بین الملل

هر وقت توافق شود به بازار نفت برمی‌گردیم/تولید افزایش نمی یابد

وزیر نفت در واکنش به زمان بازگشت ایران به بازار نفت گفت: هر وقت توافق شود و تحریم‌ها برداشته شود به بازار نفت برمی‌گردیم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه امروز (سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه) پس از پایان هفدهمین نشست اوپک پلاس درباره این نشست، گفت: نشست کوتاهی بود، به نظرم تا حدود زیادی تحت تأثیر احتمال بازگشت ایران به بازار نفت قرار داشت.

وی با بیان اینکه در این نشست تصمیم گرفته شد به تولید نفت اضافه نشود، افزود: نشست بعدی یکم ژوئیه برگزار می‌شود و در آن نشست بازار نفت ارزیابی می‌شود.

وزیر نفت درباره اینکه آیا ایران در این نشست بازگشت خود را به بازار اعلام کرده است، ادامه داد: ما موردی اعلام نکردیم زیرا اعلام نمی‌خواهد، هر وقت توافق شود و تحریم‌ها برداشته شود به بازار برمی‌گردیم.

زنگنه در واکنش به اظهارات بارکیندو، دبیرکل اوپک که گفته است بازگشت ایران باید منظم و شفاف باشد، پاسخ داد: شفاف هستیم اما درباره منظم بودن هم به‌طور حتم مانند همه کارها با نظم کار می‌کنیم.

وی درباره اینکه آیا ایران، ونزوئلا و لیبی همچنان از کاهش تولید معاف هستند، گفت: بله همچنان معاف هستند.

به گزارش وزارت نفت، هفدهمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس پایان یافت و ۲۳ کشور عضو بر تداوم کنونی افزایش تدریجی تولید تاکید کردند.

براساس تصمیم امروز (سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس، تولید نفت کشورهای عضو این ائتلاف در ماه ژوئن ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و از محل کاهش داوطلبانه عربستان ۳۵۰ هزار بشکه وارد بازار می‌شود.

مجموع نفت وارد شده به بازار جهانی در ماه ژوئن ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

اعضای اوپک پلاس در پانزدهمین نشست خود تصویب کرده بودند که تولید روزانه این ائتلاف در ماه مه ۳۵۰ هزار بشکه، در ماه ژوئن ۳۵۰ هزار بشکه و برای ماه ژوئیه ۴۵۰ هزار بشکه‌ای افزایش یابد، همچنین اعضا تصمیم گرفته بودند کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان به‌صورت تدریجی در سه ماه مه، ژوئن و ژوئیه به ترتیب ۲۵۰ هزار بشکه در روز، ۳۵۰ هزار بشکه در روز و ۴۰۰ هزار بشکه در روز وارد بازار شود.

اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند صد و هشتاد و یکمین نشست عادی اوپک و هجدهمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک (اوپک پلاس) یکم ژوئیه (دهم تیرماه) برگزار شود.

کد خبر ۵۲۲۵۸۷۰

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا