ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

راه اندازی "سیمرغ" با سرمایه گذاری هزارمیلیاردی/کاهش وابستگی به خارج در حوزه پردازش کلان داده

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ابررایانه “سیمرغ” با سرمایه گذاری هزار میلیارد ریالی در این دانشگاه راه اندازی شده است، گفت: این ابررایانه در سه لایه نرم افزاری، توسعه خدمات و زیرساختهای ابری ارائه خدمات می دهد، ضمن آن که قادر به ذخیره سازی ۱۲۶۰ ترابایت است.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر احمد معتمدی امروز در مراسم افتتاح ابررایانه “سیمرغ” با اشاره به روند رو به رشد توسعه ابررایانه ها در دنیا، افزود: در حال حاضر کشور چین ۴۲ درصد ابررایانه دنیا را در اختیار دارد و بعد از آن کشور آمریکا با سهم ۲۲.۶ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی کشورهای ژاپن، فرانسه و آلمان را در رتبه های بعدی دانست و ادامه داد: در زمینه ظرفیت پردازش سریع کشور آمریکا نسبت به چین برتری دارد که این امر نشان از برقراری جنگ میان ابرقدرتهاست و نشان می دهد که اقتصاد چهارم صنعتی براساس اقتصاد دیجیتال تعریف شده است.

معتمدی با اشاره به سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیون دلاری آمریکا و ۲۰۰ میلیون دلاری ژاپن در حوزه ابررایانه ها، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۲۱ کشور دنیا ابررایانه های با توان ظرفیت بیش از یک پتافلاپس دارند و در منطقه نیز کشور عربستان دارای ۴ ابررایانه است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به سابقه توسعه فناوری ابررایانه ها در این دانشگاه، توضیح داد: این دانشگاه در سال ۶۶-۶۷ در دانشکده برق اقدام به راه اندازی آزمایشگاه تحقیقات پردازش سریع کرده است که در زمان جنگ موفق به طراحی برخی قطعات و نصب آن بر روی هواپیماها شدیم.

وی با اشاره به توسعه فناوری ابررایانه ها برای موازی کردن آنها، یادآور شد: در سال ۷۶ ما اولین کلاسر کشور که هفتادوششمین کلاسر دنیا بود را طراحی کردیم که دارای کاربردهای وسیع بوده است.

معتمدی طراحی ابررایانه سازمان هواشناسی را از دیگر دستاوردهای این مرکز تحقیقاتی نام برد و ادامه داد: در سال ۹۰ ابر رایانه سیمرغ با بودجه معاونت علمی ریاست جمهوری و با ظرفیت ۸۰ ترافلاپس راه اندازی شد که تاکنون سرویس های لازم را به مراکز تحقیقاتی ارائه می دهد، ولی بخشی از این ابررایانه از رده خارج شده است.

معتمدی خاطر نشان کرد: ابررایانه “سیمرغ” با سرمایه گذاری هزار میلیارد ریال با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی راه اندازی شده است.

به گفته وی این ابررایانه با سرمایه گذاری وزارت ارتباطات با مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال و معاونت علمی با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی اجرایی شده است.

وی قدرت پردازش این ابررایانه را ۵۰۰ ترافلاپس ذکر کرد که تا دو ماه آینده به یک پتافلاپس خواهد رسید، اظهار کرد: خدمات این ابررایانه در سه لایه نرم افزاری، توسعه خدمات و زیرساختهای ابری تعریف شده است که در حوزه های هوش مصنوعی، مدل سازی و شبیه سازی های علمی، تصویرسازی، بازی سازی، پویانمایی، ذخیره سازی داده ها و تحلیل کلان داده ها و سکوی اینترنت اشیا کاربرد دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکتهای دانش بنیان پلتفرم های وسیعی در حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی پیاده سازی کرده اند، ولی زیر ساختهای لازم برای پردازش داده ها را ندارند، گفت: این شرکتها برای پردازش داده های خود با سیستم های خارجی همکاری می کنند که ارزبری قابل توجهی دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا