انرژی

دستور چین به شرکت‌های دولتی برای کاهش مصرف انرژی

مقامات چین در راستای برنامه کاهش انتشار آلایندگی پیش از پایان دهه جاری، از شرکت‌های دولتی خواستند مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵ در مقایسه با سطح سال ۲۰۲۰ کاهش دهند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کمیسیون دولتی و نظارت بر دارایی‌های دولتی در بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌های تحت کنترل دولت در چین باید مصرف انرژی خود را به ازای هر ۱۰ هزار یوان (۱۵۷۰ دلار) ارزش تولید، تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵ درصد پایین سطح مشاهده شده در سال ۲۰۲۰ کاهش دهند.

شرکت‌های دولتی هم باید انتشار دی اکسید کربن را به ازای هر ۱۰ هزار یوان (۱۵۷۰ دلار) ارزش تولید تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ کاهش دهند.

چین که رسیدن به سطح کربن خنثی تا سال ۲۰۶۰ را هدف گرفته است، یک هدف میان مدت برای کاهش انتشار دی اکسید کربن پیش از سال ۲۰۳۰ دارد.

مقامات چینی اوایل امسال به صنایع انرژی‌بر مانند پالایش نفت، فولادسازی، تولید آلومینیوم و تولید سیمان دستور داده بودند باید بیش از ۳۰ درصد از ظرفیت تولیدشان مطابق با استانداردهای بهره‌وری انرژی باشد.

با وجود تعهدات برای کاهش آلایندگی و سرمایه گذاری‌های بزرگ در ظرفیت انرژی تجدیدپذیر، چین همچنان به زغال سنگ وابسته است زیرا اقتصاد این کشور از افت ناشی از شیوع کووید ۱۹ بسیار سریع‌تر از حد انتظار بهبود پیدا کرده است. چین در سال ۲۰۲۰ با وجود اعتراض کنشگران اقلیمی، همچنان به ظرفیت تولید زغال سنگ افزود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه زغال سنگ ۲۰۲۱ اعلام کرد بهبود اقتصادی از پاندمی، تولید نیروی زغال سوز را به رکورد بالای جدیدی در سال ۲۰۲۱ رساند و تقاضای جهانی برای زغال سنگ احتمالا سال آینده به رکورد بالای جدیدی می رسد و تلاش‌ها برای صفر کردن انتشار کربن را تضعیف می کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این آژانس خاطرنشان کرد ریزش تقاضا برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۰ بسیار کمتر از حد انتظار بود زیرا روند احیای اقتصادی چین سریع‌تر از حد انتظار آغاز شد و بسیار قوی‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه بود. طی دو سال آینده تقاضای جهانی برای زغال سنگ رکوردهای جدیدی خواهد شکست زیرا بازارهای نوظهور که در راس آنها چین و هند قرار دارند، پیشران رشد مصرف زغال سنگ خواهد بود که از افت تولید در اقتصادهای توسعه یافته پیشی خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا