بورسبورس اوراق

بررسی آخرین وضعیت نهادهای مالی فعال بازار سهام

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در کلاب هاوس به آخرین وضعیت صدور مجوز نهادهای مالی اشاره کرد و گفت: از بهمن ماه سال گذشته به ۴۰ سبدگردان موجود، ۱۰ سبدگردان افزوده شد، یعنی در ۱۰ سال گذشته به ۴۰ سبدگردانی مجوز فعالیت داده شده و در سه ماه اخیر ۱۰سبدگردان مجوز فعالیت گرفتند. همچنین ۵ سبدگردان در حال حاضر مجوز تاسیس دریافت کرده‌اند که کارهای ثبتی آن ها در حال انجام است و احتمالاً تا دو ماه آینده وارد بازار می‌شود، همچنین موافقت اصولی ۸ سبدگردان صادر شد.


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، به نقل از بورس ۲۴، میثم فدائی واحد تاکید کرد: نگاه این است که در حوزه مجوزها دو اتفاق در دولت آینده می‌افتد اول این که مجوزها را صادر کنیم و بگیریم که مجوزها هولد نشوند، در همین راستا مسیر سبز ایجاد شود و البته مجوز افرادی که در حوزه‌های تخصصی خود فعال نیستند لغو شود.

مجوز ها جدی گرفته شود

به گفته وی، سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد مجوز کارگزاری و تامین سرمایه‌ها باید به صورت جدی تر ورود کند و در این خصوص مساعدت بیشتری از سوی شورای عالی بورس انجام شود. در حال حاضر از ۱۰ تامین سرمایه موجود ۹ تامین سرمایه بانکی هستند که باید کیفیت مجوزها در بازار سرمایه افزایش یابد، زیرا در بخش مجوزها به هم ریختگی وجود دارد و همه نهادها همه فعالیت ها را انجام می دهند، این فضا باعث شده تا فضای مجوزها در بازار سرمایه از تخصص گرایی خارج شود، از همین رو باید در دولت آینده نهادهای مالی حرفه ای تری داشته باشیم.

صندوق ها به زودی به حدنصاب می رسند

فدایی گفت: در مورد صندوق ها ۵۰۰ میلیارد تومان کسری خرید وجود دارد که با مکاتبات انجام شده، طی هفته های آینده این نصاب رعایت می‌شود. نکته مهم این که تحلیلی بر روی سود کل صندوق های سرمایه گذاری انجام شد و با توجه به این که صندوق‌های بزرگ دارای ذخیره سود بسیار خوبی هستند، انتظار می رود بتوانند این حد نصاب را رعایت کنند و از لحاظ ریسک نرخ سود هم مشکلی نداشته باشند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انجام تحلیل ریسک، گفت: کل صندوق‌های بادرآمد ثابت حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان ذخیره‌ سود دارند(صندوق ذخیره ۴ هزار میلیارد تومان، صندوق لوتوس هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و صندوق کاردان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان). در اولویت‌بندی مسائل اشتباه می‌کنیم و به دنبال راه حل های خارج از بازار سرمایه هستیم در حال حاضر بازار سرمایه به بلوغ رسیده است و هیچ راه حل سیاسی برای بازار سرمایه وجود ندارد و تمام راه حل های بهبود در خود بازار هستند.

وی با اشاره به اینکه در مورد تامین مالی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری انتشار اوراق مصوبه‌ای داشته‌ایم، ابراز داشت: طی چند هفته گذشته بسیاری از هلدینگ‌ها از این روش تامین مالی برای خرید و تیک اور(take over)سهام از داخل بازار استفاده کردند که نرخ جذاب و فرآیند مناسبی دارد. در عین حال، بسیاری از شرکت‌ها به طور مثال هفته‌ای دو شرکت تایید الزامات کفایت سرمایه دریافت می کنند.

فدایی واحد با بیان اینکه جلسه‌ای با شرکت های تامین سرمایه در مورد فروش اوراق تبعی برگزار شد، ادامه داد: خبر قطعی این است که ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حدود ۳ هفته گذشته توسط صندوق توسعه بازار از شرکت‌های تامین سرمایه تأمین مالی شده است.

ابزارهایی که به بازار کمک می کنند؛ اگر بخواهیم

وی افزود: در زمان ریزش باید ابزارهای طراحی شوند که بتوانیم در نوسانات بازار از آن محل سود دریافت کنیم به طور مثال ابزارهای Short selling و ابزارهای مشتقه call&put option کمک می‌کنند تا افراد بتوانند در نوسانات بازار هم سود کنند و اگر این کار را انجام ندهیم قطعا نمی توانیم انتظار داشته باشیم در شرایط نامناسب و نوسانات بازار سهام داران در بازار باقی بماند و خروج سهامدار خواهیم داشت.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:  ۳۶۰ میلیارد تومان اوراق منتشر شده در بازار وجود دارد و گرچه که هفت هزار هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام است، ولی اگر شناوری آن را در نظر بگیریم بازار بدهی در مقابل این شناوری عدد قابل توجهی شده است. از طرفی بازار کالایی در حال رشد است و دولت آینده باید بداند که بازار سرمایه از گستردگی بالایی برخوردار است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا