انرژی

ادامه حفاری گازی ترکیه در شرق مدیترانه و دریای سیاه

وزیر انرژی ترکیه پس از رونمایی اکتشاف گازی جدید، اعلام کرد این کشور به برنامه های حفاری در دریای سیاه و مدیترانه ادامه می دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت TPAO علاوه بر ۴۰۵ میلیارد متر مکعب ذخایر گازی که سال میلادی گذشته کشف کرده بود، از چاه آمسارا-۱ در دریای سیاه ۱۳۵ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز کشف کرد.

همچنین بخوانید

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه گفت: شرکت TPAO ممکن است امسال چاه جدیدی را حفاری کند و این چاه در بخشهای جنوبی یا غربی بلوک اکتشافی خواهد بود.

آنکارا در اوت سال گذشته اعلام کرده بود TPAO در میدان گازی ساکاریا ۳۲۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز در چاه تونا-۱ کشف کرده که بعدا با یک اکتشاف دیگر به ۴۰۵ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرد.

دو چاه تورکالی-۱ و تورکالی-۲ توسط کشتی فاتح حفاری شده اند اما کشف بیشتری انجام نشد تا هفته گذشته که اکتشاف آماسرا-۱ اعلام شد.

کشتی اکتشافی فاتح ماه گذشته به کشتی کانونی شرکت TPAO ملحق شد که در حال انجام آزمایشاتی روی سه چاه نخستی است که حفاری آنها کامل شده است.

دونمز خاطرنشان کرد امیدوار است ذخایر بیشتری در دریای سیاه کشف شوند. کشتی اکتشافی بارباروس هایرتین پاشا در حال انجام مطالعات اکتشافی در بلوک کاستامونو تری بی در شرق بلوک ساکاریا است.

در بیانیه های رسمی ترکیه تاکید شد که میدان ساکاریا توسط شرکت TPAO با استفاده از منابع داخلی مورد بهره برداری قرار می گیرند هر چند که این شرکت تجربه تولید در عمق عمیق نداشته است. با این حال مقامات ترکیه بعدا اظهاراتشان را اصلاح کرده و گفتند شرکت TPAO شرکای بین المللی نمی گیرد و در عوض تخصص لازم را خریداری می کند. دونمز در مارس گفت: شرکت TPAO با شرکتهای داخلی و بین المللی همکاری خواهد کرد.

گزارشهایی که متعاقبا منتشر شدند و ادعا کردند آنکارا سرگرم مذاکره با شرکتهای نفتی بین المللی در خصوص توسعه این میدان است، تایید نشده اند.

در ارزیابی محیط زیستی TPAO برای این پروژه که در فوریه منتشر شد، تصریح شده که فاز اول تولید این میدان شامل شش تا ۱۰ چاه با تولید ۱۰ میلیون متر مکعب در روز تا سال ۲۰۲۳ با استفاده از تاسیسات زیردریایی بدون سرنشین است. سپس گاز از طریق یک خط لوله ۱۵۵ کیلومتری به تاسیساتی در خشکی منتقل خواهد شد.

وزیر انرژی ترکیه همچنین گفت ترکیه قصد دارد به حفاری در دریای مدیترانه ادامه دهد و تاکنون هشت چاهی که در این منطقه حفاری شده اند نشانه های مثبتی داشته اند اما حفاری جدید تا زمان تکمیل فعالیت تعمیراتی بلندمدت کشتی حفاری یاووز انجام نخواهد شد.

دونمز مشخص نکرد آیا حفاری در مناطقی از مدیترانه انجام خواهد گرفت که ترکیه و کشورهای قبرس و یونان مدعی مالکیت آن هستند یا در مناطقی انجام می گیرد که مورد مناقشه نیستند.

بر اساس گزارش پلاتس، ترکیه و یونان ماه گذشته مذاکراتی را با هدف کاهش تنشهای اخیر برگزار کردند و قرار است مذاکرات بیشتری در نشست ۱۴ ژوئن ناتو در بروکسل انجام شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا