اقتصاد کلان

ماجرای فاسد شدن چندصد تن سویای دامی در بندر امام چیست؟

هنوز چند هفته از انتشار اخبار جوانه زدن جوهای دامی وارداتی در یکی از بنادر کشور نگذشته که اخیرا ویدویی مبنی بر فاسد شدن چند صد تن سویای دامی در بندر امام منتشر شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چندی پیش ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن نشان می داد بخشی از جوهای وارداتی به جای اینکه به دست تولیدکنندگان برسد، به دلیل عدم ترخیص به موقع در بندر چابهار جوانه زده و سبز شده اند.

این موضوع بلافاصله از سوی گمرک تایید و اعلام شد که این محموله ۱۳۵ هزار تنی جو از طریق شرکت پشتیبانی امور دام وارد شده است که ۹۰ درصد آن (حدود ۱۲۰ هزار تن) ترخیص شده و حدود ۱۰ درصد آن یعنی ۱۵ هزار تن در بندر باقی مانده است که باید با صدور کد رهگیری بانک ترخیص می شد ولی با گذشت دوماه هیچ اقدامی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای ارائه به گمرک و ترخیص باقی مانده انجام نشده است‌.

شرکت پشتیبانی امور دام نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که باقی مانده این محموله ها به وزن حدود ۱۵ هزار تن بخاطر پر بودن ظرفیت انبارها در  داخل بندر قرار داده شد و با توجه به پیش بینی هایی که از قبل شده بود، برای محافظت از باران روی آن چادر کشیده شد که بعد از پایان بارندگی چادرها کنار زده شد و محموله هوادهی شد.

اخیرا اما ویدیوی دیگری در فضای مجازی منتشر شده که در آن نشان می دهد چندصدتن سویای دامی در بندر امام منجمد و فاسد شده است و قابل استفاده نیست.

ویدیویی که سوالاتی بسیاری به ذهن متبادر می کند. مثلا اینکه این نهاده ها برای کیست و چرا در بنادر رسوب کرده و وارد چرخه مصرف نشده است؟ آیا کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و دولت دائم بر کمبود این ارز تاکید دارد، این گونه باید نگهداری شود؛ آنهم زمانی که دامداران نسبت به تامین نهاده های دامی گله مند هستند؟ آیا نظارتی بر محموله های وارداتی در بنادر نیست؟

سوالاتی که نیاز است هرچه سریعتر از سوی دستگاه های مربوطه در خصوص آن روشنگری صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا