صنعت، معدن، تجارت

صادرات مواد اولیه آینده صنایع فولاد را تهدید می کند

بندرعباس – مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: صادرات مواد اولیه آینده صنایع فولاد را تهدید می کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، طیب نیا ظهر چهارشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه های توسعه شرکت فولاد هرمزگان، افزود: در چند دهه گذشته اتفاقات مناسبی دز کشورمان رخ داد که یکی از این اتفاقات توسعه صنعتی کشور است که فولاد را می توان در صدر آن قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های بالایی در تولید فولاد در کشورمان وجود دارد که می توانیم به تولید ۴۰ میلیون تن هم برسیم اگر زیرساخت ها فراهم شود، اظهار کرد: صنعت فولاد صنعت مادر است و با توسعه آن سایر صنایع شکل می گیرد و نیروی انسانی به سرمایه انسانی تبدیل می شود و رشد و توسعه در منطقه رخ می دهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: در ابتدا تمامی قطعات و فعالیت ها در فولاد مبارکه و ذوب آهن وارداتی و از متخصصین خارجی بهره می بردیم اما امروز ۹۰ درصد تجهیزات و قطعات از داخل تامین می شود و متخصصین داخلی به خوداتکایی و سطح دانش فنی بالایی رسیده اند که نشان دهنده پیشرفتمان در این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه فولاد هرمزگان از بهترین مجموعه هایی است که با سرمایه گذاری فولاد مبارکه اصفهان در سال ۹۰ پا گرفت و امروز از ظرفیت اسمی ۱.۵ میلیون تنی تولیدش هم رد شده است، تصریح کرد: کشورمان نیازمند توسعه در تمامی بخش هاست و در حوزه فولاد تقریباً به خودکفای رسیده ایم و نیاز به داخل به جز محصولات خاص را تامین کرده و صادرات مان روند خوبی دارد و باید بر روی تولید محصولات خاص و محصولات صادراتی تمرکز کنیم.

طیب نیا با بیان اینکه پس از سه دهه تولید در فولاد مبارکه اصفهان به این نتیجه رسیده ایم که باید در سرمایه گذاری فراسرزمینی عمل کنیم، خاطرنشان کرد: هرمزگان، سنگان، چابهار و … نشانه هایی از عمل به این موضوع است اما سرمایه گذار انتظاراتی دارد در جهت سرمایه گذاری که خوشبختانه دید وسیعی در بین مسئولان استان هرمزگان وجود دارد و حمایت های مناسبی در این مسیر شده است و بستر مطلوبی برای سرمایه گذاری در استان هرمزگان فراهم است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار داخلی و خارجی به وفور وجود دارد و اکنون با فرار سرمایه گذار داخلی مواجه ایم زیرا شرایط و بستر جذب سرمایه گذار در کشورمان فراهم نشده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه در بسیاری از موارد به جای حمایت به دنبال مانع زدایی هستیم، اضافه کرد: هرمزگان از بهترین پتانسیل ها برای سرمایه گذاری فراهم است و به دلیل توسعه مناسب در فولاد نیاز به سرمایه گذاری در صنایع پایین دست داریم و این آمادگی وجود دارد در بالادست در حوزه مواد اولیه و صنایع پشتیبان نیز سرمایه گذاری کنیم و در فازهای بعدی توسعه نیز در این محور حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی با سرمایه گذاری فولاد مبارکه و توسعه و ایجاد نیروگاه ها در برنامه های بعدی مان قرار دارد، خاطرنشان کرد: تولید محصول کیفی با ارزش افزوده بالا نیز از اهداف و اولویت هایمان است و غصه می خوریم وقتی صادرات مواد خام مثل سنگ آهن و گندله را از کشورمان می بینیم و اگر از این صادرات در آینده جلوگیری نکنیم تا بیست سال آینده حسرت نبود مواد اولیه را خواهیم خورد پس باید به سمت صادرات محصول نهایی پیش برویم نه صادرات مواد اولیه.

طیب نیا با بیان اینکه به طور حتم وظیفه ما ایفای مسئولیت های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: باید مردم استان هرمزگان از مزایای فولاد هرمزگان سهیم باشند اما باید نگاه به فولاد هرمزگان ابتدا ایجاد تولید و اشتغال باشد و در کنارش مانند حمایت از ورزش خواسته شود.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه اصفهان یک سرمایه گذار دارای اهلیت است، عنوان کرد: در حوزه مسئولیت های اجتماعی برنامه داریم و در بحث ایجاد باشگاه نیز تبعاتی دارد که باید صحبت کرد اما در بحث سرمایه گذاری در ورزش و توسعه اماکن ورزشی نیز پای کار هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا