اقتصاد کلانراه و ساختمان

مراکز خرید و تفریح شرق تهران را بشناسید

تهران پایتخت ایران با مساحت تقریبی ۷۳۰ کیلومتر مربع به عنوان بیست‌وهشتمین شهر بزرگ دنیا شناخته می‌شود. تهران جمعیتی بالغ بر ۱۴ میلیون نفر دارد و تراکم جمعیت در آن بین  ده هزار و هفتصد تا بیش از یازده هزار نفر در هر کیلومتر مربع است. برج آزادی و برج میلاد از نمادهای اصلی شهر تهران محسوب می‌شوند. تهران جزو  گران‌ترین شهرهای دنیا است؛ اما از لحاظ کیفیت زندگی، استانداردهای لازم را ندارد. تهران شهر بسیار بزرگ و پرجمعیتی است. تهران به ۲۲ منطقه یا بخش و ۱۱۲ ناحیه‌‌ٔ مختلف(شامل ری و تجریش) تقسیم شده‌ است. هرکدام از بخش‌های تهران ویژگی‌های تفریحی، گردشگری و حتی آب‌وهوایی مختلفی دارند. تهران از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی موقعیت ویژه‌ای دارد. به دلیل امتیازات ویژهٔ تهران، بسیاری از مردم از نقاط مختلف کشور برای کار، تحصیل، درمان، تجارت و تفریح به تهران آمدند و در آن ساکن شدند.

مناطق شرقی تهران قدمت بیشتری دارد. به دلیل وجود کوه‌های شرقی، تهران از غرب در حال گسترش است. محله‌های شرق تهران به دلیل گستردگی و امکانات ویژه‌ٔ رفاهی، خدماتی و تفریحی، برای زندگی و کار بسیار مناسب است. زندگی در شرق تهران مثل هر جای دیگر نیازمند اطلاع از قیمت خرید و اجاره آپارتمان است. در ادامه محله‌های شرقی شهر تهران را بررسی می‌کنیم.

محله‌های شرق تهران

محله‌های شرقی تهران بخش وسیعی از شرق تهران را دربرگرفته‌ است. شرق تهران شامل بخش‌های ۴، ۸، ۱۳ و ۱۴ شهرداری است. محله‌های معروف و شناخته شده‌ٔ شرق تهران عبارت است از: محلهٔ حکیمیه، شهرک والفجر، محلهٔ مجیدآباد، محلهٔ نارمک، محلهٔ تهرانپارس و شهرک کاج.

مراکز خرید و تفریح در شرق تهران؛ منطقه‌ٔ چهار

محله‌ٔ شرق تهران در منطقه‌ٔ ۴، در محدودهٔ وسیعی در شمال‌شرقی تهران قرار دارد. بخشی از این منطقه در محدوده‌ٔ رشته کوه البرز قرار دارد و به همین جهت از خوش آب‌وهواترین و سرسبزترین مناطق تهران است. بخشی از این منطقه در محدوده‌ٔ شمیرانات استان تهران قرار دارد. منطقه‌ٔ ۴ تهران از ۱۶ محله تشکیل شده‌ و از جمله محله‌های شرق تهران عبارت است از: تهرانپارس، حکیمیه، نارمک، هنگام، هروی، علم و صنعت، فرجام، بلوار پروین، سراج، شمس‌آباد، مجیدیه، شمیران‌نو، قنات کوثر، شیان، لویزان،  مهران. در این منطقه فضاهای سرسبز و جاذبه‌های تفریحی فراوانی وجود دارد که از جمله‌ٔ آن‌ها باغ پرندگان تهران، پارک ساحل، پارک پلیس، پارک جنگلی لویزان، بوستان یاس فاطمی، پارک جنگلی شیان، پارک آبی افق هلان، بولینگ شیان و پارک نوفل لوشاتو است. مراکز خرید و پاساژهای متعددی برای رفاه حال ساکنان این منطقه ساخته شده که پاساژ سپید، مرکز خرید دنیای نور، مرکز خرید هروی سنتر، مرکز خرید نگین شرق، مرکز خرید الماس هروی، مرکز خرید تیسفو، مرکز خرید پارسیان و مجتمع تجاری یاس هنگام از جمله‌ی آن‌ها است. وجود خطوط مترو و بی‌آرتی در این منطقه، دسترسی را به این منطقه آسان کرده است.

 مراکز خرید و تفریح در شرق تهران؛ منطقه‌ٔ هشت

منطقه‌ٔ ۸ از محله‌های شرق تهران بوده و وسعت زیادی از شرق تهران را دربر گرفته است. از جمله محله‌های معروف این منطقه عبارتند از: نارمک، وحیدیه، مجیدیه جنوبی، تهرانپارس، تسلیحات، فدک، کرمان، مدائن، هفت حوض، دردشت، زرکش و لشکر. جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی بسیاری در این منطقه قرار دارد. باغ موزهٔ مینیاتور، مسجد جامع نارمک، کلیسای ارامنهٔ ترکمنچای و گریگور، اندیشه سرای گلبرگ، فرهنگسرای گلستان از جمله‌ مهمترین آن‌ها است. مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری زیادی در این منطقه قرار دارند. مرکز خرید سون سنتر، مرکز خرید گلبرگ، مرکز خرید نبوت، پاساژ الماس تهران، پاساژ سپید، مجتمع تجاری اداری صبا، پاساژ گلبرگ، مرکز خرید قائم، مجتمع تجاری سادات، مرکز خرید طلا و جواهر آریا من، برج مرجان، مرکز خرید کویتی ها (نارمک)، مجتمع تجاری امیر، مرکز خرید خاقانی، مرکز خرید پالمیرا و مرکز تجاری اداری ونوس از معروف‌ترین مراکز خرید در این منطقه هستند. در این منطقه دسترسی به مترو، بی‌آرتی و خطوط اتوبوسی و تاکسی‌های متعدد، رفت‌وآمد را بسیار آسان کرده‌ است.

مراکز خرید و تفریح در شرق تهران؛ منطقه‌ٔ سیزده

منطقهٔ ۱۳ در شرق تهران بسیار باصفا و دیدنی است و ۱۶ محله را دربر می‌گیرد. از جمله محله‌های منطقه ۱۳ عبارت است از: شهید اسدی، صفا، زاهد گیلانی، دهقان، اشراقی، حافظیه، پیروزی، شورا، امامت، زینبیه، آَتیانی، تهران نو، دماوند، سرخه حصار و نیروی هوایی. منطقهٔ ۱۳ دارای جاذبه‌های گردشگری و تفریحی فراوانی است. بوستان سرخه‌حصار یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تفریحی در این منطقه است که محبوبیت این منطقه را دوچندان کرده است. از سایر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری در این منطقه، پیست دوچرخه‌سواری سرخه‌حصار، دهکده تفریحی نرسی، پارک و بوستان اوستا، مقبره‌الشهدا واقع در نیروی هوایی سپاه، بوستان منوچهری، پارک خیام، مسیل جاجرود، بوستان آفتاب، بوستان ارشاد، بوستان ارغوان، پارک جنگلی ترنج، پارک ملی خجیر، بوستان بهاران، مجموعه تفریحی زنبق، مجموعه تفریحی نرگس، موزه برق، موزه تاریخی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تماشاخانه قصر یاس است. از مراکز خرید و پاساژهای مهم این منطقه می‌توان به مجتمع تجاری دماوند، و همچنین مجتمع تجاری آیسان اشاره کرد.

مراکز خرید و تفریح در شرق تهران؛ منطقه‌ٔ چهارده

منطقه‌ٔ ۱۴ از مناطق پرتراکم در محله‌های شرقی استان تهران است. این منطقه از شمال به خیابان پیروزی، از شرق به بزرگراه بسیج، از غرب به خیابان هفده شهریور و از جنوب به خیابان خاوران منتهی می‌شود. این منطقه از ۲۵ محله تشکیل شده و از مهمترین محله‌های این منطقه عبارت است از: محله دروازه دولاب، صد دستگاه، فلاح، هفده شهریور، نبرد، شهرابی، قصر فیروزه، آهنگران، مینای جنوبی، تاکسیرانی، پاسدار گمنام، شیوا، اندرزگو، شهید محلاتی، پرستار، آهنگ، افراسیابی شمالی، نبی اکرم، ابوذر، سیزده آبان، شکیب، فرزانه، سرآسیاب دولاب،  چهارصد دستگاه،  مینای شمالی، دژکام، جابری، شکوفه و آهنگ شرقی. این منطقه دارای جاذبه‎‌های گردشگری فراوانی از جمله موارد زیر است:

گورستان ارامنه تهران، مسجد بقیه الله، حمام دولاب، بقعه چهل تن، بازار گل، قبرستان زرتشتیان، خانه موزه دکتر معین، بوستان کاج، پارک ترنج، پارک قصر فیروزه، بوستان گلزار، بوستان چهار باغ، بوستان گلسار، بوستان اشکان، شهربازی بسیج، مجموعه‌های ورزشی متعدد، سالن های تئاتر و پارک آبی آزادگان. مراکز خرید و پاساژهای مهم این منطقه، مجتمع تجاری آبان، مجتمع تجاری صدف، مجتمع تجاری کیش، پاساژ میلاد قائم، مرکز خرید شکوفه، مرکز خرید کساء، مجتمع خرید هزارچین، مجتمع تجاری پانوراما است.

در ادامه پارک ملی حفاظت شده‌ٔ سرخه حصار، معروف‌ترین تفرجگاه در شرق تهران را بررسی می‌کنیم.

پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار به مساحت تقریبی ۹۱۶۸هکتار از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده‌‌ٔ جهان است؛ این پارک در محله‌های شرقی تهران در منطقه‌ٔ ۱۳ قرار دارد. این پارک در زمان قاجاریه شکارگاه سلطنتی بوده و از آن زمان تحت حفاظت قرار گرفته‌ است. آب‌وهوای این منطقه نیمه‌خشک بوده و متوسط حداکثر دمای آن ۹/۸ درجه‌ی سانتی‌گراد است. آب‌وهوای این پارک در شب بسیار خنک‌تر از روز است و وجود آن تاثیر بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای تهران دارد. تنوع اقلیمی و زیستی در این منطقه دیده می‌شود و رود جاجرود نقش مهمی در سرسبزی این منطقه دارد. تنوع زیستگا‌ه‌های گوناگون و گونه‌های جانوری از دیگر جاذبه‌های این پارک است. خرگوش، آهو، کفتار، روباه قرمز، شغال، سنجاب، گربه وحش از جمله حیواناتی هستند که در این جنگل شهری زندگی  می‌کنند. این پارک امکانات تفریحی فراوانی از جمله پیست دوچرخه‌سواری، دهکدهٔ تفریحی، پارک آموزش ترافیک، رستوران، بوفه، آلاچیق، کباب‌پز، پارکینگ و سرویس بهداشتی دارد. این پارک به دلیل جاذبه‌های طبیعی و امکانات فراوانی که دارد یکی از مراکز تفریحی و طبیعت‌گردی برای مردم تهران به شمار می‌رود.

سخن پایانی

محله‌های شرقی تهران، مساحت وسیعی از شرق استان تهران را دربر گرفته‌اند. این منطقه شامل مناطق ۴، ۸، ۱۳ و ۱۴ شهرداری است. این محله‌ها به دلیل امکانات گردشگری، تفریحی و رفاهی که دارند، مکان مناسبی برای زندگی محسوب می‌شوند. مراکز متنوع خرید، مجتمع‌های تجاری، مراکز تفریحی در تمامی محله‌های شرق تهران وجود دارند و زندگی را برای ساکنان این منطقه لذت‌بخش کرده‌اند. جاذبه‌های تفریحی و گردشگری در این منطقه فراوان است. پارک ملی و حفاظت شده‌ٔ سرخه‌حصار، مهمترین منطقه گردشگری در شرق تهران محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی این پارک هرساله مورد بازدید تعداد زیادی از اهالی تهران و سایر گردشگران قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا