امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دلایل تلفات زنبورهای عسل اعلام شد/۳۰ تا ۵۵ درصد زنبورها تلف شدند

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به تلفات ۳۰ تا ۵۵ درصدی زنبورهای عسل گفت: ما از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی درخواست کرده ایم این مساله را به جد پیگیری کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیدمحسن موسویان مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی زنبور عسل برگزار شد، با اشاره به اینکه زنبور عسل تنها از بابت تولید عسل نیست که اهمیت دارد، گفت: گرده افشانی مهمترین فایده زنبور عسل برای محیط زیست، کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور است. به عبارتی می‌توانیم بگوییم زنبورعسل یک نهاده زنده برای بخش کشاورزی است و دولت باید از آن حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه عرف بین‌المللی تلفات زنبور عسل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است، اضافه کرد: متأسفانه امسال تلفات زنبور عسل ما بیشتر از عرف معمول بوده است.

موسویان با اشاره به اینکه ما از اتحادیه‌های استانی درخواست کردیم این مساله را پیگیری و آمار تلفات را اطلاع رسانی کنند، افزود: بر اساس گزارشاتی که به ما رسیده بین ۳۰ تا ۵۵ درصد زنبورهای عسل تلف شده اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه این اتفاق دلایل مختلفی داشته است، گفت: شیوع بیماری نوزوما، عدم تأمین به موقع نهاده‌ها، سمپاشی های بی رویه و خشکسالی از جمله دلایل این اتفاق بوده است.

موسویان ادامه داد: در زمستان گذشته قرار بود زنبورداران ۱۷ هزار تن نهاده شکر را از شرکت بازرگانی دولتی تحویل بگیرند که متأسفانه با افزایش شدید قیمت در این حوزه مواجه شدیم و قیمت شکر که قرار بود ۶,۶۵۰ تومان به دست زنبوردار برسد به ۱۱,۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و جز تعداد کمی از استان‌ها بقیه نتوانستند این نهاده را تأمین کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: روند انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی زودتر اتفاق بیفتد تا این شرکت در جریان کامل از وضعیت بخش کشاورزی قرار بگیرد و تولیدکنندگان را درک کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران توضیح داد: سم پاشی های بی رویه بدون اینکه به زنبورداران اطلاع رسانی شود موجب تلفات گسترده در جمعیت زنبور عسل شده و ما در فروردین و اردیبهشت جمعیت زیادی از زنبور عسل را از دست دادیم. به عنوان مثال در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی باغداران از سم‌هایی استفاده کردند که مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی بوده اما منجر به مرگ زنبورها شده است.

وی تاکید کرد: ما از سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم بحث تلفات زنبورهای عسل به جد پیگیری شود و با توجه به اینکه امسال در شرایط خشکسالی قرار داریم جزو سال‌های سخت برای زنبورداران خواهد بود چرا که هم اکنون با کمبود شهد و گرده در طبیعت مواجه هستیم.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه زنبورهای عسل قدرت تولید مثل بالایی دارند، گفت: در صورت تأمین نهاده‌های لازم و حمایت از این صنعت، در مدت کوتاهی می‌توان تلفات ایجاد شده را جبران کرد.

همچنین در ادامه این نشست، بهزاد بانکی پور، صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور از تدوین سند ملی ارتقای کیفیت عسل ایران خبر داد و گفت: این سند با همکاری سازمان دامپزشکی کشور و برخی دستگاه‌های مسئول دیگر تدوین خواهد شد و می‌تواند در کیفیت عسل تولیدی کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه علی رغم رتبه خوب ایران در تولید عسل، نتوانستیم در صادرات این محصول توفیق چندانی به دست آوریم، افزود: مباحث مربوط به استانداردسازی، تحریم و عدم سرمایه گذاری لازم برای ایجاد دانش تخصصی صادرات از جمله بازاریابی و برندسازی و… منجر به چنین اتفاقی شده است.

ادامه دارد

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا