بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آشنایی با اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال روز به روز بزرگتر و عمومی‌تر می شود و به همین دلیل در راستای درک بهتر و آسان‌تر لازم است تا با اصطلاحات و نمادهای مهم این حوزه آشنا شوید.

به گزارش آرمان اقتصادی، چه در بازار فارکس به فعالیت مشغول باشید و چه در دنیای کریپتو، بارها با اصطلاحات خرس و گاو برخورد خواهید کرد. در واقع تمامی کسانی که در بازار های ارزی کار می کنند با این دو اصطلاح آشنایی کامل دارند. این دو واژه نشانه دو روند کاملا مخالف یکدیگر هستند؛ یکی روند صعودی و دیگری روند نزولی. اما علاوه بر اینها نمادهای دیگری مانند نهنگ، خوک و گوسفند هم وجود دارد که تحلیل گران اعتقاد دارند گاوها و خرس ها سود کسب می کنند اما گوسفندان و خوک ها قربانی می شوند.

نماد گاو

Bullish از ریشه کلمه bull به معنی گاو نر می‌آید و با توجه به جهت شاخ های گاو به سمت بالا و روند صعودی بازار را نشان می دهد و نشان دهنده بازاری است که در آن اعتماد سرمایه گذاران افزایش می یابد و به امید افزایش قیمت در آینده (سود در سرمایه گذاری) به افزایش سرمایه گذاری می پردازند. این بازار عمدتا قدرت خریداران در کنترل بازار را نشان می دهد. 

گاوهای نر نماد سرمایه گذارانی هستند که معتقدند قیمت سهام با رشد مواجه خواهد شد. گاوها نماد سرمایه گذاران موفق و امیدوار است و در واقع این دسته از سرمایه گذاران ریسک پذیرتر هستند هرچند ممکن است که همیشه موفق عمل نکنند. اصطلاح بازار گاوی یا Bullish Market را زمانی برای بازار ارزهای دیجیتال به کار می برند که بازار صعودی و روبه رشد بوده و روند قیمت ارزهای دیجیتال صعودی و افزایشی باشد. 

نماد خرس

bearish که از ریشه کلمه bear به معنی خرس است و نشان از وضعیت ایستایی خرس به سمت پایین دارد و روند نزولی بازار را نشان می دهد و نشان دهنده ترس، بدبینی و بی اعتمادی سرمایه گذاران به روند کنونی بازار است (ضرر در سرمایه گذاری) در این نوع بازار فروشندگان، قدرت و کنترل بازار را در اختیار دارند. 

اصطلاح خرس برای فروشندگان ارزهای دیجیتالی به کار می رود که روندهای نزولی بازار را به خوبی تشخیص می دهند و در این روند ها با فروش ارزهای دیجیتال خود از ریزش قیمت ها هم به سود خوبی می رسند. بازار خرسی یا Bearish Market به بازارهای نزولی و کاهشی اطلاق می شود که روند قیمت ارزهای دیجیتال در حال کاهش است. 

نماد خوک

خوک ها به نوعی نماد طمع و طمع کاران هستند و در واقع معامله گرانی شناخته می شوند که آنقدر طماع هستند که معاملاتی را به طمع کسب سود بیشتر انجام می دهند، اما شکست خورده و قربانی می شوند. خوک ها معمولا دو نوع رفتار از خود نشان می دهند؛ یا خریدهای با حجم بالا نسبت به میزان کل سرمایه شان انجام می دهند که این ها با یک نوسان کوچک کل سرمایه شان را از دست می دهند و امکان فعالیت مجدد ندارند. 

یا اینکه در معاملات سودده به مدت طولانی به طمع سود بیشتر می مانند و آنقدر در این حالت می مانند که بازار عوض شده و باز ضرر می کنند. این افراد یا هیچ سودی نمی کنند و حتی سرمایه خود را از دست می دهند یا سودهای بسیار ناچیزی نصیبشان می شود. 

نماد گوسفند

در بازار ارزهای دیجیتال این اصطلاح برای افرادی به کار برده می شود که بدون داشتن علم و دانش و آگاهی صرفا از عملکرد دیگران پیروی می کنند؛ افراد ترسویی که بدون داشتن برنامه تنها چشم به رفتار سایر معامله گران دوخته و کورکورانه تقلید می کنند. 

این دسته از سرمایه گذاران که تقریبا اکثریت بازار ارزهای دیجیتال را تشخیص می دهند؛ گاهی مانند گاوها شاخ می زنند، گاهی مثل خرس مبارزه می کنند، گاهی به طماعی یک خوک می شوند و وقتی بازار ارزهای دیجیتال خراب و نوسان بازار زیاد می شود هیچ راهکار و استراتژی نداشته و فقط ناله می کنند. 

نماد نهنگ 

نهنگ ها در بازار ارزهای دیجیتال آنقدر قدرتمند و سرمایه دار هستند که می توانند قیمت ارزهای همچون بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به نفع خود دستکاری کنند. این کار خصوصا در مورد ارزهای دیجیتال که هیچ محدودیت و کنترلی ندارند کاملا امکان پذیر است.

نهنگ های بازار ارز دیجیتال به صورت تکی یا دسته جمعی شروع به خرید های بزرگ می کنند و با این کار قیمت آن ارز را بالا می برند و یکی از موثرترین گروه ها هستند. 

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا