انرژی

توضیح آبفا درباره وضعیت آب ماهشهر و بندرامام

ایسنا/خوزستان مدیر آبفای ماهشهر گفت: اگر رینگ خط لوله آب دور تا دور شهر و نیز اصلاح شبکه قدیمی آب اجرا شود، وضعیت آب ماهشهر از نظر کیفیت و کمیت با تغییرات چشمگیری مواجه خواهد شد.

میرمحمد آقایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آلودگی میکروبی آب در مناطق حاشیه ماهشهر اظهار کرد: مناطق و روستاهایی در حاشیه بندر امام خمینی(ره) و بندر ماهشهر وجود دارد که شرکت آب و فاضلاب خوزستان به آن‌ها دسترسی ندارد و خارج از محدوده این شرکت‌اند و تحت پوشش آن نیستند.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی مبنی بر اینکه این مناطق تحت پوشش شرکت قرار بگیرند، وجود دارد اما به دلیل فاصله حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری آن‌ها از شهرستان، ‌تاکنون خط لوله‌ای در این مناطق اجرا نشده است.

آقایی تصریح کرد: مناطق حاشیه‌ای، از آب خط انتقال جنوب شرق به هندیجان استفاده می‌کنند و آبرسانی به بخشی از این مناطق، به صورت سیار و با تانکر آب انجام می‌شود.

وی در خصوص کدورت آب در ماهشهر گفت: از آنجایی که آب شهرستان ماهشهر از پایین دست رودخانه کارون تامین می‌شود و حدود دو ماه است که میزان شوری و غلظت آلاینده‌ها به شدت افزایش یافته و از طرفی نیز میزان سطح آب کاهش پیدا کرده است؛ این شرایط باعث شده تا کیفیت آبی که از این رودخانه برداشت می‌شود، به شدت کاهش یابد.

آقایی ادامه داد: اگر چه با تمام توان و ظرفیت موجود، عملیات تصفیه آب در حال انجام است اما دستگاه‌ها و تجهیزات ما، ‌پاسخگوی وضعیت آب نیستند و متاسفانه در سال جاری به دلیل کاهش میزان بارندگی، دبی رودخانه‌ها نیز کاهش یافت و این موضوع باعث افزایش میزان آلودگی در آب شده است.

وی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز آب از شبکه بیان کرد: متاسفانه حاشیه‌نشینی در ماهشهر و بندرامام و برداشت‌های غیرمجاز از شبکه در این مناطق بسیار زیاد است. اگر چه اشتراک آب به صورت اقساط بلندمدت ۲۰ ماهه برای حاشیه‌نشین‌ها در نظر گرفته شد اما به دلیل فقر و توان مالی کم حاشیه‌نشینان، استقبالی از این موضوع نشد.

مدیر آبفای ماهشهر همچنین در خصوص افت فشار و قطعی آب شهرستان ماهشهر تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب، توزیع کننده آب است و تامین آب بر عهده سازمان آب و برق است. اگر تامین آب بر عهده ما بود، به تبع به میزان مورد نیاز برداشت آب داشتیم، از طرفی نیز بخشی از آبی که در اختیار ما قرار می‌گیرد با آب صنایع مشترک است، به همین دلیل در توزیع آب محدودیت‌هایی وجود دارد و اجازه برداشت آب بیش از حد مشخص شده را نداریم.

آقایی با اشاره به مشکلات آبفای ماهشهر گفت: در سطح شهر تجهیزات و تصفیه‌خانه‌هایی وجود دارد که فعال هستند و در مدار قرار دارند اما نواقصی از حدود ۳۰، ۴۰ سال گذشته وجود دارد که برطرف نشده‌اند. همچنین رینگ خط لوله ۳۷ کیلومتری آب (دور تا دور شهر) تا کنون انجام نشده است و اجرای آن حدود ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی ادامه داد: اگر این خط لوله اجرایی شود، کل شهر در مدار آب تصفیه‌خانه‌ها قرار می‌گیرد و دیگر آب تصفیه به صورت منطقه‌ای در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت. از طرفی، بخش اعظمی از اصلاح شبکه قدیمی و فرسوده آب ماهشهر باقی مانده است و اعتباراتی که وجود دارد، جوابگوی اصلاح این مشکلات نیستند.

مدیر آبفای ماهشهر عنوان کرد: اگر رینگ خط لوله آب دور تا دور شهر و نیز اصلاح شبکه قدیمی آب اجرا شود، وضعیت آب ماهشهر از نظر کیفیت و کمیت با تغییرات چشمگیری مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا