بورسبورس اوراق

ارزش و حجم معاملات بورس تهران افزایشی شد

در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در نخستین هفته بهمن ماه، نسبت به آخرین هفته دی ماه افزایشی شد؛ این در حالی است که ، شاخص کل بورس کاهش ۳.۹۱ درصدی را به ثبت رساند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، بررسی معاملات بازار سهام در نخستین هفته بهمن ماه ۱۴۰۰، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته منتهی به ۲۹ دی ماه با ۱۹.۲۸ درصد افزایش، از ۱۵۸ هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال به ۱۸۹ هزار و ۱۲۹ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۲۴ میلیارد و ۷۵۸ میلیون سهم در هفته آخر دی ماه به ۲۷ میلیارد و ۸۰۹ میلیون سهم رسید که افزایش ۱۲.۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها

در نخستین هفته بهمن ماه، بازارها نسبت به هفته گذشته وضعیت متفاوتی داشتند؛ این در حالی است که ارزش معاملات و حجم معاملات بازار اول و دوم و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به هفته گذشته، روند افزایشی داشته است.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۸.۱۲ درصدی را در هفته منتهی به ۶ بهمن نسبت به هفته منتهی به ۲۹ دی ماه تجربه کرد و از ۵۱ هزار و ۹۸۹ میلیارد ریال به ۵۶ هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز هفته آخر دی ماه که ۹ میلیارد و ۴۳۹ میلیون سهم بود به ۱۰ هزار و ۲۴۶ میلیارد سهم در هفته منتهی به ۶ بهمن ماه رسید و افزایش ۸.۵۵ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام همچون بازار اول سهام افزایشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در منتهی به ۶ بهمن ماه نسبت به هفته منتهی به ۲۹ دی ماه، ۲۸.۵۳ درصد افزایش یافت و از ۳۹ هزار و ۷۵۲ میلیارد ریال به ۵۱۰ هزار و ۹۴ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۱۲.۵۴درصد افزایش، از ۱۰ میلیارد و ۸۹۶ میلیون سهم به ۱۲ میلیارد و ۲۶۲ میلیون سهم رسید.

ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۲۱.۵۲ درصدی از ۱۰ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۲۹ دی ماه به ۸ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۶ بهمن ماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۱۱.۴۴ میلیون برگه به ۸.۴۷ میلیون برگه رسید که افت ۲۵.۹۹درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۲۹ دی ماه ۵۶۲ میلیارد ریال بود که در هفته منتهی به ۶ بهمن ۲۹۶ میلیارد ریال رسید و افزایش ۴۷.۴۲ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با کاهش ۷۸.۷۴درصدی از ۴۳۵.۱۲ میلیون قرارداد در آخرین هفته دی ماه به ۹۲.۵۱ میلیون قرارداد در هفته منتهی به ۶ بهمن رسید.

ارزش معاملات صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در نخستین هفته بهمن ماه در مقایسه با هفته پیش، روندی افزایشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۵۵ هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۲۹ دی ماه به ۷۳ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۶ بهمن ماه رسید و افزایش ۳۱.۵۵ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با رشد ۳۰.۷۵ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۳ میلیارد و ۹۷۷ میلیون یونیت به ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل کاهشی شد

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در یک هفته منتهی به ۶ بهمن نسبت به هفته گذشته خود افت ۳.۹۱ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد به یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد کاهش یافت که افت ۴۹ هزار و ۹۷۱ واحدی را نشان می دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته منتهی به ۶ بهمن ماه نسبت به هفته منتهی به ۲۹ دی ماه کاهش داشت و با ۵.۰۳ درصد کاهش از ۳۳۵ هزار و ۶۴۰ واحد به ۳۱۸ هزار و ۷۵۸ واحد رسید و ۱۶ هزار و ۸۸۱ واحد کاهش یافت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا