بورسبورس اوراق

ابلاغ مالیات مواد خام و نیمه خام صادراتی تاثیری روی بازار سرمایه نخواهد داشت

ابلاغ فهرست مواد خام و نیمه خام صادراتی مشمول مالیات، روی بازار سرمایه و سودآوری شرکت‌های بورسی تاثیری نخواهد گذاشت، نهایتا با گران شدن نهاده‌های تولید، بار مالیات اخذ شده بر مصرف کنندگان وارد می‌شود.


حسین نصیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، در رابطه با ابلاغیه اخیر هیات دولت درباره مالیات مواد خام و نیمه خام صادارتی، اظهار داشت: آنچه مسلم است صادرکنندگان بر پایه منافع خود عمل می‌کنند؛ این یعنی مالیات باعث افزایش قیمت نهایی مواد خام و نهاده تولید خواهد شد. به اعتقاد من در اقتصاد، اصلی به نام انتقال مالیات داریم؛ هنگامی که بر شرکت یا صنعتی، مالیات بسته می‌شود، امکان انتقال مالیات از تولید کننده یا عرضه کننده به مصرف کننده می‌رسد.

عضو هیات مدیره کارگزاری بانک دی افزود: این تصمیم مسلما باعث کاهش صادرات مواد خام کشورمان نخواهد شد؛ اما می‌تواند باعث افزایش قیمت برای مصرف کننده داخلی شود. به خصوص اینکه بررسی این فهرست نمایان‌گر آن است که اغلب این مواد از نهاده‌های اصلی تولید هستند و می‌تواند افزایش قیمت‌ آنها بر کالاهای گوناگونی تاثیر گذار باشد.

نصیری خاطر نشان کرد: در صورت اجرای مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام، صادر کننده با اجرای انتقال مالیات که براساس کشش‌های رفتاری مصرف کنندگان و جامعه تعریف می‌شود همچنان صادرات خواهد داشت اما قیمت‌های داخلی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین جمع بندی من این است که دولت نمی‌تواند با این مصوبه اصلاحی در زمینه صادرات کشور انجام دهد. پیشنهاد این است به جای چنین مصوباتی به سمت مرغوب کردن و بهینه سازی کالاهایی برویم که مزیت ارزآوری قابل توجهی برای کشور دارند.

وی در پاسخ به این سوال که ابلاغ فهرست مواد خام و نیمه خام صادراتی مشمول مالیات چه تاثیری می‌تواند بر شرکت‌های بورسی و و ضعیت سهامداران داشته باشد؟ اظهار داشت: می‌توان گفت این مصوبه و مصوباتی از این دست نمی‌توانند روی بازار و سود آوری شرکت‌های بورسی تاثیر بگذارند، همانطور که توضیح داده شد، این هزینه‌های جدید از طریق افزایش قیمت کالا نهایی که به دست مردم می‌رسد جبران می‌شود. چنین تصمیم‌هایی در نهایت مردم و مصرف کننده نهایی را تحت فشار قرار می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: دولتمردان با قیمت گذاری دستوری مانع واقعی شدن قیمت‌ها شده‌اند. موضوعی که منجر به کاهش سود تولید کننده و درآمد نیرو کار شده لذا تولید در کشورمان توسعه پیدا نمی‌کند. نباید فراموش کنیم که روی کاغذ و پشت درهای بسته بدون در نظر گرفتن متغیرهای مختلف نمی‌توان برای تولید کشور تصمیم گرفت. امیدواریم در آینده شاهد بازگشت به ریل سیاست‌های اقتصادی کشور باشیم که مسلما در این صورت سهامداران نیز از آن منتفع خواهند شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا