كشاورزی و دامپروری

برنامه ایران برای کشت فراسرزمینی در برزیل، روسیه و اوکراین


مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با بیان این که کشاورزی ایران نیازمند سرمایه گذاری برای افزایش بهره وری است گفت: بعلاوه نیازمند کشت فراسرزمینی هستیم که بنیاد در حال مطاله برای انجام این کار در کشور های برزیل، روسیه و اوکراین است.

عظیم رجایی مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در نشست خبری به مناسب سالگرد تاسیس جهاد سازندگی با فرمان امام (ره)  اظهار داشت: برخلاف  بسیاری از فعالان بخش کشاورزی که در سال جاری از خشکسالی آسیب دیده اند، بخش کشاورزی بنیاد نه تنها آسیبی ندیده است بلکه در سال جاری ۹ درصد نیز در مقایسه با سال قبل رشد داشته است.

وی افزود: در بخش کشاورزی بنیاد آب را بازیافت و بازچرخانی می کند و بعد از استفاده گیاه دوباره به چرخه تولید بر می گرداند به همین دلیل است که  مشکلات منابع آبی نداریم که امیدواریم این نوع بهره وری آب در سایر بخش های کشاورزی کشور نیز ترویج یابد.

همچنین بخوانید

میزان بهره وری کشاورزی ایران باید ۵۰ درصد افزایش یابد

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه داد: میزان بهره وری آب در بخش کشاورزی کشور در حالی که کمتر از ۳۰ تا ۴۵ درصد است که باید این میزان به ۹۰ درصد افزایش یابد که برای تحقق این امر نیاز به سرمایه گذاری  گسترده ای در بخش کشاورزی کشورمان داریم.

وی تصریح کرد: برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی سیستم های مدرن و روز دنیا را نیاز داریم که به صورت زیر سطحی آبیاری را انجام و میزان و بهره وری را به ۹۰ درصد برساند.

رجایی  در پاسخ  به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت:دلیل این عقب ماندگی ساختار کشاورزی ایران است که به صورت فعالیت محور و مساله محور شکل گرفته است که در ابتدا باید این امر اصلاح و مشخص شود که به دنبال چه میزان بهره وری هستیم که بنیاد مستضعفان در این زمینه پیشنهادات خوبی برای دولت دارد.

وی با اشاره به اختلاف آمار در کشور گفت: صحت اطلاعات آماری در ایران مورد تشکیک است به طور مثال در حالی که وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید شیرخام را در کشور ۱۱ میلیون تن اعلام کرده که فائو آن را ۷ میلیون تن برآورد کرده است و همین آمار ها  برای تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مورد استفاده قرار می گیرد .

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه داد :منابع مالی زیادی در دست دستگاه های دولتی برای انجام تحقیقات بخش کشاورزی وجود دارد اما این تحقیقات به صورت مساله محور تهیه نشده و صرفا به تهیه مقاله ختم می شود.

وی اظهار داشت: سازمان تحقیقات بخش کشاورزی کشور ۳۸۰۰ هیئت علمی دارد اما امروز رقمی برای کشت علوفه دامی در کشور وجود ندارد  رقم که مربوط به ۵۰ سال است توسط کشاورزان استفاده می شود که عملکرد و بهره وری کمی دارد.

رجایی  با بیان اینکه تنها راه نجابت کشاورزی ایران افزایش بهره وری است و چاره ای به غیر از توسعه کیفی نداریم گفت:در دامداری های کشور با جای ۸ کیلوگرم شیر از یک دام باید بتوانیم ۴۰ کیلوگرم  تولید کنیم و میزان عملکرد میوه های هسته دار از ۱۵ تن در هکتار باید به ۶۰ تن برسد.

وی افزود: استفاده از بذور و نهال های اصلاح شده و در کنار استفاده از سامانه های مدرن آبیاری نقش مهمی در میزان بهره وری و اقتصاد کشاورزی دارد.

برنامه بنیاد مستضعفان برای کشت فراسرزمینی در برزیل، روسیه و اکراین

وی با اشاره به اهمیت کشت فراسرزمینی درکنار افزایش بهره وری گفت: در کشور هایی مانند اکراین، روسیه و برزیل می توانیم کشت فراسرزمینی داشته باشیم و محصولات آب‌بر مانند نهاده های دامی را آنجا تولید کنیم.

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه داد: ۹ میلیون اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد که می توان ۴ میلیون هکتار دیگر نیز در دیگر کشور ها اجاره و تملک کرد؛ این روش توسط دیگر کشور های نیز انجام می شود به طوری که اکنون عربستان ۶ میلیون هکتار کشت فرا سرزمینی دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: بنباید برنامه های برای کشت فراسرزمینی در کشور های دیگری مانند برزیل روسیه و اکراین دارد و فعالیت های مطالعاتی بر روی اراضی کشاورزی قابل واگذاری آنها در حال انجام است.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود بااشاره به ارزش کل سرمایه گذاری بنیاد در ۷ سال گذشته گفت: ارزش سرمایه گذاری ما  ۴هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که عمده آن در بخش دامپروری است؛ ۲ هزار هکتار احداث باغات، ۴۰هکتار احداث گلخانه هیدروپونیک و ۵ هزار هکتار اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا