انرژی

عراق خواستار یک جانشین آمریکایی برای اکسون شد

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق خواستار آن شد که پس از خروج اکسون موبیل از عراق، یک شرکت آمریکایی دیگر جایگزین این غول نفتی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اکسون که که در سال ۲۰۱۹ به دنبال اجرای پروژه ۵۳ میلیارد دلاری برای افزایش تولید نفت عراق بود، اکنون به دنبال فروش ۳۲.۷ درصد سهم خود در قرنه غربی ۱ – یکی از بزرگترین میادین نفتی عراق – است.

همچنین بخوانید

کاظمی پس از گفت و گو با جو بایدن، رییس جمهور آمریکا به گروه کوچکی از خبرنگاران در واشنگتن گفت: اکسون موبیل در حال بررسی خروج از عراق به دلایل مربوط به تصمیمات و شیوه های مدیریت داخلی بوده و خروجش ارتباطی با وضعیت عراق ندارد. هنگامی که اکسون موبیل از عراق خارج شود، جانشین دیگری به جز یک شرکت آمریکایی را قبول نخواهیم کرد.

با این حال نخست وزیر عراق مشخص نکرد کدام شرکتهای آمریکایی ممکن است علاقمند به فعالیت در این کشور باشند. شرکت شورون هم در حال حاضر در عراق فعالیت دارد.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در ماه مه اظهار کرده بود این کشور در حال بررسی خرید سهم اکسون در قرنه غربی از طریق شرکت دولتی نفت بصره است.

اکسون در تماس با رویترز در بیانیه ای اعلام کرد با شرکتهای چینی پتروچاینا و CNOOC در ژانویه ۲۰۲۱ برای فروش سهم خود در قرنه غربی به توافق رسیده است. اکسون تصریح کرده بود شرکت پرتامینای اندونزی از آن زمان از حق خود برای خرید منافعی که به CNOOC فروخته می شد، استفاده کرده است. در این بیانیه آمده است اکسون خواستار داوری علیه نفت بصره در خصوص فروش سهم خود در قرنه غربی شده و به فروش به یک شرکت آمریکایی اشاره ای نکرد.

در بیانیه اکسون آمده بود فروش سهم این شرکت در قرنه غربی همسو با استراتژی تمرکز به داراییهای کم هزینه تر شامل داراییهایش در گویان، برزیل و منطقه پرمیان باسین آمریکاست.

بر اساس گزارش رویترز، جذب سرمایه گذاری خارجی برای عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، اهمیت بالایی دارد. درآمد نفتی حداقل ۹۵ درصد از درآمد عراق را تشکیل می دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا