اقتصاد کلان

مهندسی تامین مالی در بانک مرکزی و وزارت نفت نیست

وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه چرا دولت باید نفت بفروشد و بانک مرکزی مسئول تبدیل نرخ ارز آن باشد، گفت: بانک مرکزی و وزارت نفت از مهندسی تامین مالی بی بهره است. استقلال بانک مرکزی به سطح ساختار حمکرانی اقتصادی وابسته است و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، نمی‌توان به استقلال بانک مرکزی دست پیدا کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نشست دوم همایش طرح قانونی بانک مرکزی با عنوان واکاوی ارکان و استقلال بانک مرکزی در وزارت اقتصاد برگزار شد. 

همچنین بخوانید

شمس الدین حسینی – وزیر اسبق اقتصاد – در این نشست گفت: استقلال بانک مرکزی به سطح ساختار حمکرانی اقتصادی وابسته است و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، نمی‌توان به استقلال بانک مرکزی دست پیدا کرد. همچنین، تا زمانی که ساختار اقتصادی و درآمدهای ناپایدار و وابستگی به اقتصاد نفتی اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار استقلال بانک مرکزی را داشت.

وی با اشاره به ناکارآمدی نظام تامین مالی کشور افزود: ما به سمت مهندسی مالی نرفتیم و درکی از آن نداریم. در دنیا اگر توانسته‌اند بار را از دوش بانک مرکزی بردارند و تامین مالی میلیاردی انجام دهد، به دلیل اصلاح تامین مالی در کشور است. بانک مرکزی و وزارت نفت از مهندسی تامین مالی بی بهره است. چرا دولت باید نفت بفروشد و بانک مرکزی مسئول تبدیل نرخ ارز آن باشد؟

طبق گفته حسینی، اتفاقات و رانت‌هایی که در زمینه ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داد به نبود استقلال بانک مرکزی مربوط می‌شود. استقلال بانک مرکزی در دو سطح استقلال در اهداف و ابزار است. اگر در اهداف بانک مرکزی اولویت بر کنترل تورم گذاشته شود، استقلال بانک مرکزی نیز بیشتر محقق می‌شود. استقلال بانک یک اصلاح جزئی است و سایر اصلاحات باید در کنار آن صورت گیرد زیرا، در غیراینصورت تنها انتظارات بی جا شکل می‌گیرد. 

وی افزود: در این طرح بهتر است تا حجم وظایف بانک مرکزی در همین میزان فعلی باقی بماند و در زمینه بانک مرکزی اختیاراتی از دولت گرفته می‌شود که باید به مسئولیت‌های دولت نیز توجه شود. استقلال همراه با پاسخگویی است که به کسانی در طرح اختیاراتی داده می‌شود، اگر این اختیارات ضرر آور باشد لازم است پرسیده شود که چه کسانی پاسخگو هستند؟ 

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا