امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشاورزی بخشی مهمی از اقتصاد کشور است/ بحران عظیم آبی داریم

اهواز رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد جامعه تشکیل می‌دهد، گفت: خوزستان را به عنوان قطب انرژی می‌شناسند ولی قطب کشاورزی آن مهم‌تر است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خدا رحم امیری زاده ظهر امروز سه‌شنبه در نشست خبری هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: قطعاً در انتخابات پیش رو ملت ایران با حضور پای صندوق‌های رأی ثابت می‌کنند که از انتخاب خود پشیمان نمی‌شوند بلکه محکم و استوارتر و با حضور در صحنه انتخابات سرنوشت خود را نه برای یک سال بلکه چند سال تعیین می‌کنند؛ مقام معظم رهبری نیز بارها با فرمایشات مختلفی از حساس بودن حضور حداکثری در این انتخابات تأکید داشتند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در تمام دنیا شرایط کرونا به زیرساخت‌های اقتصاد آسیب جدی وارده کرده است، افزود: تحریم‌ها بسیار مهم و تأثیرگذار بودند و اگر بر هر کشور دیگری تحمیل می‌شد، شاید برای آنها قابل‌تحمل نبود و نظام سازمانی و سیستم اداری نیز از پای در می‌آمد و یا تسلیم خواسته دشمنان خود شود ولی ما چون ایدئولوژی قوی داریم، زیر بار زور، ظلم و ستم نمی‌رویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه ایران زیر بار ظلم نمی‌رود و با دشمنان نیز همکاری نمی‌کند، تصریح کرد: سال‌های پس از انقلاب برای کشور سخت بود به خصوص سال گذشته که مسائل و مشکلات اقتصادی آن در بعضی از بخش‌ها چنان سخت و سنگین بودند که برخی‌ها از نابودی نظام سخن می‌گفتند ولی دست خدا با جماعت بود و اگر همه دنیا هم تلاش می‌کردند باز هم توانایی شکست ایران را نداشتند.

امیری زاده با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد جامعه و به خصوص تأمین امنیت غذایی و معیشت مردم را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: سفره‌های مردم اقلام مختلفی دارند و از اینکه خداوند ما را در رزق و روزی مردم شریک و مسئول کرده باید خیلی خوشحال باشیم؛ بخش غذایی یکی از بخش است که کشورها را به استعمار درآمده و مستعمره می‌کند و اگر کشوری استقلال حوزه کشاورزی داشته باشد، نه زیر بار ظلم می‌رود و در عین حال می‌تواند از مظلومان نیز دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه خوزستان را به عنوان قطب انرژی می‌شناسند ولی قطب کشاورزی آن مهم‌تر از قطب انرژی است، گفت: خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و منابع خوب آب و خاک و با تولید ۱۷.۵ میلیون تُن و تنوع ۱۳۸ محصول مقام نخست تولیدات کشاورزی کشور را با ۱۴ درصد تولیدات کل کشاورزی ایران به خود اختصاص داده است.

ظرفیت‌های کشاورزی در خوزستان

امیری زاده افزود: خوزستان سرزمین آب و آفتاب است که ظرفیت‌های کشاورزی آن با پنج رودخانه دائمی و بزرگ از جمله رودخانه کارون، هفت سد مخزنی بزرگ با بیش از ۲۲ میلیارد مترمکعب ذخیره و آورد بیش از ۳۰ میلیارد مترمکعب، پنج تالاب بزرگ، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی در خوزستان و همچنین ۲.۲ میلیون مترمکعب اراضی مستعد کشاورزی بی‌شمار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت گندم، ۱۸ هزار و ۵۰۰ چغندرقند، ۱۷ هزار هکتار سبزی و صیفی و ۱۸۰ هزار هکتار زیر کشت شلتوک می‌رود؛ خوزستان جزو معدود استان‌هایی است که سه فصل کشت دارد و در طول سال نه کشاورزان و کارمندان سازمان جهاد کشاورزی فرصت استراحت ندارند.

امیری زاده به وجود بیش از ۲۱۰ هزار بهره‌بردار کشاورز در خوزستان اشاره کرد و افزود: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن گندم خریداری شده در کشور از خوزستان است؛ همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن تولیدات گندم در این استان وجود دارد که با خرید گندم بذری یک میلیون و ۱۵۰ هزار تُن گندم خریداری شد؛ تاکنون حدود ۵۷ هزار تُن گندم بذری برای استان تأمین شد که بالاترین مصرف ما در نهایت ۵۱ هزار تُن است ولی برای اینکه خیال کشاورزان راحت باشد و استان هم دچار چالش نشود، این میزان مازاد نیاز تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه رسوب گندم بذری برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود، بیان کرد: وقتی شنیدیم که عده زیادی از کشاورزان گندم خود را برای استفاده به عنوان گندم بذری به دولت نفروختند، به همه آنها اعلام کردیم که آمادگی پیش‌فروش گندم بذری را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اجرای پروژه‌های خاص در خصوص گندم از جمله گندم بنیان عنوان کرد: ابتدا ۱۸ هزار هکتار کشت گندم بنیان داشتیم که در فصل کشاورزی گذشته به ۶۴ هزار هکتار افزایش پیدا کرد؛ با انقلاب مکانیزاسیون (به عنوان زیرساخت و لوازم الزامی توسعه تولیدات کشاورزی) در خوزستان برنامه‌ریزی می‌کنیم تا تمام سطوح زیر کشت گندم خوزستان را با طرح گندم بنیان پوشش دهیم.

امیری زاده به مقام اول خوزستان در ذرت دانه‌ای، تولید کُلزای بذری و همچنین خرید کلزا اشاره کرد و گفت: امسال با بیش از ۳۳ درصد تولید کل کُلزای کشور برای اولین بار مقام اول تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دادیم؛ همچنین مقام اول کشت چغندرقند پاییزه کشور با پیش‌بینی ۱.۲ میلیون تُن تولید را داریم که تا این لحظه ۸۰۰ هزار تُن آن برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه خوزستان مقام اول را در تولید شکر کشور دارد، گفت: خوزستان با تولید ۴۵ درصد شکر کشور مصرف ۳۱ میلیون نفر از کشور را تأمین می‌کند؛ با ۶۸ هزار هکتار سطح باغات خوزستان و محصولات باغی نخیلات، مرکبات، انار، زیتون و… مقام اول را در صادرات خرمای کشور (بیش از ۸۰ هزار تُن) با ۳۵ درصد داریم؛ جهاد کشاورزی خوزستان همچنین مقام دوم تولید سبزی و صیفی، مقام اول تولید گل مریم، مقام دوم تولید گل رُز و نرگس و همچنین با ۶.۲ میلیون واحد دامی در زمینه گاومیش رتبه نخست را در کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در مجموع خوزستان در بخش پروتئین موازنه منفی دارد و برای توسعه در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است، بیان کرد: ۳۵۵ هزار تُن شیر و ۴۴ هزار تُن گوشت قرمز در این استان تولید می‌شود؛ همچنین ۷۱۹ واحد مرغداری با ظرفیت ۱۶ میلیون قطعه ریزی در هر دوره وجود دارد که تولید ۱۰۰ هزار تُن گوشت سفید را انجام می‌دهند.

کمبود آب برای کشاورزی در خوزستان

امیری زاده با اشاره به فعال بودن چهار مرکز تحقیقات کشاورزی در خوزستان خبر داد: در بخش شیلات مقام اول تولید ماهیان گرمابی کشور را با تولید ۴۵۰ هزار تُن (۳۰ درصد تولید کشور) و مقام پنجم تولید میگو را به خود اختصاص دادیم؛ همچنین کل تولیدات محصولات شیلاتی ۱۳۱ هزار تُن است که در این زمینه مقام اول کشور را داریم.

وی با اشاره به فعالیت ۹۵ مرکز خدمات جهاد کشاورزی در استان خوزستان عنوان کرد: بحران عظیمی در زمینه تنش آبی و محدودیت آب داریم؛ در حال حاضر فقط ۴۲ درصد مخازن سدهای خوزستان آب دارند و ۵۸ درصد این مخازن خالی هستند که با این میزان بخشی از آن قابل مصرف است چون سدها تولید برق نیز دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به برگزاری بیش از ۲۰ جلسه با سازمان آب و برق و استانداری خوزستان آب شرب اولویت قرار گرفت، اضافه کرد: بعد از آن آب شرب دام و کشت‌های دائم در اولویت قرار گرفت که در خوزستان ۱۵۱ هزار هکتار کشت دائمی و باغات داریم؛ همه کشت‌های استان باید قراردادی شوند و با برنامه‌ریزی و الگوی کشت نسبت به کشت در اراضی کشاورزی اقدام کرد.

امیری زاده با اشاره به اینکه در این فصل کشت پیش رو و با مصوبه اداره کل بحران استانداری خوزستان کشت آب بر برنج امکان‌پذیر نیست و برای دیگر کشت‌های آب بر نیز محدودیت‌هایی تعیین شده است، خبر داد: با میزان آب موجود ۹۰ هزار هکتار در حوضه‌های آبی کارون، دز، کرخه و مارون برای کشت‌های فصلی تعیین الگوی کشت کردیم.

وی به قیمت بالای دانه‌های روغنی اشاره کرد و افزود: می‌توان به جای کشت‌های آب بر نسبت به کشت دانه‌های روغنی مثل کنجد (قیمت فروش هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان) اقدام کرد که قیمت‌های خوبی برای فروش دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در سال گذشته مجوز ساخت ۴۱۷ گلخانه، ۴۴۶ مجوز در حوزه صنایع، در حوزه دام و طیور ۲۰۶ مجوز، پرورش قارچ ۹ مجوز و همچنین در حوزه شیلات ۶ مجوز دادیم؛ همچنین بیش از یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور برای استان جذب کردیم و با بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان مقام اول کشور را در جذب اعتبارات مکانیزاسیون به خود اختصاص دادیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا