اقتصاد کلان

سال بهتر برای یوان چین نسبت به دلار آمریکا

نتایج گزارش‌ها نشان می‌دهد که چین با روند کندی اقتصاد مقابله می‌کند و در این مدت گاهی پول آن قوی‌تر عمل کرده است. با وجود اینکه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره آماده می‌شود، امسال یوان نسبت به دلار آمریکا بهتر عمل می‌کند و محققان معتقدند که واحد پول چین سالی بهتر از دلار آمریکا در پیش خواهد داشت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس شاخصی که عملکرد یوان را در برابر ۲۴ ارز دیگر ردیابی می‌کند، ارزش واحد پول چین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸ درصد افزایش یافته است. ارزش یوان در برابر دلار افزایش و عملکرد آن در سال جاری بر اساس تجارت در چین یا خارج از کشور، در برابر دلار آمریکا بین ۲.۴ تا ۲.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مارک چندلر، مدیر عامل یک شرکت بازرگانی بازار سرمایه (Bannockburn Global Forex) در اوهایو گفت: افزایش یوان چین در ماه دسامبر سال جاری «بهترین در جهان» بود.

بکی لیو، رئیس استراتژی کلان چین در بانک استاندارد چارترد افزود: با وجود رشد اقتصادی ضعیف‌تر، صادرات پررونق و پول در جریان حاصل از بازده سودآور اوراق قرضه دولتی چین این افزایش حاصل شده است و عملکرد قوی این ارز می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد حتی در شرایطی که اقتصاد چین با تورم کارخانه‌ها، کاهش شدید رشد املاک و مستغلات و سرکوب مداوم نظارتی که بخش خصوصی آن را هدف قرار می‌دهد، دست‌وپنجه نرم ‌کند.

لیو انتظار دارد که یوان در چند ماه اول سال آینده به ۶.۳ در هر دلار تقویت شود. تحلیلگران گلدمن ساکس (شرکت بانکداری و خدمات مالی آمریکایی چندملیتی) پیشنهاد می‌کنند که همین اتفاق ممکن است در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به دلایل مشابه رخ دهد.

این روند نکات مثبتی دارد؛ هر چه یوان قوی‌تر باشد، بانک‌های مرکزی احتمال بیشتری دارند که مقدار زیادی از ارز را ذخیره و استفاده جهانی از آن را ترویج کنند. همچنین می‌تواند به ارزان‌ شدن واردات و مهار تورم بالا کمک کند زیرا چین کالاهای زیادی را به دلار خریداری می‌کند اما اگر ارزش پول خیلی سریع افزایش یابد، یک نقطه منفی بسیار بزرگ وجود دارد. از آنجایی که صادرات چین در حال حاضر قوی است، یک ارز گران‌تر نیز می‌تواند باعث شود که این صادرات در خارج از کشور کمتر رقابتی شود و با توجه به اینکه تجارت چقدر برای اقتصاد چین حیاتی است، این موضوع می‌تواند بهبود ناپایدار را تهدید کند.

با این حال، صادرات چین به خوبی حفظ شده است. بر اساس آمارهای دولتی محموله‌ها از چین در ماه نوامبر به ۳۲۵.۵ میلیارد دلار رسید که جهشی ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. صادرات در ۱۱ ماهه اول سال ۳۱ درصد افزایش یافته و به بیش از ۳ تریلیون دلار رسیده است.

لری هو، اقتصاددان ارشد چین گفت: دلیل اصلی افزایش یوان، مقدار پولی است که به چین سرازیر می‌شود که عمدتا با توجه به صادرات افزایش یافته است و این احتمال وجود دارد که حتی با واکنش جهان نسبت به سویه جدید ویروس کرونا، صادرات همچنان قوی باشد.

تحلیلگران بانک استاندارد چارترد نیز بیان کردند: صادرات چین می‌تواند با افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ایالات‌متحده افزایش یابد.

بانک خلق چین اعلام کرد که نسبت ذخایر ارز خارجی را از ۷ درصد به ۹ درصد افزایش می‌دهد که دومین افزایش این نسبت در سال جاری است و این اقدام موسسات مالی چین را مجبور خواهد کرد که پول خارجی بیشتری را در ذخایر خود نگه دارند و به‌طور گسترده به‌عنوان تلاشی برای تعدیل افزایش ارزش یوان تفسیر شده است. تحلیلگران گلدمن اظهار کردند: «ما هنوز هم انتظار افزایش بیشتر در یوان را داریم اما با سرعتی بسیار تدریجی‌تر».

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا