انرژی

سرمایه‌گذاری ۳۹ میلیون یورویی برای پایداری خوراک اتان پتروشیمی‌ها

قرارداد ۳۹ میلیون یورویی ساخت واحد بازیابی اتان پتروشیمی بندر امام با هدف تأمین حداکثری خوراک واحدهای الفین این شرکت با شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) امضا شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جعفر ربیعی- مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مراسم احداث واحد بازیافت اتان شرکت پتروشیمی بندر امام با شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی به روش EPCC  گفت: با توجه به آنچه در پتروشیمی بندر امام شاهد هستیم و ثبت رکوردهای تولید، این شرکت مصداق بارز تحول است، زمانی گفته می‌شد که این پتروشیمی قدیمی است اما با اقدامات توسعه‌ای امروز این مجموعه به‌مثابه یک شرکت تازه‌تاسیس در حال فعالیت است.
وی با تأکید بر اینکه هلدینگ خلیج فارس از اجرای پروژه‌های کم‌حجم در کنار اجرای مگاپروژه‌ها غافل نمی‌شود، اظهار کرد: ساخت واحد بازیابی اتان پتروشیمی بندر امام از پروژه‌های داخلی و رفع موانع تولید است که چنین پروژه‌هایی به‌طور مدام در شرکت‌های زیرمجموعه گروه در حال اجراست که به افزایش سوددهی و درآمد منجر می‌شوند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان  اینکه یادآوران خلیج فارس و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در کمتر از شش ماه آینده وارد مدار تولید می‌شوند، گفت: اجرای واحد بازیابی اتان پتروشیمی بندر امام به‌منظور تبدیل خوراک‌های ورودی به ارزش افزوده و محصولات جدید لازم است.

وی با بیان اینکه ما در کنار پروژه های بزرگ در دست اجرا از پروژه های داخل شرکت ها هم غافل نشدیم و چندین مگاپروژه در دست اجرا داریم، گفت: از مگاپروژه های چند میلیاردی تا برنامه های درون شرکتی میلیاردی در دستور کار قرار دارد. طیف وسیعی از پروژه ها در هلدینگ در حال اجرا است.

وی افزود: به جایی رسیدیم که علاوه بر تولید، صادرات و سود خوبی که پرداخت می کنیم، در توسعه کشور نیز دست داریم که امیدواریم این اقدامات ادامه داشته باشد و منجر به اعتلای ایران در سطح دنیا و رفاه مردم شود.

وی با بیان اینکه باید سهم خوراک پتروشیمی از تولید منابع هیدروکربوری افزایش پیدا کند، در غیر این صورت به عنوان سوخت مصرف می‌شود، افزود: با افزایش سهم خوراک پتروشیمی‌ها به جای آنکه نفت و گاز در خانه ها بسوزد، تبدیل به ارزش افزوده برای کشور می شود.

همچنین حمیدرضا رستمی- مدیرعامل پتروشیمی بندر امام  نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از خوراک های دریافتی ان جی ال ها بوده که تابعی از تولید نفت هستند؛ به دلیل تحریم دریافت ان جی ال کاهش پیدا کرد، با این حال مشکلی در تولید پتروشیمی بندر امام ایجاد نشد و خوراک را از بیدبلند خلیج فارس دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه این اقدام باعث شد تا قیمت تمام شده اتیلن پتروشیمی بندر امام کاهش پیدا کرد و زنجیره اتان به حداکثر ظرفیت و صادرات به بالاترین حد رسید، اظهار کرد: با وجود کاهش خوراک ان جی ال اما واحدهای الفین با تمام ظرفیت کار کرد، سال گذشته معادل مجموع ۵ سال سود دادیم و امسال در شش ماه دو برابر سال گذشته سود محقق شده است.  

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام گفت: تنها هشت درصد از هیدروکربورهای استحصال شده کشور خوراک پتروشیمی ها می شود که درآمد ۲۰ میلیارد دلاری برای کشور به همراه داشته است، گفت: اگر این سهم به ۲۰ درصد برسد، می تواند نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی داشته باشد.  
رستمی با بیان اینکه با توجه به شفافیت صورت های مالی، پتروشیمی بندر امام اماده ورود به بورس است، گفت: ارزش قرارداد بازیابی اتان پتروشیمی بندرامام ۳۹ میلیون یورو است و به سودآوری این پتروشیمی کمک می کند.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا