بانکبانک و بیمه

استان اردبیل نیازمند همراهی بانک‌های توسعه‌ای

معاون اتاق بازرگانی اردبیل گفت :توسعه صنعتی استان نیازمند همراهی و مشارکت بانک های توسعه ای از جمله بانک توسعه صادرات ایران است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران و به نقل از اگزیم نیوز، بهروز پورسلیمان در نشست مجازی تخصصی مدیران بانک توسعه صادرات ایران با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان اردبیل که به همت معاونت امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران و شعبه اردبیل، برگزار شد، افزود: فعالیت بانک توسعه صادرات در استان اردبیل تنها با یک شعبه با همه بانک های فعال در این استان برابری می کند که این امر قابل تقدیر است.

به گفته وی، استان اردبیل، استانی کمتر برخوردار و نیازمند به سرمایه گذاری های جدید است لذا انتظار می رود برای تحقق توسعه صنعتی آن، این استان بیش از گذشته مورد حمایت بانک توسعه صادرات قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران در استان اردبیل توانسته با تعامل سازنده با نهادهای بالادستی و فعالان اقتصادی استان در مسیر تسهیل فعالیت های تولیدی صادرات محور نقش موثری ایفا کند.

پورسلیمان گفت: به نظر می رسد هیچ صادرکننده ای در استان از خدمات و تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران بی بهره نبوده است. وی در ادامه برخی از چالش های مهم صادرکنندگان را برشمرد و گفت: بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و محدودیت های حوزه تسویه تعهدات ارزی باعث شده تا بیشتر صادرکنندگان بنام خود صادرات انجام ندهند و به همین دلیل به بانک مراجعه نکرده و از خدمات ارزی آن استفاده نکنند.

معاون اتاق بازرگانی اردبیل گفت: صادرکننده در خلا وجود ساز و کار بازگرداندن ارز حاصل از صادرات مجبور است از طریق صرافی های غیررسمی ارز وارد کشور کند و در ادامه برای تسویه ارزی از بازار آزاد ارز تهیه کرده و با قیمت کمتر در سامانه نیما بفروشد تا فرآیند رفع تعهد ارزی را تکمیل کند که این شرایط محصول سیاستگذاری های غلط نهادهای مربوطه است که نتیجه آن مراجعه کمتر فعالان اقتصادی به سیستم بانکی است.

پورسلیمان افزود: صادرکنندگان ما در شرایطی که کشور به ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نیاز دارد و در این خصوص بلاتکلیف هستند، ما انتظار داریم بانک توسعه صادرات ایران تسهیلاتی را برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات برای فعالان صادراتی کشور فراهم کند.

وی گفت: یکی از پیشنهادات ما به بانک توسعه صادرات ایران در حوزه خدمات ارزی، معرفی صرافی در کشورهای هدف صادراتی است؛ به این ترتیب صادرکنندگان ارز خود را در کشور هدف، به صرافی بانک مربوطه تحویل داده و معادل آن را در داخل کشور دریافت می کنند.

ثبت آماری واردات ماشین آلات واحدهای تولیدی در بانک مرکزی از دیگر مشکلات فعالان اقتصادی است که پورسلیمان به آن اشاره کرد و گفت: تعرفه کالایی چنان محدود شده که راه تهاتر ماشین آلات توسط صادرکنندگان، عملا ممکن نیست که امیدواریم در این زمینه گشایشی را شاهد باشیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا