اقتصاد کلان

گزارشی از مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک سپه

مراسم تودیع محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل پیشین بانک سپه و معارفه آیت اله ابراهیمی، مدیر عامل جدید بانک سپه با حضور وزیر اقتصاد و مقامات لشگری وکشوری برگزار شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از بانک سپه، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم، حرکت نظام بانکی به سمت عدالت محوری و تولید گرایی را مهم‌ترین خواست دولت از سیستم بانکی کشور ابراز کرد و گفت: پشتیبانی از تولید درون‌زا و کمک کردن به ابعاد عدالت اجتماعی با رعایت ضوابط شرعی و فقهی از اهم وظایف نظام بانکی کشور است.
وی با اشاره به اهمیت حقوق فعالان اقتصادی و لزوم شفافیت اقدامات شبکه بانکی کشور در این عرصه، اظهار کرد: یکی از لایه‌های حقوق اعتباری و بانکی در کشور دسترسی فعالان اقتصادی به قراردادها و نحوه محاسبه سودها و تضامین همراه با قابلیت دادخواهی است.
وی ضمن تأکید بر مساله اجرای کامل قانون، اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار و سایر اهداف توسعه‌ای بانکی ازجمله خروج از بنگاه‌داری غیرضرور و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری‌های کلان و مهم کشور را از دیگر اولویت‌های نظام بانکی برشمرد.
بانک‌ها، پیش‌قراول گشودن جبهه‌های جدید سرمایه‌گذاری در کشور باشند

خاندوزی با اشاره به نقش مؤثر بانک سپه در پروژه‌های مهم کشور نظیر گل گهر، چادرملو، سیمان هرمزگان و بید بلند خاطرنشان کرد: نیاز امروز کشور به سرمایه‌گذاری‌های جدید مستلزم این است که پتانسیل‌های گذشته به سمت اهداف توسعه‌ای و پروژه‌های پیشران توسعه‌ای جدید در کشور سوق داده شود و این مهم اقتضای آن است که بانک‌ها از سرمایه‌گذاری‌های غیر ضرور خارج شده و پیش‌قراول گشودن جبهه‌های جدید سرمایه‌گذاری در کشور باشند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان در خصوص قانون بودجه به لزوم تغییر نقش شبکه بانکی اشاره داشتند و امیدواریم که با همت مدیران جدید در شبکه بانک‌های دولتی شاهد جهش نسبت به عملکرد گذشته در این امور باشیم.
بانک سپه از یک آزمون بزرگ سربلند بیرون آمد

وی پروژه بزرگ و ملی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه را طرحی دارای ابعاد و بازیگران متعدد عنوان کرد و موفقیت در چنین طرح بزرگی بدون حواشی قابل‌توجه در کشور را نتیجه درایت مدیران بانک سپه و بانک‌های ادغامی و شایسته قدردانی دانست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنانش از مدیرعامل جدید بانک سپه خواست تا انسجام مدیران و پرسنل بانک سپه بزرگ را در دستور کار خود قرار دهد تا این بانک بتواند بزرگ‌ترین و مؤثرترین نقش‌آفرین در نظام بانکی کشور باشد.
خاندوزی با اشاره به چالش‌های عمده بانک سپه افزود: حجم عمده دارایی‌های منجمد یکی از چالش‌های بانک سپه است که در اکثر بانک‌ها وجود دارد و پس‌ازآن چالش‌های حقوقی و مالی و نیروی انسانی بانک پس از فرآیند ادغام است که انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت موردتوجه قرار گیرد.
وی کسری ترازنامه‌ای ناشی از عدم توازن حجم دارایی‌ها نسبت به بدهی‌های انتقالی در فرآیند ادغام را از دیگر چالش‌های پیش روی بانک دانست و افزود: اجرای کامل مصوبات منشور ۳۱ بندی مورد تائید رهبر معظم انقلاب از مهم‌ترین برنامه‌های بانک سپه در راستای اصلاح ساختار  محسوب می‌شود و امیدوارم  با اجرای کامل این منشور در پایان سال ۱۴۰۱ گزارش کاملی از این اقدام مهم به محضر رهبر معظم انقلاب ارائه کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اصلاح ساختار کسب‌وکاری بانک سپه و شرکت‌های زیرمجموعه و تولید محوری و ایجاد توازن منطقه‌ای همراه با شفافیت را از دیگر الزامات برنامه‌ای بانک سپه برشمرد و خاطرنشان کرد: نخستین بانک ایرانی نباید فقط در تاریخ نخستین بماند بلکه باید در آینده و حرکت روبه ‌جلو نیز پیشرو باشد.
سپه؛ به بزرگ‌ترین بانک دیجیتال خاورمیانه و در تراز انقلاب اسلامی تبدیل خواهد شد

در این مراسم، ابراهیمی، مدیرعامل جدید بانک سپه در سخنانی، طراحی خطوط کسب وکار متناسب با شرایط محیطی و مأموریتی جدید، روزآمدسازی فناوری موجود، استقرار نظام بانکداری جامع، تبدیل بانک سپه به بزرگ‌ترین بانک دیجیتال خاورمیانه و در تراز انقلاب اسلامی همچنین الگو شدن در کمک به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را از اهداف و اولویت‌های  اصلی این بانک اعلام کرد.
وی ضمن قدردانی از زحمات چندین ساله محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل سابق این بانک، تصریح کرد: سلامت امروز بانک سپه حاصل بیش از ۹ دهه تلاش و مجاهدت مجموعه مدیران و کارکنان این بانک است.
ضرورت سودآوری از محل واسطه‌گری مالی و خدمات
وی با اشاره به تلاش بانک‌های کشور برای سودآوری از طریق فعالیت‌های غیر بانکی، اظهار کرد: بر اساس مقررات موجود کمتر بانکی از محل واسطه‌گری مالی قادر به سودآوری است و در حوزه خدمات هم کارمزدهای دریافتی از مشتریان جوابگوی هزینه‌های جاری بانک‌ها نیست و به همین دلیل بانک‌ها برای کسب درآمد به اجبار به فعالیت‌های گوناگون نظیر شرکت‌داری روی می‌آورند. ادامه روند کسب سود بانک‌ها از طریق بنگاه‌داری مخاطراتی دارد؛ به همین سبب سازمانهای ذی‌ربط می‌بایستی ابتدا نسبت به مقررات گذاری جدید و واقعی کردن نرخ‌بندی‌ها اقدام و سپس زمینه خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری را فراهم کند.
مدیرعامل بانک سپه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، گفت: امروز در حالی نخستین بانک ایرانی به بزرگ‌ترین بانک کشور تبدیل‌شده است که در آن پنج  بانک خصوصی با پلتفرم‌های متفاوت و در حوزه‌های کسب‌وکاری مختلف در کنار بانک دولتی سپه، به‌صورت یک بانک واحد فعالیت می‌کنند که به این جهت شرایط نهایی شدن ادغام قدری پیچیده شده است. این مهم با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به زودی مرتفع خواهد شد.
مراقبت از نیروی انسانی و ارتقای همدلی و هم‌افزایی؛ برنامه اولویت‌دار
ابراهیمی یادآور شد: ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه در کنار برخی چالش‌ها، فرصت‌های مطلوبی نیز برای این بانک ایجاد کرد که ما باید از این فرصت‌ها به‌درستی استفاده کنیم.
مدیرعامل بانک سپه مراقبت از نیروی انسانی و ارتقای همدلی و هم‌افزایی بین آحاد کارکنان را از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار این بانک خواند و گفت: تمام مسائل و موضوعات بانک با تکیه‌ بر نیروی انسانی این بانک حل خواهد شد؛ به همین خاطر باید هرچه سریع‌تر نیروی انسانی بانک‌های ادغامی را با وحدت و همدلی برای دستیابی به اهداف و چشم‌انداز مدنظر بانک، سازماندهی و بسیج کنیم.
وی ضمن تأکید بر استفاده از تمام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بانک سپه تصریح کرد: این بانک نیازمند مدیران بن‌بست شکن و متکی به مدد الهی است تا در مدت کوتاه مسیر تعالی بانک را هموار کنند.
نیروی جوان؛ بزرگ‌ترین مزیت رقابتی و تحقق بزرگ‌ترین بانک دیجیتال خاورمیانه و درتراز انقلاب اسلامی
ابراهیمی برخورداری از نیروی جوان را بزرگ‌ترین نقطه قوت بانک سپه دانست و گفت: بیش از ۷۵ درصد از کارکنان این بانک دارای سابقه زیر ۲۰ سال خدمت هستند و این‌یکی از بزرگ‌ترین مزیت رقابتی و اولین وآخرین فرصت طلایی جوانی نیروی انسانی در بانک سپه خواهد بود، بنابراین ما باید از این فرصت استثنایی بانک به نحو مطلوب استفاده کنیم.
وی تأکید کرد: به فضل الهی با استفاده حداکثری از فرصت‌های  موجود و  تلاش جهادی و انقلابی بی‌وقفه و با اطمینان از تحقق وعده‌های الهی، این بانک در آینده نزدیک به بزرگ‌ترین بانک دیجیتال خاورمیانه و در تراز انقلاب اسلامی تبدیل خواهد شد.
استقرار نظام بانکداری جامع و بانک نمونه در اقتصاد مقاومتی
مدیرعامل بانک سپه تدوین برنامه‌های تحول راهبردی، استقرار نظام بانکداری جامع و عملیاتی کردن طرح تحول حوزه فناوری، طراحی خطوط کسب‌وکار متناسب با شرایط محیطی و مأموریتی، باز مهندسی ساختار سازمانی، بازطراحی مدل خاص سرویس‌دهی به مشتریان ‌ویژه، بهبود شاخص‌های عملیاتی علی‌الخصوص کاهش مطالبات معوق و مدیریت سود و زیان بانک  را از دیگر برنامه‌های مهم این بانک برشمرد.
ابراهیمی در پایان از آمادگی بانک سپه برای نقش‌آفرینی درکمک به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خبرداد وخاطرنشان کرد: این بانک ازطریق فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه و فعالیت‌های بانکداری سعی خواهدکرد الگوی مناسبی در زمینه کمک به اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا