امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۷هزار و ۷۲۱ هکتار از اراضی کشاورزی مرکزی رفع تداخل شد

اراک- مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سال گذشته تعداد ۳۱ پرونده بررسی و ۷ هزار و ۷۲۱ هکتار از اراضی کشاورزی تداخل احرازی استان مرکزی رفع تداخل شد.

علی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با تصویب ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی و براساس این قانون وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص اقدام کرده و پس از رفع موارد اختلافی نسبت به اصلاح اسناد مالکیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی اقدام کند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: این امر یک اتفاق خوب در بخش کشاورزی است و پس از رفع تداخل و صدور سند برای اراضی کشاورزی، زمین کشاورزی دارای ارزش و اعتبار شده و کشاورز می‌تواند به عنوان وثیقه از آن استفاده کند و کشاورزان صاحب زمین از این طریق دارای سرمایه واقعی‌تری شده و امکان این را می‌یابند که فعالیت کشاورزی‌شان را توسعه دهند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اراضی استان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که بسیاری از اسنادی که در اختیار کشاورزان قرار دارد، اسناد قدیمی هستند که این اسناد به شکل نسق‌های زارعی یا تعداد کمی از کشاورزان اسناد دفترچه‌ای دارند که آنان از معضلات فراوانی رنج می‌برند.

ابراهیمی با بیان اینکه در این اسناد نقشه زمین‌های زراعی مشخص نشده است اظهار کرد: این نقشه‌های قدیمی نقشه‌های دقیقی نیستند و در بسیاری از موارد بخاطر اختلاف مرزی باعث اختلاف میان روستاییان می‌شود که پرونده‌های قضائی زیادی در این موارد تشکیل شده که برای رفع این مشکلات و مانع زدایی از آن، ارائه نقشه‌های کاداستری می‌تواند نقش مهمی در این باره ایفا کند.

وی عنوان کرد: پس از ترسیم اراضی کشاورزی، کشاورزان با داشتن تاییدیه امور اراضی به سازمان ثبت و اسناد معرفی می‌شوند و براساس نقشه‌های تأیید شده تعویض نقشه صورت می‌گیرد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تهیه نقشه کاداستر برای همیشه به درگیری و اختلافات پایان می‌دهد، گفت: در سال گذشته تعداد ۳۱ پرونده در کمیسیون رفع تداخلات مطرح و ۷ هزار و ۷۲۱ هکتار از اراضی کشاورزی تداخل احرازی استان مرکزی رفع تداخل شده است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز با سه شرکت ذی صلاح قرارداد منعقد شده است.

ابراهیمی در پایان با اشاره به اینکه اکنون به دستگاه‌ها و ماهواره‌هایی مجهز هستیم که اراضی کشاورزی را به طور کامل مشخص می‌کند، گفت: این ماهواره‌ها و دستگاه‌ها حدود اراضی کشاورزی را مشخص می‌کند و از این طریق مشکل نقشه‌های قدیمی اراضی کشاورزی مرتفع می‌شود به طوری که این نقشه‌های کاداستری نقش مهمی در پایان دادن به اختلافات کشاورزان و سازمان‌های مربوطه دارد و یک اقدام مهم در راستای تحقق شعار سال است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا