انرژی

بنزین در پایتخت آمریکا قحط شد

با وجود افزایش سوخت رسانی شبکه خط لوله کلونیال پایپ لاین پس از حمله سایبری جمعه گذشته و اطمینان مقامات واشنگتن از بازگشت تامین به وضعیت عادی، پایتخت آمریکا روز جمعه با کمبود بنزین روبرو شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، تعطیلی شش روزه شبکه خط لوله سوخت شرکت کلونیال پایپ لاین در نتیجه حمله سایبری، نشان داد زیرساخت حیاتی آمریکا تا چه حد در برابر مجرمان سایبری آسیب پذیر است.

خرید وحشت زده گسترده با گذشت دو روز پس از آغاز مجدد فعالیت شبکه خط لوله سوخت ادامه یافت و جایگاههای سوخت در سراسر جنوب شرقی آمریکا حتی در مناطقی که دور از این خط لوله بودند، بدون بنزین ماندند.

همچنین بخوانید

قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین حد چند سال اخیر رسیده است و این افزایش دو هفته پیش از شروع فصل سفرهای تابستانی و رشد ترافیک پس از پاندمی روی داده است. انجمن اتوموبیل آمریکا اعلام کرد میانگین قیمت ملی بنزین به ۳.۰۴ دلار در هر گالن صعود کرده که گرانترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۴ به این طرف است.

شرکت گازبادی اعلام کرد اختلال فعالیت جایگاههای سوخت در واشنگتن دی سی روز جمعه به ۸۷ درصد در مقایسه با ۷۹ درصد در روز پنج شنبه افزایش یافت. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا به خودروسواران اطمینان داد که وضعیت عرضه سوخت تا پایان هفته به شرایط عادی برمی گردد.

پاتریک دی هان از شرکت گازبادی گفت: اکثر مناطق و ایالتهایی که با مختل شدن سوخت رسانی روبرو شده اند، شاهد ادامه خرید وحشت زده بوده اند و این امر احتمالا در کندی روند بهبود تامین سوخت تاثیر گذاشته است.

کلونیال پایپ لاین اواخر روز پنج شنبه اعلام کرد فعالیت کل سیستم خط لوله سوخت این شرکت که پالایشگاههای گلف کاست را به ایالتهای شرقی متصل می کند، مجددا راه اندازی شده است.

بحران کمبود سوخت در بعضی از ایالتها بهبود یافته اما حدود ۷۰ درصد از جایگاههای سوخت در کارولینای شمالی بدون سوخت مانده اند و حدود ۵۰ درصد از جایگاههای سوخت در ویرجینیا، کارولینای جنوبی و جورجیا سوخت ندارند.

گروه هکری دارک ساید که عامل این حمله سایبری شناخته می شود اعلام کرد چهار شرکت دیگر از جمله شرکت تابعه توشیبا در آلمان را هک کرده است.

کلونیال پایپ لاین که متعلق به صندوقهای بازنشستگی، شرکتهای سرمایه گذاری خصوصی و شرکتهای انرژی است، مشخص نکرد رخنه اولیه چگونه روی داده است. این شرکت روی پاکسازی شبکه های خود و بازیابی اطلاعات و بازگشایی خط لوله متمرکز شده است. شرکت کلونیال مشخص نکرد چه میزان باج به هکرها داده است اما بلومبرگ نیوز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد هکرها حدود پنج میلیون دلار دریافت کرده اند.

چهار ایالت و رگولاتور فدرال محدودیتها برای رانندگان تانکرهای سوخت را به منظور سرعت بخشیدن به روند سوخت رسانی، تسهیل کرده اند. واشنگتن هم معافیتهایی برای شرکتهای والرو انرژی و سیتگو پترولیوم صادر کرد تا بنزین و دیزل را با استفاده از کشتیهای دارای پرچم خارجی از منطقه گلف کاست به بنادر کرانه شرقی حمل کنند. تحویل سوخت بین بنادر داخلی آمریکا معمولا به کشتیهای ساخت آمریکا و خدمه آمریکایی محدود است.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاههای گلف کاست که سوخت را از طریق شبکه کلونیال پایپ لاین به بازارها منتقل می کنند، تولیدشان را کاهش داده اند زیرا قادر به انتقال بنزین، دیزل و سوخت جت نبوده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا