اقتصاد کلان

نگاهی به فراز و فرود نرخ دلار/ با رفع تحریم‌ها چه باید کرد؟

بررسی نرخ دلار در دومین ماه سال بیانگر این است که میانگین نرخ فروش این نوع ارز در بازار تقریبی معادل ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان بوده و برای مدتی با کاهش ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی مواجه شده است اما در روزهای پایانی ماه افزایش نسبی یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، بازار ارز متاثر از سیگنال‌های مذاکرات وین روزهای پایانی فروردین ماه را با کاهش قیمت سپری کرد به طوری که نرخ دلار به کانال ۲۳ هزار تومان هم نزدیک شد.اما با ورود به دومین ماه سال جاری دلار وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و تا ۱۰ روز بعد در محدوده ۲۳ هزار تومان قرار گرفت. 

همچنین بخوانید

با رسیدن اخبار مثبت از مذاکرات وین، روند کاهش قیمت‌ها در بازار ارز شروع شد و نرخ دلار در کمتر از یکی دو روز معادل ۲۰۰۰ تومان کاهش یافت به گونه‌ای که وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد حتی در روزهایی به ۲۰ هزار تومان هم نزدیک شد. اما روند کاهشی در بازار ارز عمر کوتاهی داشت و روند افزایشی در بازار دوباره جان گرفت و در روزهای پایانی اردیبهشت ماه دلار به ۲۳ هزار تومان هم رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین نرخ دلار در اردیبشهت در بازار آزاد و صرافی‌ها به ترتیب تقریبا معادل ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان و ۲۲ هزار و ۲۸۷ تومان بوده است.

در کل، بازار ارز در اردیبهشت ماه بیش از پیش تحت تاثیر جو روانی و سیاسی قرار گرفت و طبق گفته تحلیلگران این بازار و فعالان آن در انتظار نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا درباره احیای برجام بودند.

در این بین، گفته‌هایی مطرح می‌شد که بانک مرکزی اقدام به ارزپاشی کرده است تا روند بازار کاهشی شود که رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ گفت: روند کاهشی در بازار ارز ناشی از ارز صادرکنندگان است و روش ما ارزپاشی نیست زیرا، در این راستا بازار متشکل ارزی ایجاد شده است.

درحالیکه کارشناسان اقتصادی تنها عامل موثر در کاهش نرخ دلار در این ماه را اخبار مذاکرات وین می‌دانند، همتی معتقد است که نرخ دلار را به ۲۰ هزار تومان رسانده است و بیش از این هم کاهش می‌یابد. 

همچنین، وی احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک مرکزی و ایجاد انتظارات مثبتی را عوامل موثر در کاهش نرخ ارز اعلام کرده است. 

از سوی دیگر، کارشناسان ثبات نرخ ارز را مهم‌تر از کاهش نرخ ارز می‌دانند زیرا، تولید کشور به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید متاثر از این امر متضرر می‌شود و واردکنندگان از این موضوع نفع می‌برند. 

بنابراین، در صورت رفع تحریم‌ها در روزهای آینده مهم‌ترین اقدام برای مدیریت بازار ارز، ثبات نرخ دلار است که کارشناسان می‌گویند، محدود ۲۰ هزار تومان مناسب‌ترین گزینه برای تثبیت نرخ دلار است تا تولیدکنندگان ضرر نکنند و قیمت کالاها هم با روند کاهشی مواجه شوند.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا