اقتصاد کلان

سردرگمی؛ سوغات نوسانات ارزی

 

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز تاثیرات مثبت و منفی گسترده‌ای دارد، گفت: زمانی که در اقتصاد ثبات وجود نداشته باشد، امکان ایجاد ضرر و زیان اقتصادی برای فعالان این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین مهم‌ترین پیامد نبود ثبات اقتصادی این است که فرآیند تصمیم‌گیری برای این قشر با مشکل مواجه می‌شود.

بهمن قدمی دمابی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار در فرآیند تعیین عرضه و تقاضا در کالا، ارز، مسکن، طلا و …، بحث انتظارات در پایین و بالا شدن قیمت است، اظهار کرد: خریدار و فروشنده عموما در بحث عرضه و تقاضا پیش‌بینی از آینده قیمت‌ها را مدنظر قرار می‌دهند و بر همین اساس اقدام به معامله در بازارهای مختلف اعم از سرمایه، مسکن و … می‌کنند.

همچنین بخوانید

مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: به‌عنوان مثال اگر فردی بخواهد مسکن خریداری کند در این فرآیند به بحث درآمد خود، سلیقه و قیمت آن توجه می‌کند، اما همان‌طور که اشاره شد، یک عامل اثرگذار در موضوع خرید و فروش مسکن بحث انتظارات است، یعنی پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت مسکن چگونه است و سطح درآمدها در آینده تا چه اندازه‌ای تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران عوامل مختلفی در فرآیند عرضه و تقاضا تاثیر دارد، گفت: در این میان نقش انتظارات پررنگ‌تر است و این انتظارات از آینده، در هیچ کشوری همانند ایران اثرگذار نیست، زیرا سهم عوامل غیر اقتصادی از متغیرهای اقتصادی در بالا و پایین رفتن قیمت‌ها بسیار تاثیر دارد.

قدمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد که نرخ ارز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پس از اعلام نتایج انتخابات در این کشور تفاوت خواهد داشت، یعنی اقتصاد ایران به عوامل غیر اقتصادی وابسته است و از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در حال حاضر کشور در آستانه تحولات سیاسی قرار دارد و این مسائل موجب می‌شود پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده اقتصاد ایران تغییر پیدا کند، همین اتفاقات باعث کاهش نرخ دلار شده است و در نتیجه کاهش تورم را رقم می‌زند، البته باید منتظر ماند تا ببینیم این اتفاقات مثبت در عالم واقعی اقتصاد کشور محقق خواهد شد یا خیر؟

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار سرمایه، بیان کرد: این بازار در سال گذشته به‌دلیل فضای روانی حاکم بر کشور، جهش فوق‌العاده‌ای پیدا کرد، اما آینده بازار سرمایه قابل پیش‌بینی نیست، اعتقاد بر این است که فضای بازار سرمایه به همین منوال پیش برود و افزایش قیمتی در این بازار رخ ندهد، مگر اینکه فعالیت‌های تولیدی در اقتصاد افزایش پیدا کند.

قدمی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت تاثیری بر بازار سرمایه ندارد، اضافه کرد: احتمالا روند فعلی بازار سرمایه ادامه پیدا می‌کند و حتی ممکن است شاخص آن با روند نزولی مواجه شود، حتی این احتمال می‌رود که به‌دلیل مبادلات پولی و ارزی یک رکود در این بازار به‌وجود بیاید.

مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با تاکید بر اینکه بازار سرمایه شفاف، پرریسک و پرنوسان است، اظهار کرد: بهتر است مسئولان در این بازار دخالتی نداشته باشند، زیرا قانون‌گذاری‌ها و برخی سیاست‌ها تاثیر نامطلوبی بر این بازار دارد و در این صورت است که ثبات اقتصادی پدید می‌آید.

وی افزود: به‌نظر می‌رسد اگر مسئولان در این بازار دخالت نکنند بازار سرمایه راه درست را پیدا خواهد کرد، باید اجازه داد که تغییرات بازار سرمایه متاثر از متغیرات اقتصادی باشد و تصمیمات مسئولان در این حوزه تاثیر چندانی نداشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز تاثیرات مثبت و منفی گسترده‌ای بر اقتصاد دارد، تصریح کرد:  زمانی که در اقتصاد ثبات وجود نداشته باشد، امکان ایجاد ضرر و زیان اقتصادی برای فعالان این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین مهم‌ترین پیامد نبود ثبات اقتصادی این است که فرآیند تصمیم‌گیری با مشکل مواجه می‌شود و افراد نمی‌دانند در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنند.

قدمی خاطرنشان کرد: بازار بورس نیز همانند دیگر بازارها از عوامل مختلفی مانند قیمت‌، پیش‌بینی‌ها، انتظارات، وضعیت اقتصادی کلان، وضعیت اقتصادی بین‌الملل، مراودات اقتصادی داخل و خارج کشور تاثیر می‌پذیرد اما مهم‌ترین عامل در اقتصاد ایران انتظارات یعنی همان پیش‌بینی‌های افراد از آینده است.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا