ارتباطات و فناوري اطلاعات

راهنمای استفاده از سامانه ثنا (راهنمای تصویری)

 

با آغاز به کار سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا) در سال ۱۳۹۵، تحول خوبی در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی در جهت جلوگیری از اطاله دادرسی صورت گرفت. به این ترتیب طرفین دعوا برای اطلاع از روند رسیدگی به پرونده‌شان نیازی به حضور در مراجع قضایی ندارند. همچنین قوه قضاییه تمام ابلاغیه‌ها را در قالب پیام‌های الکترونیک در حساب کاربری افراد در سامانه ثنا درج می‌کند و دیگر شاهد مراجعه مأموران قضایی برای تحویل ابلاغیه‌های قضایی نخواهیم بود. به همین دلیل لازم است تا تمام افراد با نحوه استفاده از سامانه ثنا آشنا شوند. در ادامه راهنمای استفاده از سامانه ثنا را به‌صورت تصویری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

راهنمای استفاده از سامانه ثنا

برای ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیک قضایی باید از طریق نشانی eblagh.adliran.ir اقدام کنید. البته ابتدا باید فرآیند ثبت نام و احراز هویت ثنا را پشت سر بگذارید. پس از آن رمز شخصی در اختیار شما قرار داده می‌شود.

همچنین بخوانید

مرحله اول

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای ورود به سامانه باید از شماره ملی و رمز شخصی استفاده کنید.

برای ورود به این سامانه طبق توصیه سامانه ثنا حتماً از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید. همچنین نکاتی که در تصویر فوق به آن اشاره شده است را با دقت مطالعه نمایید. در ادامه با کلیک روی گزینه مرحله بعد وارد صفحه جدیدی مطابق تصویر زیر می‌شوید.

مرحله دوم

در این مرحله یک رمز موقت به تلفن همراه شما که با آن در سامانه ثبت نام نموده‌اید، در قالب پیامک ارسال می‌شود. رمز موقت را در کادر مربوطه وارد کنید و روی گزینه ورود کلیک نمایید. اگر به هر دلیلی رمز موقت سامانه برای شما ارسال نشد یا آن را فراموش کردید، می‌توانید با کلیک روی گزینه ارسال مجدد رمز موقت، مجدداً پیامک حاوی رمز موقت جدید را دریافت کنید.

همچنین برای تعیین رمز موقت دائمی برای خود می‌توانید با استفاده از ارسال عبارت «رمز پنج رقمی دلخواه # شماره ملی# ۵» به شماره ۱۰۰۰۴۹۱ کار تعیین رمز موقت شخصی خود را انجام دهید.

مرحله سوم

در ادامه راهنمای استفاده از سامانه ثنا، وارد حساب کاربری خود در سامانه ثنا می‌شوید.

پنج منو در صفحه حساب کاربری شما قابل مشاهده است که عبارت‌اند از: ابلاغیه‌های جدید، ابلاغیه‌های مشاهده شده، دریافت با رمز، دریافت با شماره و صفحه آگهی الکترونیک. از بین این پنج منو، دو مورد ابلاغیه‌های جدید و ابلاغیه‌های مشاهده شده به‌عنوان پراستفاده‌ترین موارد برای کاربران به شمار می‌روند.

ابلاغیه‌های جدید

در صورتی که ابلاغیه جدید برای شما ارسال شده باشد، مشابه تصویر فوق یک دایره قرمز رنگ در بالای کادر مربوط به این ابلاغیه‌ها به نمایش در می‌آید. روی کادر ابلاغیه‌های جدید کلیک کنید. وارد صفحه جدیدی مشابه تصویر زیر می‌شوید.

در این صفحه لیست ابلاغیه‌های جدید ارسال شده برای شما به نمایش در می‌آید. هر ابلاغیه با دو مشخصه شماره و تاریخ صدور معین شده است. با کلیک روی گزینه مشاهده می‌توانید وارد صفحه ابلاغیه شده و آن را مطالعه نمایید. به این ترتیب صفحه‌ای مشابه تصویر زیر به نمایش در می‌آید.

در این صفحه با کلیک روی گزینه مشاهده متن ابلاغیه برای شما به نمایش در می‌آید. همچنین برای دریافت نسخه PDF ابلاغیه می‌توانید روی آیکون دانلود مطابق تصویر فوق کلیک کنید.

ابلاغیه‌های مشاهده شده

همچنین در صورتی که در صفحه اصلی حساب کاربری روی کادر ابلاغیه‌های مشاهده شده کلیک کنید. با کلیک روی گزینه مشاهده در ردیف مربوط به هر ابلاغیه می‌توانید متن مرتبط با آن را مشاهده کنید. به این ترتیب با راهنمای استفاده از سامانه ثنا کاملاً آشنا شدید.

نکات راهنمای استفاده از سامانه ثنا

چند نکته کلیدی در خصوص استفاده از سامانه ثنا وجود دارد که در اینجا مورد بررسی قرار می‌دهیم. این نکات عبارت‌اند از:

۱- زمان ورود شما به سامانه و مشاهده ابلاغیه الکترونیک به منزله تحویل ابلاغیه به شما تلقی می‌گردد. توجه به این نکته از این جهت حائز اهمیت است که مهلت زمانی اعتراض یا درخواست تجدیدنظر یا برطرف کردن نواقص از زمان مشاهده ابلاغیه در نظر گرفته خواهد شد.

۲- حتماً در صورتی که اطلاعات شما مندرج در سامانه ثنا تغییر کرد، حتماً تغییرات را بلافاصله در سامانه اعمال کنید. در غیر این صورت به‌موجب قانون همان اطلاعات پیشین موجود در سامانه ثنا به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری دستگاه قضایی در نظر گرفته می‌شود.

۳- هرگونه استنکاف از مراجعه به سامانه ثنا از نظر قانونی کاملاً مردود است و مطابق ماده ۷۰ قانون آیین دادرسی با این رفتار برخورد خواهد شد.

جمع‌بندی

راهنمای استفاده از سامانه ثنا را مشاهده کردید. راه‌اندازی این سامانه موجب شده است تا فرآیندهای قضایی کاملاً شفاف شود و مسئله حریم خصوصی افراد مورد به طور کامل مورد احترام قرار گیرد. سعی کنید با نحوه استفاده از این سامانه به طور کامل آشنا شوید تا در صورت نیاز در استفاده از آن دچار مشکل نشوید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا