گردشگری

مهاجرت به کبک

دلایل و عوامل زیادی سبب این می‌شود که مهاجرت به کبک در سبد مهاجرتی جداگانه‌ای از میان استان‌های کانادا قرار گیرد که به اختصار عبارتند از: فرانسوی زبان بودن، داشتن سازمان مهاجرتی مستقل از دولت فدرال کانادا، سیاست‌های اقتصادی و مهاجرتی متفاوت.

قصد داریم در ادامه به شما نشان دهیم چرا به طور کل، کبک یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود و باید به عنوان گزینه‌ی مهاجرتی روی میز شما باشد.

زبان فرانسوی زبان رسمی استان کبک است و تقریباً حدود ۸۰% جمعیت کبک به زبان فرانسوی صحبت می کنند. اما نگران نباشید، مهاجرت به این استان تنها به فرانسوی زبان ها محدود نمی‌شود. مسیرهای مهاجرتی فراوانی برای نیروهای کاری، دانشجویان، بازرگانان و سرمایه‌گذاران هم برای انگلیسی زبان‌ها و هم فرانسوی زبان ها در این استان وجود دارد.

همچنین بخوانید

در نگاهی اجمالی، شرایط برنامه‌های مهاجرتی کبک تا نسبتی سهل‌تر از سایر استان‌های کانادا است. دانستن زبان فرانسوی پیش نیاز مهاجرت به این استان نیست اما باید به این نکته توجه کرد که بیشتر امورات روزمره در این ایالت به زبان فرانسوی است و به همین علت است که دانستن زبان فرانسوی زندگی در کبک را بسیار آسانتر می‌کند. به علاوه باید بدانید که در بیشتر مسیرهای مهاجرتی تعریف شده در کبک، برای دانش زبان فرانسوی امتیاز بیشتری تعیین شده است.

اهمیت کبک به عنوان مقصدی مهاجرتی در کانادا

کبک یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در میان متقاضیان مهاجرت به کانادا است. در میان هشت و نیم میلیون جمعیت این استان، چیزی در حدود یک میلیون نفر مهاجر متاخر (مهاجران ۱۰ سال اخیر) هستند. همچنین وضعیت اقتصادی بسیار عالی در این استان شرایطی بسیار جذاب برای مهاجران جویای کار بوجود آورده است. برای مثال، شهر مونترال کبک، دومین و بزرگترین شهر کانادا و یکی از قطب‌های اقتصادی و فرهنگی کاناداست که مملو از فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری است.

همانطور که گفته شد، دولت محلی کبک استقلالی نسبی از دولت فدرال کانادا دارد و سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌تری در زمینه‌ی اقتصادی و مهاجرتی نسبت به سایر نقاط کانادا در دستور کار قرار داده است.

نتیجه‌ی این سیاست‌ها، رشد و رونق چشمگیر اقتصادی در این استان بوده است و به تبع آن، درهای زیادی در بازارهای کاری کبک به روی مهاجران گشوده شده است. به علاوه، هزینه‌های زندگی، اعم از هزینه اسکان، تحصیل در استان کبک، هزینه‌ی خوراک و… در کبک کم‌تر از سایر استان‌های کانادا است. با اضافه کردن این موضوع که کبک یکی از بالاترین میانگین درآمد در کانادا را دارد می‌توان نتیجه گرفت که این استان، جای بسیار خوبی برای پولدار شدن و ترقی در زندگی است.

از مزایای زندگی در کبک قدری گفتیم، اما ناگفته نماند که برای زندگی در کبک باید کاپشن و کلاه بسیار گرمی با خود داشته باشید. زمستان‌های استخوان سوز جز تنها عواملی است که ممکن است شما را در مورد زندگی در کبک بترساند. برای اینکه معیاری برای مقایسه سرمای هوا در کبک داشته باشید، کافیست بدانید که مونترال از شهر فیروز کوه هم میانگین دمای کمتر و بارندگی بیشتری دارد. به طور خلاصه، اگر تحمل سرما برای شما دشوار است، شاید باید در انتخاب کبک به عنوان مقصد خود قدری بیشتر تامل کنید.

ویزای کبک

اگر قصد داشته باشید در کبک کار، تحصیل و زندگی کنید باید مجوزهای خود را از اداره‌ی مهاجرت این استان دریافت کنید. همین طور، اگر قصد مهاجرت به استان کبک را داشته باشید، طرف حساب شما در بیشتر امورات دولت محلی این استان است. بنابراین فقط می‌توانید از طریق برنامه‌های مهاجرتی همین استان اقدام کنید. برای این منظور باید CAQ یا گواهی پذیرش کبک را از کبک دریافت کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم. اما به طور کل مرزی میان استان کبک و سایر استان‌های کانادا وجود ندارد و با داشتن هر نوع ویزای کانادایی می‌توانید به کبک سفر توریستی داشته باشید. اما اگر یک پله به عقب برگردیم، برای ورود به خاک کانادا، در هر حالت باید ویزا خود را از دولت فدرال دریافت کنید.

برنامه های مهاجرتی کبک

سیستم مهاجرتی استان کبک در کانادا منحصر به فرد است. معیارهای ممیزی و امتیازدهی در سازمان مهاجرتی کبک تفاوت‌های عمده‌ای با سایر استان‌های کانادا دارد که نیازمند مطالعه جداگانه است. برای مهاجرت به استان کبک باید از فیلترهای سازمان مهاجرت کبک گذر کنید. تمامی مسیرهای مهاجرتی کبک به صورت دو مرحله عمل می‌کنند که اولین مرحله‌ی آن‌ها دریافت مدرک CSQ (Certificat de sélection du Québec) و یا مرحله‌ی انتخابی کبک است. دریافت این مدرک به منزله آن است که صلاحیت حضور در استان کبک را دارید و حال باید به برای یک مسیر مهاجرتی به تناسب شرایط خود اقدام نماید.

زمانی که مدرک CSQ را دریافت کنید می‌توانید در سایت سازمان مهاجرت کانادا IRCC برای دریافت اقامت دائم استان کبک ثبت‌نام کنید. در این روال قانونی، مسائل کلی همچون بررسی سوابق قضایی، مدارک پزشکی را سازمان مهاجرت کانادا انجام می‌دهد. اما بررسی صلاحیت کار در کبک، مدارک مالی، اعتبار گواهی‌نامه‌های تحصیل و غیره بر عهده‌ی اداره‌ی مهاجرت استان کبک خواهد بود.

در واقع، تصمیم‌گیری نهایی این که چه افرادی صلاحیت مهاجرت به کبک را دارند در اداره‌ی مهاجرتی این استان انجام می‌شود و کنترل تعداد مهاجران کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری و خانوادگی به واسطه‌ی سیاست‌های مهاجرتی این استان رقم می‌خورد. برای مثال، در برخی از مسیرهای مهاجرتی داشتن مهارت در زبان فرانسوی جزء الزامات محسوب می‌شود که نشان‌دهنده ی سیاست‌های متفاوت انتخابی در مسیر‌های مختلف مهاجرتی است.

طبق آخرین تغییرات در قوانین مهاجرتی استان کبک، از ابتدای سال ۲۰۲۰ تمامی متقاضیان مهاجرت به استان کبک موظف به مطالعه کتابچه‌ی ارزش های استان کبک می‌شوند و باید برای تکمیل پرونده‌ی مهاجرتی خود آزمون ارزش‌های کبکی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

 

حال به بررسی مسیرهای مهاجرتی استان کبک می‌پردازیم:

شرایط مهاجرت به کبک از مسیر های مهاجرتی کاری و تحصیلی

برنامه‌های مهاجرتی استان کبک به دسته‌های متنوعی برای جذب گروه‌های مختلف متقاضیان طراحی شده است. تشابه‌های اسمی میان برنامه‌های مهاجرتی استان کبک و سایر برنامه‌های مهاجرتی فدرال و استان‌های دیگر وجود دارد اما در کل از سیستمی متفاوت تبعیت می‌کند.

مهاجرت به کبک از طریق برنامه مهاجرتی کارکنان ماهر

برنامه‌ی مهاجرتی کارکنان ماهر یا نیروهای کاری متخصص Quebec Skilled Workers یا به اختصار QSW به منظور جذب نیروهای کاری متخصص برای بازارهای کاری استان کبک تدوین شده است. به منظور مهاجرت به کبک از این طریق، متقاضی باید در رشته‌ی کاری تخصص و تجربه داشته باشد و بتواند با ارائه‌ی اسناد کافی مهارت خود را اثبات کند. در این مسیر مهاجرتی متقاضی لازم به داشتن تجربه‌ی حضور، کار و یا پیشنهاد کاری از کبک نیست، اما داشتن چنین مواردی برای وی امتیاز مثبت خواهد داشت.

سیستم ممیزی و انتخابی برنامه‌ی نیروهای کاری ماهر کبک QSW به صورت یک جدول امتیازدهی با معیار های مشابه سایر برنامه‌های اکسپرس اینتری است. معیارهای امتیازدهی به پرونده‌ی متقاضیان بر طبق عواملی همچون سن، میزان تجربه‌ی کاری، تحصیلات، دانش زبان فرانسوی و انگلیسی و غیره هستند.

اما امتیازاتی که به هر بخش داده می‌شود در کبک با سایر استان‌ها و دولت فدرال متفاوت است. به طور کل می‌توان گفت شرایط امتیازدهی برنامه کارگران ماهر کبک ساده‌تر و سهل گیرانه‌تر از سایر استان‌هاست و به همین علت احتمال قبولی بیشتری برای متقاضیان ایجاد می‌کند. داشتن دانش زبان فرانسوی امتیاز بسیار زیادی در این مسیر مهاجرتی محسوب می‌شود و بد نیست بدانیم، عموم کارفرماهای کبکی تمایل به جذب نیروهای کار فرانسوی زبان هستند.

مهاجرت به کبک از طریق برنامه مهاجرتی تجربه کبکی

داشتن تجربه‌ی زندگی، کار یا تحصیل در کبک از نظر سازمان مهاجرت کبک بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. به همین علت است که برنامه مهاجرت به کانادا از طریق برنامه ی مهاجرتی تجربه ی کبکی برای جذب افرادی تهیه شده است که سابقه‌ی کار کوتاه مدت و یا تحصیل در کالج های کبک را دارند. در برنامه‌ی مهاجرتی تجربه‌ی کبکی Programme de l’expérience québécoise, یا PEQ داشتن مهارت زبان فرانسوی در سطح B2 یا Intermediate الزامی است.

این برنامه‌ی مهاجرتی یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت به کانادا از مسیرهای تحصیلی یا به اصطلاح زبان Educational Pathways هستند. به عبارت دیگر، یکی از ساده‌ترین مسیرها برای دریافت اقامت دائم کانادا می‌توان به این صورت باشد که متقاضی در یک دوره‌ی تحصیلی در کبک ثبت‌نام کند و پس از اتمام آن، از طریق مسیر مهاجری PEQ برای اقامت دائم کبک اقدام کند. مسیرهای مهاجرتی تحصیلی به علت سهولت اقدامات جزء گزینه های محبوب و جایگزین سایر مسیرهای مهاجرتی سخت گیرانه‌تر هستند.

شرایط مهاجرت به استان کبک از طریق برنامه های اقتصادی

­­مسیرهای مهاجرت اقتصادی به استان کبک (Quebec business immigration) سه دسته هستند و وجه اشتراک آن‌ها، انتقال سرمایه مالی و تجربه‌ی کارآفرینی به کبک است. در برنامه‌های اقتصادی استان کبک سیاست های جذب سرمایه کاملاً نمایان است و می‌توان نتیجه گرفت که کبک توسعه‌ی اقتصادی را در صدر اولویت‌های خود قرار داده است.

مهاجرت به کبک از طریق سرمایه گذاری مالی

مسیر مهاجرتی سرمایه‌گذاری مالی تنها مسیر مهاجرتی سرمایه‌گذاری در کبک است. این مسیر مهاجرتی برای جذب سرمایه‌داران و سرمایه‌های کلانشان تدوین شده است تا با سرمایه‌گذاری کلان خود در شریان اقتصادی کبک باعث رونق کسب و کارها و شرکت‌ها در این استان شوند. افرادی برای این مسیر اقتصادی واجد شرایط‌اند که حداقل ۲ میلیون دلار سرمایه شخصی داشته باشند و برای سرمایه‌گذاری در استان کبک به مبلغ ۱.۲ میلیون دلار نیاز دارند.

حال دو انتخاب پیش روی سرمایه‌گذاران در این مسیر مهاجرتی وجود دارد. طبق قوانین این مسیر مهاجرتی، متقاضی باید به مدت ۵ سال مبلغ ۱.۲ میلیون دلار خود را در صندوق مشخصی سپرده‌گذاری کند. این امکان نیز وجود دارد که پس از سرمایه‌گذاری، اسناد بازگشت سپرده‌ی خود را در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری کبکی قرار دهد و با کسر مبلغ ۳۰۰.۰۰۰ دلار کانادا سود سپرده‌ی ۵ ساله، اصل پول خود را دریافت کند.

از جذابیت های این مسیر مهاجرتی این است که متقاضی فقط با سرمایه‌گذاری می‌تواند اقامت دائم کبک و مزایای آن را دریافت کند و متعهد به داشتن شرایط دیگری نیست. سالیانه تعداد مشخصی از متقاضیان برای این مسیر مهاجرتی به صورت رقابتی انتخاب می‌شوند.

مهاجرت به کبک از طریق کارآفرینی

استان کبک فرش قرمز را برای کارآفرینانی که بتوانند در کبک کسب و کار جدیدی احداث کنند گسترده است. اگر تجربه‌ی کارآفرینی دارید و قصد دارید کسب و کار خود را به کانادا انتقال دهید، این مسیر مهاجرتی شرایط بسیار جذابی را پیش روی شما می‌گذارد.

برای این منظور باید طرح کسب و کار خود را به سازمان مهاجرت این استان ارائه دهید و همین طور، حداقل ۹۰۰.۰۰۰ دلار کانادا دارایی شخصی داشته باشید و بتوانید ۳۰۰.۰۰۰ دلار آن را در کسب و کار پیشنهادی خود به کانادا انتقال دهید.

همچنین بخوانید: قیمت دلار کانادا در کبک

این مسیر مهاجرتی نیز با استقبال زیادی به همراه بوده و انتخاب کاندیداها در این مسیر به صورت رقابتی انجام می‌شود. این موضوع اهمیت زیادی دارد که کسب و کار شما مورد نیاز بازارهای کبک باشد و همین طور طرح توجیح اقتصادی دقیق برای آن ارائه دهید.

 

برنامه مهاجرتی خود اشتغالی در کبک

این برنامه‌ی مهاجرتی برای افرادی تعریف شده است که کبک کسب و کاری مستقل داشته باشند و یا به اصطلاح خود اشتغال باشند. شرایط این مسیر مهاجرتی برخلاف عنوان آن بسیار ویژه است و برای تمامی افراد قابل اجرا نیست.

این مسیر مهاجرتی در تعداد محدود در حال اجراست و انتخاب متقاضیان آن به صورت رقابتی انجام می شود. از جمله شرایط احراز این مسیر مهاجرتی داشتن حداقل ۲ سال تجربه حرفه‌ای خود اشتغالی در کار خود است و همین طور حداقل ۱۰۰.۰۰۰ دلار کانادا ارزش مجموع دارایی‌های شما.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا