کسب و کار

ثبت شرکت نکات و مراحلی دارد که باید بدانید!

وقتی می گوییم شرکت، منظورمان این است که ۲ نفر یا تعداد بیشتری از افراد، با هم یک مجموعه را تشکیل داده اند. این مجموعه ها که شرکت نامیده می شوند به فعالیت های مختلف اقتصادی می پردازند. سود و زیان و تمامی موارد در یک شرکت میان شرکاء تقسیم می گردد. به ثبت رساندن شرکت در واقع حالت رسمی فعالیت چند شریک است.

 

ثبت شرکت چیست؟

ممکن است شما با چند نفر دیگر فعالیت مشترکی داشته باشید اما به صورت قانونی شراکت تان ثبت نشده باشد. در این جا رعایت عدالت میان شرکا موضوع مهمی است که ممکن است به دلایل مختلف اتفاق نیافتد. وقتی شرکت تان را به ثبت می‌رسانید همه چیز در هنگام ثبت مشخص شده و در واقع تعیین تکلیف می شود. مشخص بودن همه مسائل باعث می شود تمامی شرکا به حق و حقوق خود برسند و میان آنها اختلافی پیش نیاید.

همچنین بخوانید

دیگر مزیت مهم به ثبت رساندن شرکت این است که به فعالیت شما حالت قانونی و رسمی می بخشد. در صورتی که بخواهید فعالیت خود را گسترده تر کنید و مثلا در مناقصه های مختلف شرکت کنید ابتدا باید یک شخصیت حقوقی داشته باشید. قطعا هیچ مجموعه ای در حالی که شرکتی ثبت نکرده اید با شما همکاری نمی کند و این خیلی طبیعی است. عدم اعتماد مهم ترین دلیل برای این موضوع است. همه ما دلمان می خواهد با جایی کار کنیم که از قانونی بودن فعالیتش و حفظ منافع و حقوق خودمان مطمئن هستیم.

مراحل لازم برای ثبت شرکت

مراحل اداری برای به ثبت رساندن شرکت را باید طی کنید. راستش را بخواهید این مراحل خیلی سخت نیست اما دردسرهای خودش را دارد مخصوصا اگر شما سرتان شلوغ است و وقت برای بازی های اداری ندارید.

قبلا برای این که شرکت تان را ثبت کنید باید حضوری به اداره ثبت شرکت ها مراجعه می کردید، فرم ها را دریافت کرده و ادامه مراحل را طی می کردید. اکنون شما می توانید به صورت انلاین هم این کار را انجام دهید.

مراحل به ثبت رساندن شرکت به شرح زیر است:

  • اطلاعات تان را تکمیل کرده و مدارک را ارسال کنید.
  • اطلاعات لازم را در سامانه اداره ثبت شرکت ها وارد کنید.
  • ۵ نام به ترتیب اولویت انتخاب کرده و مراحل را تا تایید نام ادامه دهید.
  • افتتاح حساب را انجام دهید.
  • فیش واریزی برای مبلغ مشخص شده را پرداخت کنید.
  • نسخه الکترونیکی مدارک شرکت را دانلود کنید.
  • مدارک را پرینت گرفته و امضاء کنید.
  • مدارک تان را به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایید.
  • در این مرحله شرکت شما ثبت می شود.
  • روزنامه تاسیس از طریق پست به دست شما می رسد.

انواع شرکت مجاز برای ثبت

به صورت کلی شرکت ها به دو دسته تجاری و مدنی تقسیم می شوند.

شرکت تجاری چیست؟

این نوع از شرکت با توجه به قوانین شرکت تاسیس می گردد. همان طور که از نام آن پیدا است هدف از تاسیس این شرکت کسب سود و منفعت برای همه اعضاء است. هر فعاالیتی که در این شرکت ها صورت می گیرد بر اساس دنیای تجارت و بازرگانی است.

شرکت های تجاری خود به ۷ شاخه تقسیم می گردد.

  • شرکت تجاری از نوع تضامنی
  • شرکت تجاری از نوع سهامی خاص و عام
  • شرکت تجاری از نوع مسئولیت محدود
  • شرکت تجاری از نوع مختلط غیر سهامی
  • شرکت تجاری از نوع نسبی
  • شرکت تجاری از نوع تعاونی

شرکت مدنی چیست؟

در این نوع از شرکت، شراکت به صورت اشاعه است. سهم الشرکه افراد چه نقدی باشد و چه غیر نقدی، ترکیب می شود. در این شرکت هر شخص مالک سرمایه خود است و همه امور به صورت مشارکتی اداره می شود.

در ادامه به توضیح برخی از معروف ترین شرکت هایی می پردازیم که تقاضا برای ثبت آن ها زیاد است.

شرکت مسئولیت محدود

این نوع از شرکت تجاری با حداقل ۲ شریک قابلیت ثبت دارد. معمولا افراد برای داشتن فعالیت های تجاری شرکت مسئولیت محدود را انتخاب می کنند. برای به ثبت رساندن این شرکت حداقل باید ۱۰۰هزار تومان سرمایه داشته باشید.

هیات مدیره در این نوع از شرکت می تواند به صورت نامحدود فعالیت کند. البته اگر در اساسنامه چیزی خلاف این ذکر شده باشد، باید بر همان اساس رفتار گردد. هر کدام از شرکا به میزان سرمایه ای که گذاشته است، مسئول خواهد بود. کشورهای خارجی هم برای امور بازرگانی  معمولا از شرکت مسئولیت محدود استفاده می کنند.

شرکت سهامی خاص

همان طور که گفتیم سهامی خاص هم نوع دیگری از شرکت های تجاری است. حداقل ۳ نفر عضو برای شرکت سهامی خاص نیاز است. سرمایه لازم در این‌جا هم ۱۰۰ هزار تومان است.

برای این شرکت باید حداقل ۲ بازرس وجود داشته باشد. مدیر عامل، رئیس هیات مدیره و نایب رئیس او می بایست حتما تعیین گردد. برای فعالیت های عمرانی و موارد مشابه معمولا از این قالب شرکت استفاده می شود. در این جا اعتبار هیات مدیره ۲ سال و در مورد بازرسین ۱ سال مالیاتی می باشد. پس از پایان مهلت های گفته شده سمت این افراد تمدید شده و یا با افراد دیگر جایگزین می شود.

به صورت کلی به وجود حداقل ۳ عضو و ۲ بازرس احتیاج است.

شرکت دانش بنیان

این شرکت ها در زمینه فناوری فعالیت می کنند. معمولا این شرکت را به صورت سهامی خاص ثبت می کنند.

۲ نفر از اعضای هیات مدیره باید مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر از آن را داشته و یا این که صاحب اختراع ثبت شده باشند. این افراد هم چنین می توانند عضو هیات علمی دانشگاه باشند.

این نوع از شرکت برای مدت ۱۵ سال از پرداخت مالیات، عوارض و گمرک معاف است.

شرکت های دانش بنیان در زمینه فناوری، تحقیق و پژوهش و کسب درآمد از این موارد فعالیت می کند.

شرکت تعاونی

این شرکت با هدف پیشبرد اهداف تعاونی تشکیل می شود و کلمه تعاونی در نام آن ذکر میگردد.

حضور حداقل ۷ نفر با تابعیت ایرانی برای تشکیل این نوع از شرکت ضروری است.

شرکت نسبی

این شرکت با هدف انجام امور تجاری بین ۲ یا چند نفر تشکیل می شود. در این جا هر کدام از افراد به اندازه سرمایه ای که دارد مسئولیت هم دارد.

سخن پایانی

به ثبت رساندن شرکت می تواند در قالب های مختلفی صورت بگیرد. برای فعالیت های گوناگون، قالب های مختلفی می تواند مناسب باشد. اولین قدم این است که به درستی تشخیص دهید چه نوع شرکتی برای هدف شما مناسب است؟ برای این کار پیشنهاد می کنیم با کارشناسان آگاه مشورت نمایید.

نکته مهم دیگر این است که همانند هر کار اداری دیگری در این جا هم ممکن است اتلاف وقت و هزینه داشته باشید. شما می‌توانید خودتان امور را پیگیری کرده و یا این کار را به دفاتر ثبتی معتبر مانند ثبتی نو بسپارید. پیشنهاد ما این است که به دفاتر با سابقه اعتماد کنید.

 

 

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا