اقتصاد کلان

استفاده از ظرفیت FATF برای تحقق اهداف «اکو»

معاون سابق دبیرکل اکو عضویت در سازمان های تبادلگرِ تسهیلات بانکی مثل FATF را قدمی در راستای تحقق اهداف تجاری و اقتصادی سازمان اکو عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی اکبر فرازی با اشاره به برگزاری حضوری اجلاس اکو در ترکمنستان به عنوان نخستین دورِ این اجلاس در دوران کرونا، گفت: دستاورد این اجلاس هم می تواند مثبت باشد؛ البته اگر کارشناسان ارشد و وزرا به خوبی روی مسائل کار کرده و نتایج مثبتی در پی داشته باشد

وی ابراز امیدواری کرد: اکو در بیانیه نهایی امسالِ خوب ضمن پرداختن به موارد آسیب‌زای گذشته، راهکاری برای آینده پیش رو قرار دهد.

فرازی معتقد است حجم تجارت خارجی از سوی کشورهای عضو اکو، در شأن سازمانی بدین گستردگی نیست؛ چراکه امکانات بالقوه بسیاری می تواند به صورت اجرایی مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین حذف تعرفه های ترجیحی که کلید آن در اجلاسیه های قبلیِ اکو زده شد، باید در دستور کار قرار گرفته و ضمن به روز رسانی، تعرفه ها را در مدت مشخصی به صفر برسانند.

وی در تکمیل این بحث گفت: اجلاس سران بیشتر به کلیات می پردازد و این مسئله طبیعی است اما امید می رود کشورها مسئله حذف تعرفه های ترجیحی میان خود را جدی تلقی کنند تا این مهم در نشست سران نیز مورد نظر قرار گیرد.

فرازی که در گفت و گویی رادیویی سخن می‌گفت، اظهار کرد: در صورت پیگیریِ چنین روندهای مثبتی از سوی کشورهای عضو، در سال های آتی امید می رود سازمان اکو از موفق ترین نهادهای بین المللی در راستای همکاری های تجاری و اقتصادی در منطقه ظاهر شود.

وی در عین حال پیشتاز بودن کشورمان به عنوانِ یکی از بنیان گذارانِ اکو را یادآور شد و افزود: ایران در برخی شرایط از امتیازات خود کوتاه آمده است تا بهره آن، نصیب کشورهای دیگر نیز بشود. در این راستا جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل اکو، نقش همکاری و همیاری برای دیگر کشورها ایفا کرده است و در زمانی که بحثِ تبادلِ لیست کالاهای مورد نظر برای حذف تعرفه ترجیحی در میان بود، کامل ترین لیست از سوی ایران ارائه شد و سایرین در این راستا همکاری خوبی نکردند. لذا انتظار می رود در اجلاس امسال نیز پیشنهادی عملی و اجرایی از سوی ایران ارائه شود تا لیست تهیه شده از سوی دیگر کشورها مورد قبول قرار گیرد ولی بدین منظور باید تاریخی تعیین شود تا این مسیر به صفر برسد.

فرازی در خصوص نحوه اجرایی شدنِ این کار گفت: اگر کشورها اراده سیاسی داشته باشند، اقدامِ فوق به لحاظ اجرایی و اقتصادی با مشکل روبرو نخواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد موانع مسیر باید در نشست کارشناسی مطرح شده باشد؛ ضمن اینکه امید می رود سران با مشاوره و نفوذ کلامِ خود، موانع را حل و فصل کنند.

در همین رابطه می توان به همگن نبودنِ اقتصاد کشورها، عضویت در سازمان های تبادل‌گرِ تسهیلات بانکی مثل FATF و عضویت در سازمان های تجاریِ جهانی اشاره کرد. خاصه آنکه ایران به تازگی به عضویت سازمان همکاری های شانگهای درآمده که مکملی برای اقدامات تجاری و اقتصادیِ ایران در اکو خواهد بود.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا