اقتصاد کلان

فروش ۲ خودروساز بزرگ زیاد شد 

 در فروردین سال جاری تغییر در موجودی انبار شرکت‌های صنعتی تحت تاثیر تغییر قابل توجه استراتژی فروش شرکت‌های خودروساز قرار گرفت که نشان از افزایش قابل توجه فروش دو خودروساز بزرگ کشور (سایپا و ایران خودرو) دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی سال ۱۴۰۰ را با رشد مثبت شروع کرد که بخش قابل توجه از این رشد به دلیل رشد قابل توجه تولید در صنعت خودروسازی بوده است‌.

همچنین بخوانید

در این زمینه بررسی تغییرات در موجودی انبار محصولات، علاوه بر اینکه تحلیل بهتری از علت تغییرات ارائه می‌دهد و شاهدی از وضعیت بازار و تقاضا ارائه می‌کند، می‌تواند در پیش‌بینی روند آتی تولید نیز کمک کند که منظور از تغییر در موجودی انبار تفاوت رشد تولید و فروش است.

طبق اطلاعات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در فروردین سال جاری تغییر در موجودی انبار شرکت‌های صنعتی تحت تاثیر تغییر قابل توجه استراتژی فروش شرکت‌های خودروساز قرار گرفت.

 به دلیل افزایش قابل توجه فروش شرکت‌های خودروساز بزرگ (سایپا و ایران خودرو) درصد تغییر در موجودی انبار این صنعت نسبت به تولید ۶۳.۹ درصد بوده است یعنی حدود ۶۴ درصد تولیدی که این صنعت در فروردین انجام داده از موجودی انبار شرکت‌های این صنعت کاسته شده است. 

همچنین، از مرداد تا اسفند سال گذشته به طور متوسط در هر ماه ۱۲٫۸ درصد از تولید صنعت خودروسازی به موجودی انبار اضافه می‌شد که به نظر می‌رسد که با افزایش فروش فروردین بخشی از آن موجودی انبار وارد بازار شده است. 
 
از سوی دیگر، صنایع محصولات شیمیایی که در ماه آخر سال گذشته کاهش در موجودی انبار داشته در فروردین افزایش موجودی انبار به میزان ۱٫۲ درصد از تولید فروردین را تجربه کرده است. 
علاوه براین، در صنعت فلزات اساسی از اردیبهشت تا بهمن سال گذشته رشد فروش محصولات کمتر از رشد تولید در این  صنعت بود.

در اسفندماه این روند تغییر کرد و رشد فروش در این ماه حدود ۳٫۸ درصد و در فروردین سه درصد بیشتر از رشد تولید شد که نشان از افزایش تقاضا برای محصولات این صنعت و به نوعی تعادل عرضه و تقاضا  بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا