اقتصاد کلان

در دو ماه ۱۱ بخشنامه محدودکننده صادرات، صادر کردید!

گمرک ایران طی مکاتبه‌ای با وزارت صمت اعلام کرد که در کمتر از دو ماه ۱۱ فقره بخشنامه در رابطه با ایجاد محدودیت بر صادرات کالا از سوی این وزارتخانه ابلاغ شده که تبعات خاص خود را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در مکاتبه صورت گرفته بین ارونقی، معاونت فنی گمرک ایران و همچنین مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی موضوع تعدد بخشنامه‌های صادراتی مورد توجه قرار گرفته و از آن انتقاد شده است.

همچنین بخوانید

براین اساس، با اشاره به تصویب و ابلاغ بندهایی از قانون واردات و صادرات و آیین‌نامه اجرایی آن تاکید شده که ضوابط و مقررات مرتبط با امر تجارت به ویژه در ارتباط با صادرات کالا در پایان هر سال باید مشخص شود و حداقل برای یکسال بعد، از یک ثبات نسبی برخوردار باشد تا صادر کنندگان توان برنامه ریزی و توسعه صادرات خود براساس قوانین و مقررات با ثبات را داشته باشند.

 معاون فنی گمرک ایران در این مکاتبه اعلام کرده که متاسفانه طی سال‌های اخیر این موضوع بسیار کمرنگ شده است؛ به طوری که به عنوان مثال از ابتدای سال جاری و کمتر از دو ماه ۱۱ فقره بخشنامه در خصوص ایجاد محدودیت بر صادرات کالا از سوی وزارت صمت ابلاغ شده است.

صدور متعدد بخشنامه موجب بی اعتمادی صادرکنندگان و بازارهای بین المللی شده است

در ادامه این مکاتبه گمرک ایران به وزارت صمت در مورد تبعات ناشی از صدور بخشنامه های متعدد هشدار داده و اعلام شده که روال موجبات بی‌اطمینانی صادرکنندگان و بی‌اعتمادی بازارهای بین‌المللی نسبت به صادرات از مبدا ایران را فراهم کرده است. از این رو به نظر می‌رسد لازم است اقدامات قانونی لازم جهت ایجاد ثبات نسبی در شرایط و مقررات مرتبط با امر صادرات اجرایی شود.

گمرک از وزارت صمت خواسته تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود تا شرایط جاری به سوی ثبات و پایداری در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تغییر کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا