انرژی

تشریح علل کمبود برق توسط وزیر نیرو

وزیر نیرو درباره علل قطع برق توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، اظهار کرد: علاقه دارم جزییات وضعیت صنعت برق را از طریق رسانه ها به مردم اعلام کنم. ما امسال با وجود آنکه پیش بینی هایی داشتیم با چند وضعیت روبرو شدیم. یکی گرمای زودرس بود به گونه ای که فروردین ماه پنج درجه افزایش دما داشت که این به معنای استفاده زودتر از وسایل سرمایشی است که بار قابل ملاحظه ای را نیاز دارد.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: از طرفی خشکسالی سال ۹۹_۱۴۰۰ موجب کاهش قابل ملاحظه‌ای در تولید برق آبی شد و ظرفیت دستگاه های برق آبی نصب شده ما ۱۲ هزار مگاوات است و وقتی همه سدها پر باشند، حدود۱۰ هزار مگاوات می‌توانیم برق تولید کنیم.

اردکانیان افزود: حدود ۷۳ هزار مگاوات هم نیروگاه نصب شده حرارتی داریم که البته از ظرفیت نیروگاه حرارتی کاهش توان خروجی هم داریم و حداکثر خروجی ما در این بخش حدود ۵۰ هزار مگاوات است و در مجموع ظرفیت نیروگاه حرارتی و برق آبی، ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق داریم، اگر همه سدها پر باشد و همه نیروگاه های حرارتی در حال فعالیت باشند.

وی خشکسالی و شروع زودتر گرما و استخراج رمز ارزها را در کمبود برق موثر دانست و گفت: ماینرهای مجاز حدود ۳۲۰ مگاوات بود ولی براساس برآوردهایی که صورت گرفت، مشخص شد که ده درصد انرژی مصرفی برای تولید رمز ارزها از ایران است‌. حدود ۲ هزار مگاوات صرف تولید رمز ارز می شود که ۳۲۰ مگاوات آن مجاز است که آنها هم همکاری خوبی داشتند و دستگاه ها خاموش شد.

اردکانیان با بیان اینکه مجموع این شرایط موجب ایجاد اوج بار در اردیبهشت شد، گفت: این اوج بار سال قبل در خرداد و سال قبل تر در تیرماه ایجاد شده بود. ما پیش بینی هایی برای جلوگیری از قطعی برق داشتیم، به طور مثال از سال گذشته سیصد هزار قرارداد با مصرف کنندگان عمده برق امضا کردیم که ساعات اوج مصرف برق را رعایت کنند و به جای آن برق رایگان یا ارزان تر بهره مند شوند. روی همراهی مصرف کنندگان خانگی و تجاری هم حساب کردیم که دستگاه های سرمایشی روی عدد ۲۴ یا ۲۵ تنظیم شود. صادرات را به میزان زیادی کاهش دادیم و حتی ممکن است به صفر برسانیم. واردات را در حد مقدور افزایش داده ایم. مذاکراتی هم با مقامات اذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان داشتیم که به نتیجه رسیده اند.

وی با بیان اینکه شرکتی داریم به نام شرکت مدیریت شبکه برق ایران که مسئولیت پایداری شبکه را بر عهده دارند، اظهار کرد: این شبکه در صورت امکان فروپاشی عمومی شبکه برق، برای خاموشی موضعی درنگ نمی کند. عموما شبکه‌های برق در دنیا هر ده سال یکبار شرایط فروپاشی شبکه برق را تجربه می کنند اما شبکه برق ما امسال هفدهمین سال دورماندن از فروپاشی عمومی را سپری می کند. اگر خاموشی خارج از برنامه اتفاق افتاد به دلیل دستور کارهای شرکت مدیریت شبکه برق است. الان هم برنامه خاموشی احتمالی داده می شود که به معنای خاموشی قطعی نیست زیرا  اگر محاسبات ما برای همکاری صنعت و معدن جواب نداد، ناچار می شویم  خاموشی موضعی داشته باشیم.

وزیر نیرو درباره تعمیرات نیروگاه های بخار گفت: این نیروگاه ها به مرور به تعمیرات رفته و به مرور هم از تعمیرات بازمی گردند و برنامه رفت و برگشت آنها این است که اولین واحدها در مهر به تعمیر رفته و آخرین واحدها در خرداد بازمیگردند که با مشکل خاموشی مواجه نشویم‌ اما کمبود گاز این برنامه را دچار تغییراتی کرد. پارسال به دلیل افزایش سرما و افزایش مصرف گاز خانگی نیروگاه ها با کمبود گاز مواجه شدند و نیروگاه‌هایی که سوخت مایع می توانستند مصرف کنند به تعمیرات نرفتند تا تولید برق داشته باشند و خاموشی ایجاد نشود، البته همان واحدها هم زودتر از برنامه تعمیرات به مدار برگشتند. الان عمده نیروگاه ها در مدار است.

اردکانیان در پایان درباره افتتاح طرح های فردای وزارت نیرو گفت: پنج سال پیش مقدمات استفاده از وام دولتی پنج میلیارد یورویی از فدراسیون روسیه را با تصویب مجلس شورای اسلامی آماده کرده ایم. پروژه هایی تعریف شد اما مشکلاتی از قبیل بوروکراسی پیچیده حاکم بر فرایند نهایی کردن این وام ها در وزارت اقتصاد، دولت و برخی تغییرات مدیریتی و تغییر پیمانکار وجود داشت. هفته پیش در این زمینه با مسولان روسیه جلسه داشتم و فردا پروژه نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی هرمزگان شروع و اجرایی می شود و همه مقدمات آن فراهم شده است‌. احداث این نیروگاه حدود چهار سال زمان می برد. همچنین فردا ۵۶ امین سد مخزنی دولت تدبیر و امید در استان ایلام وارد شبکه می شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا