اقتصاد کلان

کدام غول‌ فناوری از انتقال بزرگ جان سالم به در خواهد برد

ویکتور شوتس، رئیس استراتژی جهانی و آسیایی در بانک سرمایه‌گذاری مک‌کواری اظهار کرد: پلتفرم‌های بزرگ فناوری مانند فیس‌بوک و آمازون در حال افول هستند. وی بیان می‌کند که جهان قرار است از فناوری‌های نسل دوم به نسل سوم انتقال پیدا کند و سوال این است که کدام شرکت‌های فناوری از این انتقال بزرگ جان سالم به در خواهند برد.

همچنین بخوانید

به نقل از سی ان بی سی، رودریک اسنل، مدیر سرمایه‌گذاری در بیلی جیفورد مستقر در ادینبورگ می‌گوید: درحالی‌که شرکت‌های بزرگ فناوری در چین تحت فشار نظارتی زیادی قرار دارند با رقبای قدرتمند زیادی نیز روبرو هستند.

استراتژیست‌ها می‌گویند: سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در غول‌های اینترنتی ایالات‌متحده و چین هستند باید محتاط باشند زیرا این شرکت‌ها با چالش‌های بی‌شماری روبرو می‌شوند.

ویکتور شوتس رئیس استراتژی جهانی و آسیایی مک‌کواری اظهار کرد: وقتی به شرکت‌هایی مانند متا یا آلفابت نزدیک می‌شوید باید بسیار مراقب باشید زیرا همان‌طور که گفتم از نظر من آن‌ها در حال افول هستند و این شرکت‌ها از مشکلات متعددی رنج می‌برند. وی همچنین از شرکت‌های دیگری مانند اپل سازنده آی‌فون و پلت‌فرم تجارت الکترونیک چینی علی بابا نام برد.

در سال گذشته، مقامات چینی شرکت‌های فناوری را سرکوب کردند و قوانینی را ارائه کردند که ضد انحصاری بودن تا حفاظت از داده‌ها را هدف قرار می‌داد.

سهام تنسنت، علی‌بابا و دیدی در سال گذشته به دلیل گرفتار شدن این شرکت‌ها در دام همین  مقررات فروخته شد. شاخص Hang Seng Tech همچنان در مقایسه با سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته شوتس جهان قرار است از فناوری‌های نسل دوم به نسل سوم منتقل شود. سوال این است که کدام شرکت‌های فناوری از این انتقال بزرگ جان سالم به در خواهند برد؟

وی ادامه داد: یک چیز را در این انتقال آموختیم، اینکه فقط یک یا دو شرکت واقعا از این مرحله عبور می‌کنند بنابراین، برای مثال، مایکروسافت واقعا تنها شرکت فناوری بزرگی است که از نسل اول به نسل دوم رفت و تقریبا هیچ‌کس دیگری این کار را انجام نداده است.

بنابراین درحال‌حاضر، این سوال در مورد پلت‌فرم‌های دیجیتال بزرگ که کدام یک بیشترین فرصت یا امکان یا ظرفیت را برای عبور واقعی به نسل سوم را دارد مشخص نیست؛ متا، گوگل یا علی‌بابا؟

شوتس مشخص نکرد که انتقال فناوری نسل سوم شامل چه مواردی خواهد شد اما سروصدای وب ۳.۰ یا نسل بعدی اینترنت از اواخر سال گذشته افزایش یافته است.

متاورس به‌طور گسترده به دنیای مجازی اشاره دارد که در آن انسان‌ها از طریق آواتارهای سه بعدی با یکدیگر تعامل دارند. در آن فضا، کاربران می‌توانند در فعالیت‌های مجازی مانند بازی، کنسرت یا ورزش‌های زنده شرکت کنند که از طریق هدست‌های واقعیت مجازی یا تجهیزات واقعیت افزوده قابل کنترل است.

متا، اپل، مایکروسافت و گوگل، مادر فیس‌بوک در حال آماده شدن برای عرضه محصولات سخت‌افزاری و خدمات نرم‌افزاری جدید برای متاورس هستند.

غول شبکه اجتماعی، فیس‌بوک اواخر سال گذشته نام خود را به متا تغییر داد که نشان‌دهنده جاه‌طلبی فزاینده این شرکت برای پذیرش آینده اینترنت در دنیای مجازی است. با این حال، سهام این شرکت در اوایل فوریه سقوط کرد و بزرگترین افت یک روزه خود را ثبت کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا