امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آوار کمبود جوجه یک روزه بر سر تولیدکنندگان!

در حالی که مدت زیادی از رفع نسبی چالش نهاده های دامی برای مرغداران نگذشته، اینبار کمبود شدید جوجه یک روزه تولید را با چالش مواجه کرده است .

به گزارش آرمان اقتصادی ، هنوز مدت زمان زیادی از حل نسبی مشکل نهاده‌های دامی برای مرغداران نگذشته بود که بحث گرانی و کمبود جوجه یکروزه بر سر زبان‌ها افتاد.

کاهش جوجه ریزی به ۸۰ میلیون قطعه

در هفته‌های اخیر این مسأله آنچنان جدی شده که فعالان صنعت طیور درباره عواقب آن هشدار جدی می‌دهند، در همین زمینه حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش قیمت جوجه یک روزه به بیش از ٨۵٠٠ تومان خبر داد و گفت: مشکل کمبود جوجه یک روزه در کشور بسیار جدی است.

وی دلیل این افزایش قیمت را، کاهش تولید عنوان کرد و افزود: در ماه جاری و تا امروز حدود ٨٠ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده که کمتر از حد نرمال کمتر است.

کاهش جوجه ریزی ربطی به لاین آرین ندارد

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه گفته می‌شود کاهش جوجه ریزی به دلیل عدم تمایل مرغداران به استفاده از لاین آرین است، اضافه کرد: این موضوع صحت ندارد، جوجه آنقدر کم است که حتی اگر آرین هم باشد، مرغداران جوجه ریزی را انجام می‌دهند.

وی هشدار داد شرایط فعلی منجر به نابسامانی در بازار مرغ طی ماه‌های آینده می‌شود و از مسئولان خواست به آن فوراً رسیدگی کنند.

به گفته اسدالله نژاد کاهش جوجه ریزی مرغ مادر در اواسط سال قبل و عدم حمایت و برنامه ریزی دولت از تولیدکنندگان، منجر به کاهش تولید جوجه و تبعا جوجه ریزی در سال‌جاری شده است.

براین اساس سال گذشته معدوم سازی حجم زیادی از جوجه‌های یکروزه واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت و به گفته مسئولان صنعت طیور، زمانی که قیمت جوجه به حدود ۵٠٠ تومان رسیده بود دولت از تولیدکنندگان واحدهای مرغ مادر حمایت لازم را انجام نداد و همین مسأله از جمله دلایل کمبود و گرانی‌های اخیر است.

دولت جایی که لازم است از تولیدکننده حمایت نمی‌کند

فعالان صنعت مرغداری می‌گویند که در این زمینه ما حق را به واحدهای مرغ مادر تخم گذار که جوجه تولید می‌کنند، می‌دهیم چرا که هر وقت قیمت جوجه کاهش می‌یابد مانند اتفاقی که در سال گذشته افتاد، دولت به ماجرا ورود و از تولیدکنندگان حمایت نمی‌کند، بنابراین این واحدها دچار زیان شدید می‌شوند و ناچارند به نوعی این هزینه‌ها را جبران کنند.

به عنوان مثال در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور تولید جوجه افزایش و قیمت آن به شدت افت می‌کند که موجب می‌شود خسارات جدی به تولیدکنندگان وارد شود آیا آن زمان دولت از تولیدکننده حمایت می‌کند و مانع زیان گسترده آنان می‌شود؟

سال گذشته قیمت جوجه به ۵٠٠ تومان رسیده بود!

سال گذشته نیز اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور درباره واکنش به معدوم سازی جوجه‌های یکروزه به خبرنگار مهر گفته بود: این جوجه‌ها، مازاد بر نیاز بازار هستند و چون بازار داخلی به دلیل شیوع کرونا با کاهش تقاضا و افت کشش مواجه شده و بازار صادرات هم وجود ندارد، انجمن جوجه یک روزه اقدام به صدور بخشنامه به واحدهای تولیدی کرد و اعلام کرد با توجه به شرایط بازار باید ۱۵ میلیون قطعه جوجه یک روزه معدوم شود.

این فعال بخش خصوصی ادامه داده بود: البته بهتر بود به جای معدوم کردن جوجه‌ها، با پیش بینی شرایط بازار، به جای حذف جوجه تولید شده، تخم مرغ‌های موجود در جوجه کشی‌ها را معدوم یا روانه بازار می‌کردند. تا ضمن کاهش ضرر واحدهای تولیدی، اینگونه باعث فضا سازی و هجمه نشود اما تولید کننده تا لحظه آخر انتظار و امید دارد که مشتری پیدا شود و جوجه را بفروشد و وقتی از فروش قطع امید می‌کند، ناچار به چنین کاری می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب برای هر قطعه جوجه ۲,۵۵۰ تومان است، گفته بود: قیمت تمام شده تولید جوجه یک روزه طبق اعلام تولیدکنندگان حدود ۳ هزار تومان است اما بخاطر شرایط بازار حاضر هستند آن را با زیان به ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان تومان بفروشند.(جزییات بیشتر را اینجا بخوانید)

براین اساس طی سالهای گذشته به دفعات شاهد این بودیم که دخالت بی جای دولت در بازار محصولات کشاورزی، اعمال ممنوعیت‌های ناگهانی برای صادرات، سرکوب قیمت‌های واقعی و عدم حمایت از تولیدکنندگان در شرایط ضروری منجر به ایجاد مصیبت‌های بزرگ در حوزه تولید و بازار مصرف شده و مشخص نیست که چرا مسئولان عزمی برای اصلاح رفتارهای خود ندارند و چرا در برابر تذکرات مکرر بخش خصوصی و تولیدکنندگان گوش‌های خود را می‌گیرند اما زمانی که بحران ایجاد شد شروع به فریاد زدن می‌کنند؟

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا