اقتصاد کلان

دولت بعدی برای اقتصاد هوشمند چه کند؟ 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند خطاب به دولت آینده برای تحقق اقتصاد هوشمند و دولت الکترونیک پیشنهاداتی را مطرح کرد. 

علی عبدالهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت آینده و تمام سازمان‌های آن باید به تاثیر فناوری‌های نو در تحول اقتصادی و اجتماعی اعتقاد داشته و الزام آن را درک کنند، گفت: بیش از ۳۰ کشور در دنیا در زمینه کاربرد هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک چین در بخش‌های اقتصادی، صنعت، تجارت و… برنامه راهبردی دارند که نشان از حرکت فعال و شتابان دنیا به سمت استفاده از فناوری‌های نو و کاربردی کردن آن در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های مالی و اقتصادی دارد. بنابراین، دولت آینده در گام بعدی باید در زمینه استفاده از فناوری‌های نو برنامه ریزی کند. 

همچنین بخوانید

وی افزود: متولی دولت الکترونیک در کشور مشخص نیست تا فرآیندها و سامانه‌های بین سازمانی و دولتی را به یکپارچگی و هماهنگی برساند. بنابراین، باید برای تحقق دولت الکترونیک یک متولی داشته باشیم تا فرآیندها و خدمات بین بخشی را اصلاح و الکترونیکی کند. 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصاد ادامه داد: دولت آینده در زمینه کاربردی کردن فناوری‌های نو در حوزه‌های مختلف باید منابع مالی کافی به این موضوع اختصاص دهد. در بخش قوانین و مقررات فناوری‌های نو تنظیم گیری خاص خود را نیاز دارند که در حال حاضر مسیر قوانین و مقررات برای فناوری‌های نو چون رمزارزها و بلاک چین مسیر خوبی نیست و بیانگر این است که با قوانین سنتی نمی‌توان در استفاده از فناوری‌های نو موفق بود.

طبق گفته عبدالهی، باید مواجه تنظیم گری دولت‌ با فناوری‌های نو اصلاح شود که به عنوان مثال درباره وضعیت فعلی بازار رمز ارزها که برخی آن را غیرقانونی و برخی دیگر آن را قانونی می‌دانند و یک اتفاق نظر و مدیریت فعالی در مقابل آن وجود ندارد، باید دولت‌ به یک تنظیم گری هوشمند در حوزه فناوری‌های نو دست پیدا کند.

وی در پایان سخنانش مطرح کرد که باید به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه اجازه گسترش فعالیتش داده شود. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید زیرساخت‌های توسعه اقتصاد هوشمند، دولت الکترونیک، تجارت هوشمند و …. را تقویت کند. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا