امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیشرفت چشمگیر زنبورداری ایران در سالهای اخیر

سفیر جمهوری اسلوونی در ایران گفت: صنعت زنبورداری ایران در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «کریستینا رادی»، سفیر جمهوری اسلوونی در ایران، به مناسبت روز جهانی زنبور عسل پیامی را خطاب به زنبورداران و فعالان این صنعت صادر کرد. که متن آن به شرح ذیل است؛

با توجه به بیماری همه گیر کووید -۱۹، امسال، چهارمین بزرگداشت بین‌المللی روز جهانی زنبور عسل به طور مجازی برگزار می‌شود و توجه جدیدی را به اهمیت خودکفایی در زمینه مواد غذایی محلی که زنبورها و سایر گرده افشان‌ها در آن نقش حیاتی دارند، نشان می‌دهد.

سفارت جمهوری اسلوونی در ایران نیز روز جهانی زنبور را به صورت مجازی جشن خواهد گرفت. ما امیدواریم که وضعیت تا حدی بهبود یابد تا بتوانیم مهمترین پروژه‌ها را در نیمه دوم سال، در زمان ریاست کشور اسلوونی در شورای اتحادیه اروپا، انجام دهیم.

فعالیت‌های ما در درجه اول بر ارتقا زنبورداری و محافظت از گرده افشان‌ها و همچنین همکاری در سطح حرفه‌ای بین‌المللی متمرکز خواهد بود. ما تمایل داریم از طریق پروژه‌های طولانی مدت از زنبورداران ایرانی پشتیبانی حرفه‌ای کرده و آنها را ترغیب به همکاری با جامعه جهانی کنیم.

همانطور که سال گذشته در سخنرانی خود در کنگره زنبورداران در کرج اشاره کردم، زنبورداری ایرانی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و با وجود چالش‌های فراوان، انجمن‌های زنبورداری و مؤسسات حرفه‌ای سخت در تلاشند تا ارتباط نزدیک‌تر با جامعه بین‌المللی برقرار کنند.

بدین منظور، همکاری بین اسلوونی و ایران در بخش‌های مختلف زنبورداری، با تأکید بر آموزش حرفه‌ای، اجرای کنترل مؤثر بهداشت، انتقال دانش نو، روش‌ها و فن‌آوری ها در زمینه گسترده‌ای از زنبورداری، تقویت شده است. امضای تفاهم نامه همکاری بین انجمن زنبورداران اسلوونی و انجمن زنبورداران ایران مطمئناً به این تلاش‌ها کمک خواهد کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۱ را سال بین‌المللی میوه و سبزیجات (IYFV) اعلام کرده است که فرصتی بی نظیر را برای افزایش آگاهی در مورد نقش مهم میوه‌ها و سبزیجات، ارائه می‌کند. در روز جهانی زنبور عسل، بیایید به خود یادآوری نمائیم که چگونه گرده افشان‌ها به تولید میوه‌ها و سبزیجات مغذی و متنوع کمک می‌کنند.

به مناسبت روز جهانی زنبور عسل، مایلم به شما تبریک بگویم و بار دیگر بر آمادگی سفارت جمهوری اسلوونی در ایران برای ادامه تلاش‌های خود برای توسعه روابط بین زنبورداران، سازمان‌ها و نهادهای حرفه‌ای در هر دو کشور تأکید می‌نمایم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا