اقتصاد کلان

از اجاره به شرط تملیک تا راه‌اندازی تنها واحد تولیدی شیر عسلی در خاورمیانه

ایسنا/همدان تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران داستان آشنایی است که در سال‌های اخیر بسیار درباره‌اش شنیده‌ایم. مشکلات مالی، واردات بی‌رویه و عدم حمایت از واحدهای تولیدی از جمله مواردی هستند که در این سال‌ها به بیکار شدن کارخانه‌ها و بیکار شدن کارکنان دامن زد.

در میان این پیچ‌وتاب غم‌انگیز اما هنوز هم اتفاقاتی می‌افتد که نه تنها یک خانواده را از نان خوردن نمی‌اندازد بلکه راه را برای کسب رزق و روزی حلال هموار می‌کند. در این راستا بانک ملی در اقدامی قابل تحسین به دنبال احیای واحدهای تملیک شده است. خبرنگاران همدان در قالب تور رسانه‌ای برای آشنایی با یکی از این واحدها از شرکت “شاد چین نگین خاورمیانه” که در شهرک صنعتی بهاران واقع است و فراز و فرود فراوانی در روند کار خود داشته است بازدید کردند.

مدیرعامل این واحد تولیدی که بانویی از دیار خوزستان است، با اشاره به اینکه برای شروع کار به واحدی نیاز داشتیم و باید در مدت زمان کوتاهی مجوزها را می‌گرفتیم، گفت: این محصول ۳۸ سال از کشورهای سنگاپور و مالزی وارد کشور می‌شد، در سال ۹۶ برخی از اقلام به عنوان کالای غیرضروری شناخته شدند و برای ثبت سفارش آن‌ها محدودیت ایجاد شد و ورود آنها به کشور ممنوع شد بنابراین تصمیم گرفتیم این واحد را راه‌اندازی کنیم و دنبال کارخانه گشتیم.

پریسا آقاجانی ادامه داد: پس از بررسی‌های فراوان در استان‌های مختلف واحد فعلی را پیدا کردیم و این واحد از همه نظر شرایط مناسبی داشت بنابراین توانستیم به راحتی در مدت زمان کوتاهی به کار مشغول شویم و واحد فوق با همکاری بانک ملی با شرایط اجاره به شرط تملک به ما واگذار شد و با پیش پرداخت اولیه نصب دستگاه‌ها را شروع کردیم.

وی با اشاره به اینکه در گرفتن مجوزها اداره‌هایی مانند صمت(صنعت، معدن، تجارت) و غذا و دارو همکاری خوبی با مجموعه داشتند، اظهار کرد: پس از اخذ مجوزها وارد بازار کار شدیم و به دلیل استقبال خوب از کالا و شرایط خوب بازار، این برند در مدت زمان کمتری جا افتاد و شناخته شد.

آقاجانی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت واحد نسبت به قبل بیشتر شده است، مطرح کرد: در ابتدای کار در راستای حمایت از زندانیان، از این قشر آسیب دیده در مجموعه استفاده کردیم و توانستیم با همکاری سازمان حمایت از زندانیان نیروهایی را جذب کنیم.

وی شرح داد: همزمان با شروع کار به دلیل ممنوعیت واردات با خلاء بزرگی در بازار روبرو بودیم اما با دو شیفت کاری این خلاء را پر کردیم و مشتری‌ها جذب شدند، در حال حاضر در پی توسعه مجموعه هستیم اما با کمبود فضا مواجه‌ایم و از طرفی سخت‌گیری‌های برخی ادارات کار را مقداری مشکل کرده است اما تلاش می‌کنیم خط‌های تولید دیگری را نیز راه‌اندازی کنیم.

این بانوی موفق درباره محصول تولیدی مجموعه شاد چین بیان کرد: محصول واحد فوق، شیر تغلیظ شده شیرین یا شیر عسلی است که در قنادی‌ها، شیرینی فروشی‌ها و کافه‌ها استفاده می‌شود همچنین این محصول مصرف عام هم دارد اما هنوز در بین مردم شناخته شده نیست.

آقاجانی روند تولید این محصول را سخت دانست و گفت: اگر چه با آزمون و خطا به محصول نهایی رسیدیم اما جو دوستانه‌ای بر فضای کار حاکم است به عنوان مثال من هم پا به پای کارگرها در سالن کار می‌کنم از طرفی با نیت خیر قدم در این راه گذاشتیم و سرپرستی بانک ملی نیز مجموعه را حمایت کرد و در بازپرداخت قسط‌های معوقه همکاری خوبی داشت.

مدیرعامل مجموعه تولیدی شرکت شاد چین سرمایه‌گذاری ریالی این واحد را ۱۰ میلیارد عنوان می‌کند و معتقد است اگر در خوزستان این واحد تولیدی را راه‌اندازی می‌کرد به اندازه‌ای که در همدان از آن حمایت کردند، حمایت نمی‌شد. 

وی با اعلام اینکه شرکت شاد چین اولین و تنها تولیدکننده این محصول در خاورمیانه است، اظهار کرد: محصول مشابهی که از کشورهای دیگر وارد می‌شود دارای روغن پالم است اما کره‌هایی که ما استفاده می‌کنیم درصدی روغن پالم دارند به همین دلیل غلظت محصول داخلی در مقایسه با نمونه خارجی پایین‌تر است اما از نظر کیفیت هم رده با آن است.

آقاجانی در ادامه با بیان اینکه پایداری واحدهای این چنینی نیازمند حمایت واقعی ادارات است، مطرح کرد: اگر ورود قاچاقچیان که به راحتی و بدون مجوز فعالیت می‌کنند گرفته شود مشکلات زیادی حل می‌شود اما در حال حاضر مجبوریم قیمت تمام شده را پایین بیاوریم که مردم به دلیل قیمت کمتر به سمت محصول ایرانی گرایش پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه این محصول به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و لبنان صادر می‌شود، ادامه داد: محصولات برای واردات و مصرف داخلی تفاوتی ندارد اما قیمت صادرات پایین است و هیچ سودی در آن نداریم و تنها به این دلیل که سرمایه در گردش خوبی را به صورت مقطعی تأمین می‌کند صادرات را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل این مجموعه تولیدی با بیان اینکه استقبال از این محصول در همدان بسیار کم است، افزود: در حال حاضر با کمبود نیروی کار کاربلد و متخصص مواجه‌ایم و متأسفانه نیروها پس از مدتی کار کردن متوقع می‌شوند به عنوان نمونه این مجموعه از زندانی‌ها حمایت کرد اما با بی‌مهری از طرف آن‌ها روبرو شد.

آقاجانی با بیان اینکه ۳۷ نیرو به طور مستقیم با این مجموعه همکاری می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر محصول فوق در استان‌های آذربایجان، کرمان، خوزستان، تهران، البرز، گیلان ، مازنداران و فارس عرضه می‌شود.

وی درباره خسارت‌های ناشی از قطعی برق در هفته‌های اخیر نیز گفت: قطعی برق ضرر زیادی به مجموعه زد به طوری که در زمان قطعی برق بلا تکلیف هستیم، پیش از قطعی برق روزانه ۹ تن محصول بسته‌بندی می‌شد اما پس از قطعی‌ها به سه تن رسید.

رئیس شعبه مرکزی بانک ملی همدان نیز در ادامه گفت: قبل از راه اندازی مجموعه فوق، شرکتی به اسم زاگرس شیر که بر اساس جواز تأسیس قرار بود در زمینه فرآورده‌های لبنی فعالیت کند در این واحد حضور داشت، به مجموعه قبل تسهیلات ۱۰ میلیارد ریالی در سال ۸۶ از محل بنگاه‌های زود بازده با نرخ ۱۲ و ۱۴ درصد پرداخت شد اما متأسفانه مجری به تعهدات خود عمل نکرد و بدهی معوق شد.

محمد رحیمی تصریح کرد: در نتیجه بانک ناچار به تملیک واحد شد و از آنجا که بانک‌ها و به ویژه بانک ملی اراده‌ای بر تملیک واحدهای صنعتی و بنگاه‌داری ندارد شرکت را در قالب اجاره به شرط تملیک با شش ماه تنفس، ۱۸ ماه بازپرداخت و ۹ قسط دو ماهه به مجموعه فعلی واگذار کرد.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل بانک ملی همواره در حمایت از تولید است، اظهار کرد: این شرکت با هدف احیای واحدهای تولیدی غیرفعال یا ملک تملیکی بانک با حداقل مبلغ به تولیدکننده واقعی واگذار شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا