انرژی

آفریقایی‌ها مانع افزایش تولید مصوب اوپک شدند

تولید نفت اوپک ماه میلادی گذشته به دلیل اختلالات پیش آمده در تولید دو عضو آفریقایی این گروه به میزانی کمتر از سطح مصوب، افزایش یافت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، نظرسنجی بلومبرگ نشان داد تولید نفت اوپک در دسامبر تنها ۹۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و افزایش تولید عربستان سعودی با افت تولید در لیبی و نیجریه جبران شد.

وزیران اوپک پلاس که گروهی شامل اعضای اوپک، روسیه و چند تولیدکننده دیگر غیرعضو اوپک است، روز سه شنبه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را برای فوریه تصویب کردند اما فرآیند افزایش تولید به دلیل ناتوانی بعضی از اعضای گروه برای بالا بردن سطح تولیدشان، با مانع روبرو شده است.

تلاشهای این گروه در کنترل عرضه به تقویت قیمتها حتی در شرایطی که بازار به مازاد عرضه برگشته است، کمک کرده است. بهای معاملات نفت برنت روز چهارشنبه در بازار لندن نزدیک به ۸۰ دلار در هر بشکه بود.

تولید نفت لیبی پس از یک سال بهبود و ثبات، دوباره مختل شده است. تولید نفت پس از این که شبه نظامیان میدان نفتی شراره – بزرگترین میدان نفتی این کشور- را تعطیل کردند ماه گذشته ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱.۰۶ میلیون بشکه در روز رسید. با ادامه اختلالات و آسیب دیدن خط لوله ای که به بزرگترین پایانه صادرات متصل است، تولید لیبی به ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می کند.

در نیجریه شرکت رویال داچ شل نسبت به دشواری صادرات نفت خام از پایانه فورکادوس -یکی از بزرگترین پایانه‌های نفتی نیجریه- در ۱۰ روز آخر ماه هشدار داد. پایانه بانی هم که توسط شل اداره می شود، برای بارگیری محموله‌ها مشکلاتی دارد. تولید این کشور ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۱.۴۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

از میان ۱۳ عضو اوپک، ۱۰ عضوی که در توافق کاهش تولید مشارکت داشته اند اجازه یافتند تولیدشان را ماه میلادی گذشته حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند اما مجموع افزایش تولید آنها تنها ۱۵۰ هزار بشکه در روز بود. اگرچه آنگولا موفق شد تولیدش را ماه گذشته اندکی بهبود دهد اما تولیدش تقریبا سه برابر میزان توافق شده در پیمان نفتی کاهش پیدا کرده است.

این آمار مبتنی بر آمار رهگیری نفتکشها، اطلاعات مقامات و برآوردهای شرکتهای مشاوره شامل ریستاد انرژی و جی بی سی انرژی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، محدودیتهای تولید که بخشی از آن به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی بوده، تولیدکنندگان دیگر گروه را با مشکل روبرو کرده است. روسیه که از سهمیه تولید بالاتری برخوردار است، ماه گذشته موفق نشد تولیدش را افزایش دهد که نشان می دهد این کشور همه ظرفیت موجود برای تولید نفت موجود را به کار گرفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا