بین الملل

غرب به دنبال تحریم ثروتمندان روسی در سراسر جهان

گروهی موسوم به عملیات گنج یابی روسیه توسط کشورهای غربی ایجاد شده و تاکنون توانسته میلیاردها دلار از دارایی ثروتمندان روسی را توقیف کند.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزارت دادگستری و خزانه داری ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کردند که کشورهای غربی یک “گروه ضربت الیگارشی چندجانبه روسیه” را برای هدف قرار دادن دارایی‌های ثروتمندان در سراسر جهان راه اندازی کرده‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری، استرالیا، کانادا، کمیسیون اروپا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده همگی توافق کرده‌اند که همکاری‌های خود را به عنوان بخشی از تحریم‌های ضد روسی افزایش دهند. آنها برای انجام اقدامات مشخص، مانند توقیف دارایی، توقیف دارایی‌های مدنی و کیفری، و پیگرد کیفری، اطلاعات را جمع آوری و با هم برای ضربه به روس‌ها به اشتراک بگذارند.

در این بیانیه آمده است که همکاری بین دولت آمریکا و شرکای خارجی موفقیت‌های قابل توجهی را به همراه داشته است و تنها در سه هفته گذشته، “چند کشتی تحت کنترل افراد و نهادهای روسی تحریم شده” توقیف شده‌اند. در این گزارش آمده است که در مجموع ارزش این کشتی‌ها صدها میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «تحریم‌ها، محدودیت‌های تجاری و سایر اقدامات ما هزینه‌های قابل‌توجهی را بر روسیه، رهبری آن و کسانی که امکان جنگ غیرقانونی پوتین به اوکراین را فراهم کردند، تحمیل کرده است.»

وی افزود: «این گروه ضربت چندجانبه با ایجاد تلاش‌های هماهنگ برای مسدود کردن و مصادره دارایی‌های این افراد در حوزه‌های قضائی در سراسر جهان و از بین بردن پناهگاه امن برای دارایی‌ها نامشروع ثروتمندان روسی، این هزینه‌ها را بیش از پیش افزایش خواهد داد.»

تبعادر همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت این کشور هیچ برنامه‌ای برای ملی کردن دارایی‌های خارجی در پاسخ به توقیف اموال روسیه در خارج از کشور ندارد.

وی گفت: برخلاف کشورهای غربی، ما به حقوق مالکیت افراد احترام خواهیم گذاشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا