انرژی

ساخت خط لوله گازی جنجالی روسیه تکمیل می‌شود

رییس جمهور روسیه اعلام کرد خط لوله نورد استریم ۲ کامل خواهد شد زیرا آمریکا خواهان روابط خوبی با اروپاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت گازپروم روسیه بدنبال تحریمهای آمریکا در سال ۲۰۱۹ همکاری یک شرکت غربی متخصص در احداث خط لوله در بستر دریا را از دست داد و از آن زمان به تنهایی به کار ادامه داد.

همچنین بخوانید

آمریکا ماه گذشته از بعضی تحریمها علیه نورد استریم ۲ چشم پوشی کرد. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در توضیح این اقدام به این موضوع اشاره کرد که این پروژه تقریبا تکمیل شده و ادامه تحریمها ممکن است به روابط با اروپا لطمه بزند.

پوتین در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ گفت: تصور می کنم این خط لوله باید تکمیل شود به خصوص با توجه به این که دولت جدید آمریکا از نیت خود برای ایجاد روابط خوب با شرکای مهمش در اروپا صحبت می کند. چطور می توانید روابط خوبی با شرکایتان بسازد و منافع آنها را نادیده بگیرید.

رییس جمهور روسیه گفت: احداث لوله ها برای نخستین خط پروژه نورد استریم ۲ به پایان رسیده و قرار است دومین خط هم در دو ماه آینده تکمیل شود. زمانی که ساخت نورد استریم ۲ کامل شود، حجم سالانه مسیر فعلی صادرات گاز روسیه دو برابر شده و به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا می کند.

نورد استریم ۲ اوکراین را که تاکنون مسیر ترانزیت صادرات گاز روسیه بوده است، دور خواهد زد. اوکراین با این پروژه مخالف بوده و آن را یک ابزار سیاسی برای محروم کردن این کشور از درآمد ترانزیت می داند.

پوتین گفت: گازپروم پر کردن نخستین خط نورد استریم ۲ را بمحض دریافت تاییدیه آلمان آغاز خواهد کرد. ارزش سهام گازپروم پس از اعلام این خبر صعود کرد و به بالاترین حد از اواسط سال ۲۰۰۸ رسید.

بر اساس گزارش رویترز، پوتین اظهار کر:د صادرات گاز روسیه به اروپا امسال از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب فراتر می رود و ممکن است در یک دهه آینده حداکثر ۵۰ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کند. اوکراین اگر می خواهد ترانزیت گاز روسیه به اروپا و هزینه های مربوط بماند، باید حسن نیت نشان دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا