انرژی

ابراز علاقه مجدد عمان به واردات گاز ایران

محمد الرومهی، وزیر نفت و گاز عمان در مصاحبه با اس اند پی گلوبال پلاتس اظهار کرد در صورت احیای برجام، عمان علاقمند خواهد بود طرحهای واردات گاز ایران از طریق خط لوله احیا شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رومهی درباره خط لوله ایران-عمان در این مصاحبه گفت: خوش بین هستم که شاید امسال نه اما احتمالا بزودی درباره احیای این پروژه صحبت خواهیم کرد. از نقطه نظر عمان، فرصتهای فراوانی برای استفاده مطلوب از این پروژه وجود دارد.

همچنین بخوانید

مقامات بلندپایه شرکت ملی صادرات گاز ایران در سال ۲۰۱۶ با وزیر نفت عمان و سه شرکت نفتی بین المللی شامل شل، توتال و شرکت گاز کره دیدار کرده و به بررسی پتانسیل انتقال گاز از طریق خط لوله از ایران به عمان پرداختند.

این دیدار پس از توافق سال ۲۰۱۳ میان دو کشور برای ایجاد یک طرح صادرات گاز ۱۵ ساله از طریق خط لوله دریایی صورت گرفته بود. خط لوله پیشنهاد شده در آن زمان ظرفیت انتقال روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی ایران به عمان را داشت.

طرحهای مذکور پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام و بازگشت دوباره تحریمهای آمریکا علیه ایران در ماه مه سال ۲۰۱۸، مسکوت ماندند. اما اکنون آمریکا و ایران سرگرم مذاکرات غیرمستقیم در وین برای احیای برجام هستند.

وزیر نفت عمان گفت: با دقت این مذاکرات را دنبال می کند اما می خواهد مطمئن شود که در صورت احیای برجام، این توافق پایدار خواهد بود و هدف مشاجرات سیاسی آتی قرار نمی گیرد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عمان ۷۷۵ میلیارد فوت مکعب در روز گاز طبیعی در سال ۲۰۱۷ مصرف کرد و این کشور از سال ۲۰۱۷ که میدان گازی خزان تحت اداره شرکت BP به بهره برداری رسید و تولید را به یک میلیارد فوت مکعب در روز افزایش داد، مازاد گاز داشته است.

خط لوله پیشنهادی از میدان گازی عظیم پارس جنوبی ایران به صحار در شمال عمان احداث خواهد شد که در آنجا خط لوله ای تا شهر صلاله نزدیک مرز یمن امتداد دارد.

رومهی گفت: این خط لوله می تواند تا یمن امتداد پیدا کند. یمن روزی صلح خواهد داشت و روزی که توافق صلح در این کشور امضا شود، نخستین چیزی که نیاز خواهد بود، انرژی است. در کشوری مانند یمن برای پشت سر گذاشتن جنگ و ایجاد صنایع و فرصتها برای مردم، گاز ضروری خواهد بود. این فرصتها می تواند در صنعت افزایش پیدا کند.

با این حال در حال حاضر تقاضای اندکی برای گاز در یمن وجود دارد که به دلیل زیرساخت ضعیف و خشکسالی ناشی از هفت سال جنگ، فقیرترین کشور جهان عرب است. طبق تحلیل اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس، مصرف گاز طبیعی یمن در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد از رکورد سال ۲۰۱۴ است.

وزیر نفت عمان گفت: علاوه بر صادرات مجدد گاز ایران به یمن، عمان به دنبال استفاده از بخشی از این گاز برای صنعت و افزایش ظرفیت تولید LNG و پتروشیمی خود و ورود به عرصه تولید هیدروژن است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا