بانکراه و ساختمان

امضاء تفاهم‌نامه اجرای پروژه تامین‌ مالی احداث فاز اول پایانه مسافری جدید فرودگاه امام‌خمینی (ره)

مراسم امضاء تفاهم‌نامه اجرای پروژه تامین‌ مالی احداث فاز اول پایانه مسافری جدید فرودگاه‌امام‌خمینی (ره) در تاریخ ۸خرداد۱۴۰۰ با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، مجید قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد، تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و جمعی از مسئولان سازمان‌های مربوطه در محل سالن همایش هتل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این مراسم، تفاهم‌نامه پروژه تأمین مالی، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، بهره‌برداری و انتقال فاز اول پایانه مسافری شماره۲ فرودگاه، بین شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، شرکت فرودگاه‌ها و گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد به امضا رسید.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه یک فرودگاه بین‌المللی مناسب در ایران باید ۲۰‌سال پیش آغاز می‌شد، گفت: با احداث ترمینال جدید، فرودگاه امام خمینی (ره) اولین فرودگاه بین‌المللی ایران با قابلیت ترانزیت خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به ظرفیت ۵۰۰ میلیون مسافری غرب آسیا در حوزه هوانوردی، ادامه داد: ظرفیت ۱۰۰ میلیون مسافر در سال که برای فرودگاه امام خمینی (ره) پیش‌بینی شده است، یک ظرفیت حداقلی است و باید بیشتر شود.

اسلامی با اشاره به وجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جوار فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: روز چهارشنبه هیات دولت وضعیت سهمیه تجاری منطقه آزاد را تصویب کرد و از امروز این منطقه می‌تواند به عنوان منطقه آزاد فعالیت کند. به این ترتیب امیدواریم یک هاب قدرتمند اقتصادی حول محور فعالیت هوانوردی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) شکل گیرد.

در این مراسم دکتر قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد ضمن اشاره به پروژه‌های بزرگی مانند: خط لوله انتقال گاز به عراق، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش صنایع و معادن، طرح توسعه میدان نفتی سپهر و جفیر و… که توسط بانک پاسارگاد به انجام رسیده است، ابراز امیدواری کرد که با یاری خداوند متعال طی ۴سال آینده فاز اول پایانه مسافری جدید فرودگاه امام‌خمینی (ره) به بهره‌برداری خواهد رسید.

لازم به ذکر است بر‌اساس این تفاهم‌نامه ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) به بیش از ۳۵ میلیون نفر در سال خواهد رسید. در حال حاضر ظرفیت فرودگاه ۱۰ تا ۱۲ میلیون مسافر در سال است که با اجرای فاز اول، ۲۵ میلیون نفر به این ظرفیت افزوده می‌شود و با تکمیل کلیه فازهای این پروژه، ظرفیت نهایی این طرح به ۱۱۰ میلیون مسافر در سال خواهد رسید.

زمین اختصاصی برای احداث این پروژه ۶۰۰ هکتار می‌باشد و فاز اول این پروژه در مساحت ۴۱۰هزار مترمربع در بازه زمانی ۴۸ ماهه تاسیس خواهد شد. اپرون (فضای توقف هواپیما) در نظر گرفته شده برای پایانه مسافری معادل ۱۰۰ هکتار است که ظرفیت پارک ۷۰ هواپیما را خواهد داشت.

هم‌چنین در این پروژه مساحت حدود ۶۰ هکتار برای باند دوم فرودگاه، راه‌ها و سطوح پروازی و فضای لازم برای پارک ۷۰۰۰ خودرو در نظر گرفته شده است.

جهت اجرای این پروژه ۸۰‌درصد تامین مالی توسط گروه ارزش آفرینان پاسارگاد تامین می‌شود و شرکت‌های شهر فرودگاهی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هرکدام ۱۰‌درصد از تامین مالی احداث این ترمینال را بر عهده خواهند داشت.

گفتنی است حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث فاز اول پایانه مسافری جدید فرودگاه امام‌خمینی(ره) ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا