اقتصاد کلان

جذابیت بازارهای تولید؛ آهن‌ربایی برای جذب سرمایه‌گذار

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در خصوص دلایل کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه تولید، گفت: وقتی نتوان فضای تولید را برای سرمایه‌گذار جذاب کرد، ناخودآگاه درآمد افراد به سمت بازارهای دیگر از جمله طلا، مسکن و ارز هدایت می‌شود.

بهمن قدمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه تولید، اظهار کرد: عموما افراد جامعه تمایلی برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید ندارند، یکی از عواملی که منجر به افزایش و کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف می‌شود، نرخ بالای بهره تسهیلات است.

همچنین بخوانید

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد افزود: نرخ بهره به معنای قیمت هر واحد سرمایه است، شخصی که می‌خواهد تسهیلات از بانک دریافت کند، به نرخ آن تسهیلات دقت می‌کند، عملا وقتی نرخ بهره بالا باشد، سرمایه‌گذار با تامین سرمایه و برگرداندن آن به بانک با مشکل مواجه می‌شود، بنابراین نرخ بهره منجر به کاهش تولید می‌شود.

وی عامل دیگر کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه تولید را، نبود ثبات در چارچوب قوانین دولتی و مقررات عنوان و تصریح کرد: در حوزه تولید، تولیدکنندگان با قوانین دست‌ و پاگیر مواجه هستند، قوانین موجود دارای ثبات نبوده و در بازه‌های زمانی مختلف مشمول تغییر می‌شود، این تغییرات می‌تواند کسب‌وکار را ناایمن و هزینه‌بر کند.

قدمی با اشاره به درآمد افراد جامعه و تاثیر آن بر سرمایه‌گذاری، بیان کرد: وقتی درآمد سرانه افراد جامعه بالا باشد، پس‌انداز شهروندان آن جامعه نیز بالتبع آن افزایش پیدا می‌کند، پس‌انداز بالا باعث افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در کشور ایران درآمد افراد عموما هزینه امورات معیشتی می‌شود و پس‌اندازی صورت نمی‌گیرد و یا میزان پس‌انداز بسیار پایین است و قابلیت سرمایه‌گذاری ندارد، از طرفی به‌دلیل جذابیت‌های سایر بازارها مانند طلا، ارز، مسکن، سکه و …، حوزه تولید برای سرمایه‌گذاری مطلوب نیست و در نتیجه نقدینگی‌ به حوزه تولید وارد نمی‌شود، به‌علاوه تکنولوژی‌های حوزه تولید در کشور قدیمی است و باعث زیان به تولیدکنندگان می‌شود.

وی میزان سود مورد انتظار را از دیگر عوامل کاهش سرمایه‌گذاری عنوان و اظهار کرد: هرچه سود مورد انتظار در کسب‌ و کار بیشتر ارزیابی شود، سرمایه‌گذاری نیز افزایش پیدا می‌کند، از طرفی وقتی نتوان فضای تولید را برای سرمایه‌گذار جذاب کرد، ناخودآگاه درآمد افراد به سمت بازارهای دیگر هدایت می‌شود.

قدمی در خصوص نقش مالیات در کاهش سرمایه‌گذاری برای تولید، توضیح داد: مالیات درصدی از دارایی افراد است که وارد خزانه دولت می‌شود، قانون در کشور ما در تعداد مالیات‌دهندگان و شناسایی آنان کوتاهی کرده است، بسیاری از افراد درآمد بالایی دارند و مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد مالیاتی که دولت دریافت می‌کند از کارمندان است، مالیات منبع درآمدی برای تولید است و دولت می‌تواند از طریق آن سیاست‌گذاری مناسبی در حوزه اقتصاد انجام دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا