دلار و ۱۰ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۸۳۸ دلار و ۱۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد رشد هفتگی ثبت کرد.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تردینگ اظهار کرد: من هنوز به رشد قیمت طلا خوش بین هستم و این تنها به دلیل داغ شدن تورم نیست بلکه تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه با ادامه درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیها در نوار غزه شدت می گیرد. تصور می کنم قیمت طلا در چند هفته آینده تقاضا برای دارایی امن را جذب کند که ممکن است این فلز ارزشمند را به بالای مرز ۱۸۵۰ دلار ببرد. وی در ادامه پیش بینی کرد طلا احتمالا به سمت مرز ۱۹۰۰ دلار پیشروی می کند و سال را بدون تغییری به پایان می برد و سپس روند صعودی قوی جدیدی را آغاز می کند.

آدرین دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدرین دی به کیتکونیوز گفت: به افزایش قیمت طلا خوش بین است زیرا سرمایه گذاران یک بار دیگر این فلز را به عنوان پناه امن در برابر تورم پذیرا شده اند.

دارین نیوسام، رییس شرکت دارین نیوسام آنالایز ضمن ابراز خوش بینی به روند افزایشی طلا در کوتاه مدت، گفت: انتظار دارد ضعف فنی بیشتری در دلار آمریکا مشاهده کند. با این حال سطح ۱۸۴۳ دلار سطح مقاومتی کوتاه مدت طلاست.

اما همه تحلیلگران انتظار ندارند طلا قیمت بالاتری را بشکند. آدام بوتون گفت: قیمت طلا ممکن است پس از این که از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کرد، حرکت قیمت ثابت یا رو به پایین پیدا کند.

مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: اگرچه قیمت طلا قویتر از حد انتظار بوده اما وی در خصوص روند صعودی محتاط مانده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا