ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

راه‌اندازی ایمیل بومی برای ارتباط بین دولت و شهروندان

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی پست الکترونیکی احرازشده بومی گفت: شهروندان برای دریافت اطلاعات و برقراری ارتباط با دولت به ابزار امن و تاییدشده نیاز دارند و همین مسئله نیاز به راه‌اندازی ایمیل رسمی را بیش از گذشته ضرورت بخشید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،‌ امیر ناظمی در مراسم «رونمایی از سامانه سروا (بازارچه خدمات الکترونیکی) و پست الکترونیکی احرازشده بومی» که امروز توسط سازمان فناوری اطلاعات و به ‌صورت آنلاین برگزار شد، امیر ناظمی بیان کرد: در کشور ما هر کدام از دستگاه‌ها مسئولیت دارند تا سرویس‌ و خدمات دولتی خود را به خدمات الکترونیکی تبدیل کنند. تنها مسئولیت سازمان فناوری اطلاعات نیز فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای این کار است.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد:‌ زمانی که درباره زیرساخت صحبت می‌کنیم، مسئله صرفا زیرساخت فیزیکی نیست، اگرچه زیرساخت فیزیکی مانند مرکز ملی تبادل اطلاعات و مراکز داده دولت الکترونیک نیز جزو آن است. در لایه خدمات، مجموعه‌ای از خدمات به عنوان خدمات پایه‌ای از جمله خدمات احراز هویت مورد نیاز است که به طور مثال خدمت احراز هویت شاهکار پیش از این در دسترس قرار گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۰۰۰ خدمت دولتی الکترونیکی شده است، افزود: این خدمات به‌صورت API ارائه شده و توسط دستگاه‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از این خدمات روی یک سکوی جداگانه به نام «سروا» به بخش خصوصی و کسب‌وکار نیز ارائه می‌شود.

ناظمی با بیان این که دسترسی به API دو کارکرد مهم دارد، گفت: کارکرد اول این است که کسب‌وکارها به‌عنوان استفاده‌کنندگان خدمات بتوانند خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهند. بسیاری از این خدمات بر اساس شرایط روز طراحی می‌شود، مانند شناسایی افراد مبتلا به کرونا که سرویس مربوط به آن از سال گذشته روی سروا ارائه شده است.

کسب‌وکارها میانجی بین خدمات دولتی و شهروندان می‌شوند

وی درباره دومین کارکرد سراوا اظهار کرد: بازارچه API سکوی سروا، اجازه می‌دهد شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به‌عنوان میانجی بین خدمات دولتی عمل کنند و به شهروندان این امکان را می‌دهند که برخی از خدمات دولتی را از یک اپلیکیشن خصوصی دریافت کنند. در این شرایط شهروند مختار است خدمات را از دولت به‌صورت مستقیم یا از اپلیکیشن واسط دریافت کند. سکوی سروا بر اساس این منطق ایجاد شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه روی سکوی سروا دو نوع خدمت ارائه می‌شود، گفت: خدماتی که استفاده‌کننده آن کسب‌وکارها هستند و خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود و کسب‌وکار به عنوان واسط عمل می‌کند. این سکو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با استقبال خوبی از سوی کسب‌وکارها مواجه شد.  

ناظمی در پاسخ به اینکه رونمایی از سامانه سراوا با آنچه دو سال قبل رونمایی شد چه تفاوتی دارد، بیان کرد:‌ سامانه سروا دو سال قبل رونمایی شد و ماهانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تراکنش در بستر آن انجام می‌شود. سرویسی که امروز رونمایی شد، بازارچه API نام دارد تا کسب‌وکارها بتواند از آن استفاده کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پست الکترونیکی احرازشده بومی نیز بیان کرد: شهروندان برای دریافت اطلاعات و برقراری ارتباط با دولت به ابزار امن و تاییدشده نیاز دارند و همین مسئله نیاز به راه‌اندازی ایمیل رسمی را بیش از گذشته ضرورت بخشید.

ناظمی با بیان اینکه وظیفه سازمان فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت است، خاطرنشان کرد: برای الزام استفاده دستگاه‌ها از این زیرساخت دو راه وجود دارد. یک راه، سیاست بالا به پایین است که به مصوبات دولتی و ابلاغیه برای اجبار به استفاده مربوط می‌شود و دومین راه‌حل کمک رسانه‌ها است تا بتواند این مسئله را به یک مطالبه عمومی که از سوی شهروندان مطرح می‌شود، تبدیل کنند.  

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا