اقتصاد کلان

آیا بیت‌کوین سبز می‌شود؟

ایسنا/خراسان رضوی السالوادور ساعاتی پس از تصویب قطعنامه به رسمیت شناختن بیت‌کوین به‌عنوان پول قانونی اعلام کرد که برای استخراج رمزنگاری از انرژی گرمایی زمین و آتشفشان استفاده خواهد کرد.

به نقل از کریپتونیوز، السالوادور اولین کشور جهان محسوب می‌شود که بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی در نظر گرفته است. رئیس‌جمهور این کشور آمریکای لاتین، نایب بوکله اظهار کرد: من به رئیس LaGeoSV  (شرکت دولتی برق وابسته به گرمای زمین) دستور داده‌ام که طرحی را برای استخراج بیت‌کوین ارزان، ۱۰۰درصد پاک و تجدیدپذیر با استفاده از انرژی آتشفشان‌های ما ارائه کند (در این کشور حدود ۲۰ آتشفشان فعال وجود دارد و آتشفشان چاپاراستیک در ۵۰۰ سال گذشته ۲۵ بار فوران داشته است).

همچنین بخوانید

السالوادور روزچهارشنبه در اقدامی تاریخی، به اولین کشوری تبدیل شد که به‌طور رسمی بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی برگزید. کنگره ملت با ۶۲ رأی از ۸۴ رأی ممکن، پیشنهاد بوکله برای پذیرش ارز رمزنگاری شده را تایید کرد.

السالوادور از معدود کشورهای جهان است که پول اختصاصی ندارد و از دلار آمریکا به‌عنوان پول قانونی استفاده می‌کند.

بوکله روز پنج‌شنبه در توئیت دیگری گفت: مهندسان این کشور چاه جدیدی حفر کرده‌اند که حدود ۹۵ مگاوات انرژی ۱۰۰درصد خالص و زمین گرمایی با انتشار صفر از آتشفشان را فراهم می‌کند.

وی گفت: شروع به طراحی یک مرکز استخراج کامل بیت‌کوین در اطراف آن کرده است. این توئیت به همراه یک ویدیو منتشر شد که نشان می‌دهد، بخار آب از یک چاه بیرون می‌آید.

حرکت السالوادور برای استخراج بیت‌کوین با استفاده از انرژی سبز در میان انتقادات به تاثیرات زیست‌محیطی رمزنگاری صورت گرفته است. طبق شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج، بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال جهان نسبت به کشورهایی مانند سوئد و مالزی انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

در میان نگرانی‌ها در مورد افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج بیت کوین، ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا، ماه گذشته خرید وسایل نقلیه با بیت‌کوین را متوقف کرد.

ماهیت بالای انرژی بیت‌کوین به دلیل پروتکل استفاده شده در فرآیند استخراج است. ارزهای رمزنگاری شده عمده مانند بیت‌کوین و اتریوم برای تایید معاملات در بلاکچین از اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. در این فرایند از یک فرم پیشرفته ریاضیات استفاده شده  که فقط رایانه‌های قدرتمند می توانند آن را حل کنند  و در نتیجه موجب استفاده قابل‌توجهی از برق می‌شود.

این اقدام ماسک و تعطیلی عملیات استخراج بیت‌کوین توسط چین به دلیل نگرانی در مورد مصرف انرژی، بازار رمزنگاری را تحت تاثیر قرار داده است.

طی سه ماه گذشته، بیت کوین از نظر بازدهی از S&P ۵۰۰ و طلا عقب مانده است. علاوه بر این، این دارایی دیجیتال حدود ۴۴ درصد از بالاترین رقم ۶۴۸۰۴.۷۲ دلار در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ سقوط کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا