اقتصاد کلان

۵.۱ درصد بیشترین نرخ رشد اقتصادی/ نرخ بیکاری دانمارک چقدر است؟+نمودار

به گزارش خبرنگار آرمان اقتصادی، دانمارک کشوری کوچک با صنایع متوسط ولی تکنولوژی بالا است. مهمترین صنایع این کشور کشتی سازی و حمل و نقل دریایی، داروسازی، نساجی و پوشاک، الکترونیک و صنایع غذائی بوده و هم اکنون صنایع IT نیز در حال توسعه و پیشرفت است.

در مجموع حدود ۸۰ درصد درآمدهای دانمارک از صادرات محصولات کارخانه ای کسب می شود.

دانمارک در تولید و توزیع مواد لبنی در جهان پیشرو است و فرآورده‌های لبنیاتی خود را به بیشتر کشورهای جهان ارسال می‌کند و از این طریق درآمد قابل توجهی به‌دست می‌آورد.

این کشور به‌دلیل روی آوردن به فعالیت‌های صنعتی، جایگاه ویژه ای در فضای تجاری جهان دارد و هم در صادرات و هم واردات با کشورهای اروپایی و همچنین چین و امریکا دادوستد دارد.

البته باید این را در نظر داشت که فعالیت‌های تجاری دانمارک به اندازه کشورهایی چون آلمان و فرانسه نیست، اما به اندازه توانایی که دارد، بازار پر سودی را در عرصه تجارت جهانی از آن خود کرده است.

حجم صادرات به این منطقه بیش از ۷۰ درصد از مجموع تجارت خارجی دانمارک بوده که در این میان آلمان با ۱۵/۶ درصد بزرگترین شریک تجاری دانمارک محسوب می گردد.

بحران اقتصادی سبب شده که مازاد مالی به کسری بودجه تبدیل شود و تصور می‌شود که این کسری در سال ۲۰۱۲ معادل ۴.۶ درصد تولید ناخالص داخلی باشد.

نرخ رشد اقتصادی طی سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ میلادی در دامنه منفی ۲.۷ درصد تا ۵.۱ درصد در نوسان بوده است. بیشترین میزان رشد اقتصادی این کشور به سال ۲۰۰۰ میلادی با ۵.۱ درصد تعلق دارد که این میزان در سال بعد به ۱.۷ درصد کاهش یافت، تا سال ۲۰۰۸ میلادی ۳.۲ درصد بیشترین رشد اقتصادی و ۱.۲ درصد کمترین میزان رشد اقتصادی این کشور به ثبت رسیده است.

در سال ۲۰۰۹ میلادی و به دلیل بحران اقتصادی رشد اقتصادی این کشور به منفی ۲.۷ درصد رسید که در سال ۲۰۱۰ با جبران این رقم رشد اقتصادی ۳.۴ درصد داشته است.

پس از آن و تا سال ۲۰۱۳ میلادی ۱.۹ تا ۳ درصد، دامنه تغییر نرخ رشد اقتصادی این کشور محاسبه شده است.

نرخ بیکاری این کشور در سال ۲۰۰۰ میلادی ۴.۵ درصد بوده که تا سال ۲۰۰۳ میلادی به عدد ۵.۴ درصد رسید. پس از آن تا سال ۲۰۰۸ میلادی به عدد ۳.۴ درصد کاهش یافت ولی طی سال ۲۰۰۹ جهش بی سابقه ای را تجربه کرد و به عدد ۶ درصد رسید.
در سال ۲۰۱۰ نرخ بیکاری به عدد ۷.۵ درصد و تا سال ۲۰۱۵ میلادی در رنج ۷ درصد متغییر بود.

اقتصاد دانمارک

جمعیت فعال این کشور طی ۱۴ سال افزایش ۲۸ هزار و ۲۹۱ نفری داشته و در سال ۲۰۱۳ میلادی به عدد ۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۹۰۵ نفر رسیده است. گفتنی است جمعیت فعال به مجموع جمعیت بی‌کار و شاغل کشور گفته می‌شود.

اقتصاد دانمارک

نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار طی سال های مذکور برای این کشور از عدد ۶۵.۸ درصد به عدد ۶۲.۵ درصد کاهش داشته است. 

بیشترین کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در این کشور از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد اتفاق افتاد که از عدد ۶۶.۱ درصد به ۶۲.۵ درصد افت کرد. 

اقتصاد دانمارک

انتهای پیام/

منبع:میزبان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا