ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

انتقاد از آفت مقاله‌نویسی در کشور/دولت سیزدهم به دنبال استفاده حداکثری فضای ارتباطات است

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات، ضمن انتقاد از مقاله‌محوری و نبود ارتباط بین دانشگاه، صنعت و ساختارهای اجرایی به اهداف این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: ما در دولت سیزدهم به هیچ عنوان به دنبال محدودیت، مسدودسازی و نگاه تنگ‌نظرانه نیستیم و معتقدیم تنها راه نجات کشور، استفاده از فناوری و فناوری اطلاعات است که می‌تواند همه بخش‌های کشور را متحول کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر عیسی زارع پور امروز در رویداد سالانه روز پژوهش در دانشگاه علم و صنعت، سخنان خود را با چند سوال در خصوص این که “چرا وضعیت ما به این صورت است؟ چرا با وجود این‌که این همه تحقیق و پژوهش انجام می‌شود، همچنان ما مسائل و مشکلات زیادی در کشور داریم؟” آغاز کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درد و آفت اصلی را مقاله محوری عنوان کرد و گفت: بسیار گفته شده که دانشگاه با صنعت و دستگاه‌های اجرایی ارتباط ندارد. درد همین جاست دانشگاه تبدیل نشده به دانشگاهی که حلال مسائل کشور باشد، همین آفت و درد اصلی که من آن را مقاله‌محوری می‌دانم، به واحدهای پژوهشی دستگاه‌های تابعه هم رسوخ کرده است.

وی ادامه داد: آرزوی من این است در دستاوردهای دانشگاه‌ها به این اشاره شود که دانشگاه چندتا از مسائل مهم مملکت را کم کرده و سرانه مسائل حل‌شده کشور توسط اساتید، چقدر است؟

زارع پور با بیان این که روحیه مقاله محوری به دیگر بخش‌ها نیز سرایت کرده است، تشریح کرد: ما پژوهشگاه ارتباط و فناوری اطلاعات داریم، می‌بینیم که به جای آن‌که این پژوهشگاه مسائل وزارت ارتباطات را حل کند، پژوهشگرانش نگران مقاله‌ هستند که وضعیت ارتقا و تبدیل وضعیتشان چه می‌شود. این آسیب بسیار جدی است که باید یک کار ویژه برای آن صورت گیرد.

وی در خصوص راهکار این مشکل گفت: من معتقدم که باید یک ارتباط ساختاری بین ساختارهای اجرایی، صنعت و دانشگاه شکل بگیرد. در غیر این صورت، هر کدام کار خود را می‌کنند. اعتقاد من این است که پژوهشگاه، دانشگاه و جامعه نخبگانی ما باید پیشران حل مسائل کشور باشند.

زارع پور با اشاره به اقدامات انجام شده خود در پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: کاری که من انجام دادم، این بود که از هر کسی که رییس پژوهشکده ارتباطات است، خواستم که در حوزه معادل آن در بالاترین سطح حضور داشته باشد و دکتر رضوی‌زادگان، رییس پژوهشکده ارتباطات را عضو غیر موظف هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دادم تا مشکلات زیرساخت سازمان را در پژوهشکده حل کند.

وی تاکید کرد: پژوهشگاهی که تنها پژوهش کند برای پژوهش، ارج و قرب خود را دارد؛ ولی من به عنوان مدیر اجرایی، نیاز به پژوهشگاهی دارم که به من فکر و ایده بدهد و مشکلات را حل کند. پژوهشگاه باید دیده‌بان باشد، مخصوصاً در حوزه کاری ما که تغییرات خیلی زیاد است و اگر دیده‌بان شبانه‌روزی نداشته باشیم، جا می‌مانیم و نمی‌توانیم حوزه‌های خود را مدیریت کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «فرصت مطالعاتی صنعتی» را اتفاق میمون و مبارکی دانست و گفت: این موضوع باید جدی گرفته شود و اساتید دانشگاه در صنعت و دانشگاه حضور پیدا کنند و از نزدیک مسائل و مشکلات را ببینند. تا کسی درگیر مشکلات اجرایی نشود، متوجه جنس مشکلات نمی‌شود. از دور نسخه پیچیدن مشکلی را حل نمی‌کند.

وی اظهار کرد: پژوهشی برای مملکت گره‌گشاست که به دنبالش خلق ثروت، تولید فناوری و اشتغال باشد، نیاز روز مملکت را حل کند و این شدنی است.

عیسی پور ضمن انتقاد از اجبار همه قشرها و گروه‌ها به مقاله‌نویسی و جلوگیری از محدود کردن اساتید دانشگاه، گفت: شاید فردی معلم مناسبی باشد، نباید همه را مجبور به مقاله‌نویسی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه چهار سال آینده وزارت ارتباطات، گفت: صنعت فضایی جای رشد بسیار دارد و در آینده شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود.

وی به اقدامات حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: ما به دنبال استفاده حداکثری از این ابزار در کشور هستیم. الان در حال حاضر فناوری ارتباطات تمام زندگی بشر را در بر گرفته و حکمرانی در این فضا اتفاق می‌افتد.

عیسی‌پور رویکرد دولت سیزدهم را  استفاده حداکثری از این فضا عنوان کرد و گفت: ما  به هیچ وجه دنبال محدودیت، مسدودسازی و نگاه تنگ‌نظرانه نیستیم و معتقدیم تنها راه نجات کشور، استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات است که می‌تواند همه بخش‌های کشور را متحول کند.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های زیادی داریم. جوان‌های ما چند سر و گردن از جوان‌های کشورهای دیگر بالاتر هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راهبرد اصلی این وزارتخانه را تشریح کرد و گفت: راهبرد اصلی ما، اجرای شبکه ملی اطلاعات است که دو بال اصلی دارد. یک بال یک شبکه پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری تا اقصی نقاط کشور است. در این بخش دست یاری به سمت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی دراز می‌کنیم.

وی ادامه داد: اتفاقات خوبی در سال‌های اخیر با وجود تحریم افتاده و تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کردند و بسیاری از تجهیزات پیشرفته مثل صنعت ماهواره بومی سازی شده و قابل رقابت با کشورهای دیگر است. ولی هنوز در خیلی از حوزه‌ها در شبکه احتیاج به بومی‌سازی داریم.

عیسی‌پور؛ بال دوم را محور خدمات دانست و گفت: به حول قوه الهی در سه حوزه خدمات متنوعی را برای مردم فراهم خواهیم کرد؛ یکی حوزه خدمات دولت الکترونیک است که شاهد تحقق پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک خواهیم بود که تمامی خدماتی که تا الان الکترونیکی شده، با یک‌بار احراز هویت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. حوزه دوم خدمات عمومی که در کشور است با خدمات دولتی تجمیع می‌شود. مثلا می‌خواهید تاکسی بگیرید، خرید و فروش کنید، با یکبار احراز هویت این خدمات هم قابل دسترسی است.

وی حوزه سوم را نیز خدمات پایه شبکه مثل موتور جستجو، پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و توضیح داد: همه این‌ها را در قالب اپراتورهای خدمات‌رسان مثل اپراتورهای ارتباطی، اپراتورهای سرویس در کشور خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امنیت را پاشنه آشیل همه این بحث‌ها دانست که در این حوزه نیز ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم. در هر سه حوزه، دانشگاه نقش کلیدی می‌تواند ایفا کند.

عیسی‌پور در پایان خاطر نشان کرد: هر دانشجویی که در حوزه ICT تحصیل می‌کند، باید بتواند یکی از مسائل این حوزه را حل کند. امیدواریم این تعاملات با دانشگاه‌های مختلف و با دانشگاه علم وصنعت با توجه به سابقه‌ای که دارد، صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا