بانکبانک و بیمهپرداخت الکترونیک

دکتر محرمیان: امیدواریم به زودی اجازه ارائه خدمات پایه به صورت غیرحضوری داده شود/ مسئولیت ۱۰۰درصدی نئوبانک‌ها بر عهده بانک مادر است

 

دکتر مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران با اشاره به وضعیت کنونی بانکداری الکترونیک در کشور افزود: هم اکنون هر ایرانی در سال حدود ۱۵۰۰ تراکنش انجام می دهد و این نشان دهنده ضریب نفوذ بانکداری الکترونیک در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر محرمیان افزود: نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در کشور به زیر ۲ درصد رسیده و این در حالی است این نسبت در برخی از کشورهای مطرح اروپایی بالای ۳ درصد است . و این آمار هم نشان‌دهنده پیشرفت خوبی است که در کشور اتفاق افتاده که البته شروع این اتفاق با شیوع ویروس کرونا در کشور بوجود آمد که به مرور اسکناس از جیب مردم حذف شد بدون آنکه ذره‌ای مشکل برای زیرساخت‌های کشور به وجود بیایید.

همچنین بخوانید

وی اظهار داشت: در حوزه فناوری‌های نوین باید دو راه را ادامه می‌دادیم، یک راه ادامه دادن بحث بانکداری الکترونیک به سمت بانکداری دیجیتال بود و در واقع تشویق و حمایت از اقتصاد دیجیتال و در عین حال راه دوم که توجه به پروژه های حوزه شفافیت و نظارت هم می‌بود. میدانیم بعضا خواسته‌های دو حوزه بانکداری دیجیتال و حوزه شفافیت  در تناقض یکدیگر قرار دارند ؛ درعین حال هم فضایی آزاد برای انجام تراکنش و خدمات نوآورانه محیا شود و هم بحث شفافیت و نظارت مدیریت شود و این کار بسیار سختی است که برعهده بانک مرکزی قرار دارد؛ البته جای امیدواری است با بوجود آمدن کارگروه اقتصاد دیجیتال که مصوبات آن در حکم مصوبات هیات وزیران است بخشی از گره‌هایی که در این حوزه‌ها وجود دارد را باز کنیم. برخی از قوانین ما نیاز به تغییر دارند و برخی نگاه‌های سنتی باید عوض شوند.

در ادامه دکتر محرمیان به بیان پروژه‌های موجود در حوزه اقتصاد دیجیتال بانک مرکزی پرداخت و افزود: اولین پروژه رمز پول بانک مرکزی است. بحث رمز پول در دنیا گسترش زیادی پیدا کرده است . ما اگر در یک سر طیف دارایی‌ها رمز ارزهای جهان را در نظر بگیریم و در سر دیگر آن به پول‌های فعلی اشاره کنیم، این وسط بانک‌های مرکزی باید نقش خودشان را ایفا کنند. ایفانکردن نقش بانک مرکزی در این وسط نمی دانیم منجر به چه اتفاقی خواهد شد چه بسا منجر به فروپاشی بانک‌های مرکزی شود ؛ به هرحال این یک تقابلی است که در صورت عدم ایفای نقش بانک‌های مرکزی بوجود می‌آورد که نتیجه‌ای نامشخص دارد.

محرمیان با بیان موارد استفاده از رمز پول بانک مرکزی، افزود: تسهیل پرداخت‌های برون مرزی و تبادلات بین المللی، ابزار هوشمند قابل برنامه‌ریزی برای کمک‌های دولتی، تسهیلگر اعمال سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی، پشتیبان از نوآوری و رقابت، تسهیل اعمال مقررات مبارزه با پولشوئی و تطبیق پذیری با الزامات و استاندارها را از مزیت‌های استفاده از رمز پول بانک مرکزی است.

 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانکداری باز انگیزه اصلی برای حرکت به سمت رمزپول بانک مرکزی است افزود: تلاش کردیم بانک را از آن قلعه با دیوارهای محکم که در مرکز نشسته و خدمات سنتی را در حال ارائه کردن است خارج کنیم. اتفاقی که قرار است بیافتد این است که رمزپول بانک مرکزی همان اسکناس است اما پول دیجیتال است واین پول دیجیتال قابلیت برنامه‌نویسی دارد و تفاوت دقیقا همینجا بین سیستم سنتی و سیستم قابل برنامه ریزی و برنامه نویسی است. اینکه بعد از ایجاد رمز ارز چه اتفاقی می‌افتد بعضی از آن را می‌دانیم و واقعیت این است که واقعا بخش دیگری از آن در تمام دنیا مبهم است و البته ذات ابهامات که در این پدیده است همه کشورها را مجبور کرده که خیلی آرام به سمت این پدیده حرکت کنند.

وی افزود: اقدامات بسیار زیادی در زمینه رمزپول با کمک تمامی معاونت‌های بانک مرکزی از منظر تحقیق و پژوهش، مطالعات تطبیقی، ایجاد زیرساخت‌های فنی مورد نیاز ، بررسی مقررات مربوطه و تدوین مقررات رمز پول و تصویب کلیات آن در شورای پول و اعتبار انجام پذیرفته است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اقدامات انجام شده در حوزه بانکداری باز در جهان، اظهار داشت: در حوزه بانکداری باز در کشورمان آن چیزی که وجود دارد به عنوان یک بوم شناخته می‌شود به این صورت که بوم‌ها با استفاده از بانک‌ها سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند و ساختار نظارتی توسط بانک مرکزی بین آن‌ها و بانک‌ها شکل می‌گیرد و اصولاً تلاش کرده‌ایم در ارتباط بین بوم‌ها و بانک‌ها کمترین محدودیت را اعمال کنیم.

نئوبانک

محرمیان با اشاره به تفاوت بین نئوبانک و بانک دیجیتال افزود: بانکداری دیجیتال، بانکداری باز و API BANKING اتفاقی از درون بانک به بیرون ختم می‌شود اما نئوبانک اصولاً اتفاقی است که از بیرون بانک شروع می‌شود، هرچند یک بانک پشتیبان در کنارش وجود دارد. با توجه به سیاست عدم اعطای مجوز برای بانک جدید، بنابراین مقرر شد هر نئوبانکی هم که اگر قرار است ایجاد شود باید یک بانک پشتیبان خودش را نیز داشته باشد و تحت مجوز و مسئولیت ۱۰۰درصدی آن بانک باشد.

 

دکتر محرمیان در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه نئوبانک‎‌‌ها در بانک مرکزی افزود: کاری که اکنون در حال انجام آن هستیم بررسی تسهیل‌گری دراین حوزه است و شاید نقطه عطف این ماجرا همان تبصره ۳ ماده ۹۱ قانون مبارزه با پولشوئی باشد که علی رغم انرژی زیادی که تاکنون گذاشتیم هنوز به نقطه نهایی نرسیده ولی گمان می‌کنم انشالله به زودی اجازه ارائه خدمات پایه به صورت غیرحضوری داده بشود که خود این موضوع فضای بازی را بوجود می آورد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پایان افزود: بیایید به نحوی قوانین علی الخصوص قوانین مبارزه با پولشویی در حوزه فناوری‌های نوین بانکی را رعایت کنیم به نحوی که به کسانی که فکر میکنند اگر سرویسی مجازی شود قادر به نظارت نیست و محل بروز تخلفات است نشان بدهیم اینگونه نیست و اتفاقا می‌شود بهتر نظارت کرد .

از طريق
هادی صفاری

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا